روابط دوستانه با خواهر و برادر، چطور و چگونه؟

روابط دوستانه با خواهر و برادر
t روابط دوستانه با خواهر و برادر، چطور و چگونه؟

روابط دوستانه با خواهر و برادر

روابط دوستانه با خواهر و برادر می‌تواند بسیار مفید و خوب باشد. با این حال گاهی اوقات روابط شما با آن‌ها، آن‌طور که دوست دارید، دوستانه و صمیمی نیست و موجب آزار یکدیگر می‌شوید. اما اگر تلاش کنید و صبور باشید می‌توانید با آن‌ها روابط بهتری برقرار کنید. ما برای بهبود این رابطه و صمیمانه‌تر شدن آن چند پیشنهاد داریم.

خودتان را با خواهر و برادر خود مقایسه نکنید

خواهر و برادر

اگر آن‌ها در کاری موفق هستند که شما در آن توانمند نیستید ناراحت و دلسرد نشوید. شما هم مهارت‌هایی دارید که آن‌ها ندارند. پس تفاوت‌های فردی را بپذیرید و خودتان و آن‌ها را آن‌طور که هستید دوست بدارید.اگر بابت کاری مورد تحسین والدینتان قرار گرفتند به آن‌ها حسادت نکنید. به یاد داشته باشید زمانی که شما کار خوبی انجام می‌دهید نیز والدینتان شما را تشویق و تحسین می‌کنند.

چه کسی در مرکز توجه قرار دارد؟

روابط دوستانه با خواهر و برادر

این امکان وجود ندارد که همیشه شما مورد توجه باشید. گاهی اوقات هم خواهر و برادر خود مورد توجه هستند. به این موضوع حسادت نکنید. اما اگر همیشه احساس نادیده گرفته شدن دارید و هیچ‌گاه مورد توجه واقع نمی‌شوید این مساله را با والدین خود درمیان بگذارید.

به خواهر و یا برادر خود بگویید که چه چیزی شما را آزار می‌دهد

روابط دوستانه با خواهر و برادر

احساس خود را مؤدبانه و عاقلانه با آن‌ها درمیان بگذارید. برای مثال اگر خواهرتان وسایل شما را امانت می‌گیرد اما مراقب آن‌ها نیست به او بگویید اگر وسیله‌ای را به او امانت داده‌اید انتظار دارید آن را صحیح و سالم پس بگیرید.یا اگر اخیراً در رابطه‌تان دچار مشکل شده‌اید با یکدیگر صحبت کنید. برای مثال از او بپرسید: «چه چیزی این اواخر تو را آزار داده است؟»، «آیا من کاری کرده‌ام که موجب ناراحتی تو شده است؟»، «آیا می‌توانم در بهبود شرایط کمکی کنم؟»

آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید

خواهر و برادر

وقتی عصبانی شوید و رفتار تندی نشان دهید خواهر یا برادرتان نیز بیشتر ناراحت و عصبانی خواهد شد و احتمالاً وارد چرخه‌ی لجبازی می‌شوید. پس در لحظه‌ی ناراحتی نفسی عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. به دنبال واکنشی باشید که مناسب و مفید باشد و شرایط را متشنج‌تر نکنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهارت های زندگی

آن‌ها را درک کنید

خواهر و برادر

گاهی اوقات خواهر یا برادر شما شرایط سختی را پشت سر گذاشته است و یا به دلیلی ناراحت و تحت فشار بوده است. او را درک کنید، درکنارش باشید و بیشتر از همیشه در مقابلش صبور باشید.

خواهر و برادر خود را سرزنش نکنید

خواهر و برادر

اگر خطایی رخ داد آن‌ها را سرزنش نکنید. همه‌ی انسان‌ها، حتی خود شما هم، گاهی اوقات مرتکب اشتباه می‌شوند.

با والدین خود صحبت کنید

خواهر و برادر

اگر مدتی است که در تلاش برای ایجاد یک رابطه‌ی دوستانه با خواهر و برادر خود هستید و موفق نمی‌شوید، با والدین خود در این باره صحبت کنید. شرایط و احساساتتان را با آن‌ها درمیان بگذارید و از آن‌ها درخواست راهنمایی کنید.زمانی با پدر یا مادر خود صحبت کنید که خواهر و برادرتان آن‌جا حضور نداشته باشند. فراموش نکنید که هرگز از خواهر و برادرتان نزد والدین شکایت نکنید، زیرا با این کار صرفاً اوضاع را خراب‌تر کرده و موجب ناراحتی خواهر و برادر خود می‌شوید.

شرایط را از دیدگاه خود برای آن‌ها شرح دهید

خواهر و برادر

از آن‌ها بخواهید خودشان را به جای شما قرار دهند و از آن‌ها بپرسید اگر در موقعیت شما بودند چه احساسی داشتند. از آن‌ها بخواهید که با شما همدردی کرده و شما را درک کنند.

برای بهبود روابط تلاش کنید

خواهر و برادر

اگر احساس می‌کنید خواهر و برادرتان نیز به دنبال برقراری رابطه‌ی دوستانه‌ای با شما هستند با آغوش باز آن‌ها را بپذیرید. زمانی این رابطه بهبود می‌یابد که هر دو طرف برای آن تلاش کنند و از خودگذشتگی داشته باشند.

از والدین خود بخواهید که به مسئله‌ی پیش‌آمده ورود کنند

ارتباط دوستانه خواهر وبرادر

 

به طور کلی بهتر است مشکلات با خواهر و برادرتان را خودتان حل کنید و والدین دخالتی در این امر نداشته باشند. با این حال گاهی در برخی شرایط دخالت والدین ضروری و مهم است. در این موقعیت از آن‌ها بخواهید که وارد مسئله‌ی پیش‌آمده شوند و به شما در حل مشکل کمک کنند.اگر امکان آن را دارید از والدین خود بخواهید که اتاق های شما را از یکدیگر جدا کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهایی برای تهیه کتاب بدون خریدن

از والدین بخواهید که شنونده‌ی گفت‌و‌گوی شما و خواهر و برادرتان باشند

خواهر وبرادر

 

گاهی اوقات گفت‌و‌گو و مکالمات شما با خواهر و برادرتان به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد و نمی‌توانید یکدیگر را درک کنید. در این شرایط می‌توانید از والدین خود بخواهید که به شکل بی‌طرفانه‌ای در گفت‌و‌گوی شما حضور پیدا کنند و شنونده‌ی آن باشند. شاید آن‌ها ریشه‌ی مشکلات را پیدا کنند.

با دوستان خود مشورت کنید

خواهر و برادر خوب

بسیاری از دوستان شما تجربه‌ی شرایط مشابه را داشته‌اند. از آن‌ها کمک بگیرید و رفتارها و برخوردهایی را که برایشان در بهبود شرایط کارساز بوده است اعمال کنید.

زمانی را به دور از خواهر و برادر خود سپری کنید
خواهر و برادر خوب

وقتی روابط شما متشنج و آزار‌دهنده است سعی کنید مدتی از آن‌ها فاصله بگیرید. ایجاد فضا به هر دو طرف کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را سازماندهی و راه حل مشکل را پیدا کنند. برای مثال می‌توانید به جای مطالعه در خانه به کتابخانه بروید یا زمان بیشتری را صرف ورزش کنید و یا شب‌ها زودتر به رختخواب بروید.

رفتارها و عادت‌های بد آن‌ها را نادیده بگیرید
خواهر و برادر خوب

گاهی اوقات خواهر یا برادر شما با رفتارهای آزاردهنده به دنبال کسب توجه است. در این موقعیت‌ها آرامش خود را حفظ کنید و آن‌ها را نادیده بگیرید. با آن‌ها بحث و مشاجره نکنید و بی‌توجه باشید.در مقابل، گاهی اوقات آن‌ها صرفاً به دنبال ابراز علاقه‌ی شما هستند. به خصوص زمانی که از شما کوچک‌تر باشند. شاید می‌خواهند که برایشان کتاب بخوانید، با آن‌ها بازی کنید و به تفریح و گردش بروید و یا فیلم تماشا کنید.پس باید حتماً علت رفتار آن‌ها و نیازهایشان را ریشه‌یابی کنید تا بتوانید مناسب‌ترین عکس‌العمل را نشان دهید.

صبور و آرام باشید
خواهر و برادر خوب

اگر از مسئله‌ای عصبانی شدید تا ده بشمارید و در صورت امکان محل را ترک کنید تا جلوی هرگونه مشاجره و دعوا را بگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه یک زندگی منظم تر داشته باشیم؟

به آن‌ها بگویید که به حریم شخصی نیاز دارید

خواهر و برادر خوب

خواهر و برادر‌ها باید به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارند. همه‌ی افراد نیاز دارند که گاهی اوقات تنها باشند یا زمانی را برای خودشان باشند. باید این نیاز برای هر دو طرف برآورده شود. می‌توانید با آن‌ها در این باره صحبت کنید.

گاهی اوقات با آن‌ها وقت‌گذرانی کنید

خواهر و برادر خوب

در کنار حفظ حریم خصوصی، گذراندن زمان با خواهر و برادرتان به شما در ایجاد یک رابطه‌ی دوستانه و صمیمی کمک می‌کند. با آن‌ها به خرید یا سینما بروید و یا با هم ورزش کنید.

عذرخواهی کنید

خواهر و برادر خوب

اگر مرتکب اشتباهی شده‌اید عذرخواهی کنید. شرایط و علت انجام آن کار را، بدون آن‌که بهانه‌جویی کنید برای آن‌ها توضیح دهید.

نظرات مخالف را بپذیرید

خواهر و برادر خوب

برخی تفاوت دیدگاه‌ها قابل حل نیستند. اگر با خواهر و برادر خود اختلاف نظر دارید یا ویژگی‌های اخلاقی متفاوتی دارید، این تفاوت‌ها را بپذیرید و به دنبال ایجاد تشابه نباشید. یکدیگر را همان‌طور که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید.

 

 مجتبی ناطقی

t روابط دوستانه با خواهر و برادر، چطور و چگونه؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *