اشیای تاریخی ایران در حراجی های دنیا

اشیای تاریخی ایران در حراجی های دنیا
t اشیای تاریخی ایران در حراجی های دنیا

اشیای تاریخی ایران در حراجی های دنیا

هزاران قطعه از اشیا با ارزش فرهنگی در طول سالیان گذشته به شکل های گوناگون از ایران خارج شده اند و هر از گاهی سر از حراجی های مختلف دنیا در می آورند. بسیاری از این اشیا غیر قانونی از کشور خارج شده اند اما تا دلایل محکمی برای باز گرداندن آن وجود نداشته باشد، مسئولین میراث فرهنگی قادر به شکایت و باز گرداندن آن ها نیستند. اشیایی که معلوم باشند که طی حفاری های غیر مجاز از کشور خارج شده اند، شانس برگشتن بیش تری دارند، مانند ظروف به دست آمده از حفاری های غیر مجاز جیرفت که ایران توانست مقداری از آن ها را به کشور بازگرداند اما وسایلی که به همراه افراد سرشناسی به خارج برده شده اند، مانند عتیقه ها و جواهراتی که عده ای از خاندان قاجار و پهلوی خارج کرده اند، غالبا به عنوان اموال آنان محسوب شده و در حراجی های بزرگ به فروش می رسند.

IMAGE635044202798711614

از اشیای نفیسی که طی سال های گذشته به حراجی های معروف جهان رسیده اند می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

الماس زرد رنگ احمد شاه

الماس زرد رنگ احمد شاه

احمد شاه قاجار زمانی که به اروپا سفر کرد و بعد از طرف مجلس شورا از سلطنت کنار گذاشته شد، دیگر به ایران بازنگشت. او در این سفر جواهرات ارزشمندی به همراه داشت که یکی از آن ها الماس درشت و زرد رنگی بود که سال گذشته در یک حراجی در شهرژنو سوئیس به قیمت 3 میلیون دلار یعنی حدود 10 میلیارد تومان به فروش رفت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی منطقه چایپاره آذربایجان غربی

نسخه خطی آشپزی

2

در حراج ساتبی لندن نسخه ای خطی از دوران قاجار به قیمتی حدود 600 پوند به حراج گذاشته شد. این کتاب خطی در حقیقت دستور پخت سوپی بود که در دوران قاجاریه کتابت شده بود.

قالی های نفیس  

قالی عتیقه

در سال ‌2008 فرش نایاب ایرانی که از سوی بنیاد مرمت نیوپورت از کلکسیون دوریس دوک در حراجی کریستی عرضه شده بود، به قیمت ‌4/45 میلیون دلار فروخته شد. در اکتبر 2009 قالیچه‌ای زیبا که در سال‌های حکومت سلسله‌ پادشاهی صفویه در ایران بافته شده است، به مبلغ دو میلیون و 729 هزار و 250 پوند در شعبه‌ لندن مؤسسه‌ حراجی ساتبی به فروش رسید. هم چنین فرش دیگری که در قرن هفدهم میلادی در منطقه‌ لاور کرمان بافته شده بود، در شعبه لندن موسسه‌ «کریستی» به مبلغی بیش از ‌9 میلیون دلار به حراج گذاشته شد.

سرباز هخامنشی

نقش برجسته هخامنشی

هرچند گاهی اشیا به حراج گذاشته شده با شکایت ایران از حراج کنار گذاشته می شود اما به ایران برگردانده نمی شود. در سال 2006 میلادی بخشی از یک نقش برجسته سرباز هخامنشی که از تخت جمشید جدا شده بود، در یک حراج به فروش گذاشته شد. هرچند تلاش های ایران برای بازگرداندن آن با توجه به قوانین اروپا به نتیجه ای نرسید اما از فروش آن جلوگیری شد.

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t اشیای تاریخی ایران در حراجی های دنیا
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *