افراد دارای هوش عاطفی بالا چطور نسبت به دیگران برتری دارند؟

افراد دارای هوش عاطفی بالا
t افراد دارای هوش عاطفی بالا چطور نسبت به دیگران برتری دارند؟

افراد دارای هوش عاطفی بالا، رازی دارند که می‌توانند دو برابر افراد عادی از زندگی خود لذت ببرند. این افراد می‌توانند به بهترین شکل در لحظه زندگی کنند، می‌توانند لحظات را بهتر به خاطر بسپارند و بعدا راحت‌تر به یاد آورند. همین‌طور افراد دارای هوش عاطفی بالا می‌توانند به بیشترین میزان ممکن از تک تک لحظات زندگی خود درس بگیرند.

در این مقاله از نوجوان ها، دقیقا می‌خواهیم افراد دارای هوش عاطفی بالا را بررسی کنیم. در این مطلب خواهیم دید که ملاک برتری افراد دارای هوش عاطفی بالا نسبت به دیگر افراد چیست و این افراد، چطور می‌توانند لذت بیشتری را از زندگی خود ببرند. راز این برتری، بسیار بسیاری ساده است و تنها در یک جمله نهفته شده است؛ جمله‌ای که در ادامه آن را خواهیم دید.

پیشنهاد مطالعه: هوش اجتماعی پسران

«تنها یک‌بار در زندگی اتفاق می‌افتد»

جمله‌ای که بسیاری از افراد دارای هوش عاطفی بالا به آن باور دارند، همین جمله است. افراد دارای هوش عاطفی بالا نسبت به سایر افراد، باور دارند که هر چیزی که در لحظه در زندگی آن‌ها رخ می‌دهد، تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد. اما باور به این جمله و نگاه کردن به زندگی با چنین دیدگاهی، چطور می‌تواند در زندگی شخصی و کاری ما مفید باشد؟

تنها یک‌بار در زندگی اتفاق می‌افتد

ریشه این جمله، به یکی از افسانه‌های ژاپنی باز می‌گردد. بر طبق این افسانه، هر چیزی که در زندگی شما رخ می‌دهد، هر چیزی که آن را در لحظات زندگی خود تجربه می‌کنید، تنها یک مرتبه برای شما اتفاق خواهد افتاد. درست به همین دلیل، باید هر لحظه، هر دقیقه و هر ثانیه از زندگی را پاس داشت و به بیشترین میزان ممکن از آن لذت برد.

به‌علاوه این افسانه ژاپنی به ما یاد می‌دهد که زیاد نگران نتیجه اتفاقات و وقایع زندگی خود نباشیم؛ بلکه بیشتر باید روی پیشامد آن واقعه تمرکز کنیم. به عبارت دیگر، این افسانه این‌طور بیان می‌کند که باید از هر یک از وقایعی که در زندگی ما رخ می‌دهد لذت ببریم و به آن، به چشم یک اتفاق جالب و جدید نگاه  کنیم. این افسانه می‌گوید که زیباترین چیز در زندگی، غیرمنتظره بودن آن است و ما باید از این خاصیت لذت ببریم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آب؛ اسرارآمیزترین ماده موجود بر روی زمین

 

این دیدگاه چطور به موفقیت ما در زندگی کمک می‌کند؟

حال سوال اصلی اینجاست که جمله «هر چیز فقط یک‌بار در زندگی اتفاق می‌افتد» چطور می‌تواند موجب موفقیت ما در زندگی شود؟ نگاه به زندگی با این دیدگاه که هر چیزی تنها یک بار رخ می‌دهد، چطور می‌تواند ما را به فرد برتری نسبت به دیگران تبدیل کند؟ اگر بخواهیم به ساده‌ترین بیان ممکن به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که این دیدگاه، مصداق بارز همان مثل معروف است که می‌گوید: «باید از مسیر لذت برد.»

باید از مسیر لذت بردپیشنهاد مطالعه: دانش آموز موفق و باهوش

نتیجه هر تصمیمی که بخواهیم در زندگی بگیریم، توانایی این را دارد که ما را از فرایند رسیدن به آن نتیجه غافل کند. به عبارت دیگر، هر کاری که بخواهیم در زندگی انجام دهیم، می‌تواند ما را از توجه به فرایند انجام آن کار غافل کند و آن‌قدر ما را درگیر رسیدن به مقصد کند که به کل، لذت از مسیر را فراموش کنیم.

اما درست در مقابل تمام این‌ها، توجه به آن افسانه ژاپنی و به یاد داشتن اینکه هر چیز فقط یک بار در زندگی ما رخ می‌دهد، می‌تواند کمک کند که از لحظه لحظه انجام هر کار، کمال لذت را ببریم. این‌گونه نه‌تنها معنای زندگی را بیشتر و عمیق‌تر درک‌ کرده‌ایم، بلکه نتیجه‌ای بسیار بهتر و باکیفیت‌تر نیز خواهیم داشت. تلاش افراطی برای انجام کارها و رسیدن به یک نتیجه خاص، نه‌تنها آن چیزی که دلخواه ماست را در بر نخواهد داشت، که برعکس، می‌تواند همه چیز را بر هم بزند و شکست ما را در پی داشته باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چرا نوجوانان عاشق می شوند؟

 

توصیه‌هایی برای در لحظه زندگی کردن همانند افراد دارای هوش عاطفی بالا

حال که معنا و مفهوم جمله «هر چیز فقط یک بار رخ می‌دهد» را یاد گرفتیم، بد نیست که راهکارهایی را نیز برای زندگی کردن در لحظه یاد بگیریم. هرچقدر هم که باور داشته باشیم هر لحظه تنها یک بار در زندگی ما رخ خواهد داد، اما باز هم ممکن است حواسمان خیلی راحت از این باور پرت شود و زندگی در لحظه را فراموش کنیم.

برای اینکه بتوانیم در لحظه زندگی کنیم، بد نیست که این نکات را به یاد بسپاریم:

حواستان به اطراف باشد

توجه به محیط اطراف و آنچه که در آن می‌گذرد، می‌تواند یک راهکار ساده و بسیار خوب برای زندگی در لحظه باشد. در هر موقعیتی که هستید، اندکی به اطراف خود توجه کنید و سعی کنید به درکی درست از آنچه که در اطراف شما در جریان است برسید.

توجه به محیط اطراف

همانند افراد دارای هوش عاطفی بالا چند کار را با هم انجام ندهید

یکی از بزرگ‌ترین آفاتی که باعث می‌شود حواسمان از زندگی در لحظه پرت شود، انجام چندین کار به صورت همزمان است. به‌جای این کار، بهتر است که کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و در هر موقعیت، تنها به یکی از آن‌ها رسیدگی کنیم.

 

بابت هرآنچه که دارید شکرگزار باشید

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه در لحظه زندگی کنیم و از هر لحظه لذت ببریم، آن است که بخاطر هر آنچه که داریم، سپاس‌گزار باشیم. خیلی از افراد به این دلیل که توجهی به داشته‌های فعلی خود ندارند، همیشه در افسردگی هستند و از این موضوع باید جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه: ترفندهای باهوش شدن

هر چیزی که هست را بپذیرید

پذیرش وضعیتی که در آن قرار دارید، از دیگر راه‌های زندگی در لحظه است. در زندگی همه ما، وضعیت‌هایی وجود دارد که ممکن است از آن‌ها راضی نباشیم. اگر می‌توان در رابطه با بهبود این وضعیت‌ها کاری که هیچ، اگر نه، پذیرش آن و تطبیق زندگی با آن‌ها یا به عبارت دیگر کنار آمدن با آن‌ها، بهترین راهکار است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صورت فلکی چیست؟

 

افراد دارای هوش عاطفی بالا از شبکه‌های اجتماعی دوری می‌کنند

دوری از شبکه‌های اجتماعی و حتی فراتر از آن، دوری از تکنولوژی نیز می‌تواند به شما کمک کند که در لحظه زندگی کنید و از هر لحظه خود لذت ببرید. توجه بیش از حد به تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند حواس شما را در تمام ابعاد زندگی پرت کند.

افراد دارای هوش عاطفی بالا از شبکه‌های اجتماعی دوری می‌کنند

 

همانند افراد دارای هوش عاطفی بالا مدیتیشن کنید

در نهایت، مدیتیشن کردن و تمرینات ذهن آگاهی نیز می‌تواند از دیگر راه‌کارهای کمک به زندگی در لحظه و دلیل برتری افراد دارای هوش عاطفی بالا باشد. با استفاده از مدیتیشن و تکنیک‌های تنفسی، شما می‌توانید روح و روان خود را آرام کرده و در نتیجه، توجه بیشتری به هر لحظه‌ای که در آن زندگی می‌کنید داشته باشید. پس این را هم در برنامه روزانه خود جای دهید.

پیشنهاد مطالعه: چطور ارتباط بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

کلام آخر

مهم‌ترین برتری افراد دارای هوش عاطفی بالا، آن است که آن‌ها به خوبی می‌دانند چطور باید در لحظه زندگی کنند. دانسته یا ندانسته، این دسته از افراد به اینکه هر چیز تنها یک بار در زندگی ما رخ می‌دهد باور دارند؛ به همین دلیل می‌توانند از تک تک لحظاتی که زندگی می‌کنند، کمال لذت را ببرند.

در این مقاله از نوجوان‌ها، فلسفه جمله «هر چیز فقط یک بار در زندگی رخ می‌دهد» و دلیل برتری افراد دارای هوش عاطفی بالا را با هم بررسی کردیم و دیدیم که ریشه آن، به یک افسانه ژاپنی باز می‌گردد. در نهایت نیز راهکارهایی برای زندگی در لحظه به شما ارائه دادیم. شما چه راهکارهای دیگری را برای زندگی در لحظه می‌شناسید؟ آن‌ها را با ما نیز در میان بگذارید.

منابع 1

منابع 2

t افراد دارای هوش عاطفی بالا چطور نسبت به دیگران برتری دارند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *