چطور ارتباط بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

نحوه ارتباط بهتر با نوجوان تیزهوش
t چطور ارتباط بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

اگر به عنوان والدین یک نوجوان باهوش، فکر می‌کنید که زندگی قرار است برایتان راحت‌تر شود، سخت در اشتباه هستید. ارتباط با یک نوجوان باهوش، همان‌قدر که می‌تواند نقاط قوت و مزیت خودش را داشته باشد، به همان اندازه نیز می‌تواند سخت و چالش‌برانگیز باشد. اینجاست که والدین ممکن است برای ارتباط با فرزند خود، دچار مشکل شوند.

در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها، می‌خواهیم راهکارهایی برای ارتباط بهتر با نوجوان باهوش به شما آموزش دهیم. ارتباط با نوجوانان باهوش تیزهوش معمولا دقت و حساسیت بیشتری می‌طلبد و والدین باید از این موضوع آگاهی داشته باشند. اگر دوست دارید که ارتباطی صمیمانه‌تر و سالم‌تر با فرزند خود داشته باشید، این مقاله برای شماست.

پیشنهاد مطالعه: علت شلختگی نوجوانان

1.  خواسته‌ها و انتظارات خودتان را بشناسید

اولین قدم برای ارتباط با نوجوان باهوش، آن است که خودتان را بشناسید. خودشناسی نه فقط برای ارتباط با نوجوان، بلکه برای ارتباط با هر شخص دیگری در زندگی لازم و واجب است. اگر قرار است با نوجوان خود صحبتی داشته باشید، از همان ابتدا پیش خودتان، هدف از آن مکالمه را مشخص کنید.

چه خواسته‌هایی از فرزند خود دارید؟ چه انتظاراتی از او دارید؟ تمام این موارد باید از قبل کاملا برای خودتان واضح باشند. اگر شما با خودتان روراست نباشید و خواسته‌های خود را ندانید، چطور می‌توانید از نوجوان خود انتظار داشته باشید که آن خواسته‌ها را برآورده کند؟ اگر انتظارات شما از نوجوان به خوبی مشخص نباشد، نوجوان شما هم درباره خودش و هم درباره ارتباط با شما، دچار سردرگمی خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دوست دارم خواننده بشم ولی والدینم مخالفن

شناختن خود برای ارتباط بهتر با نوجوان باهوش خود

پیشنهاد مطالعه: کادو برای دختر نوجوان

2.  کنجکاو باشید، اما قضاوت نکنید

دیگر راهکاری که می‌توانید به کمک آن ارتباط بهتری با نوجوان خود داشته باشید، آن است که از قضاوت کردن او دست بردارید. هیچ کس از قضاوت شدن توسط دیگران خوشش نمی‌آید؛ چه برسد به نوجوانان که در سنی حساس هستند و هرگونه رفتار ناخوشایند می‌تواند تاثیر منفی در آن‌ها داشته باشد.

نوجوانان باهوش ممکن است کارهایی کنند یا حرف‌هایی بزنند که مورد تایید شما نباشد؛ در چنین مواقعی به یاد آورید که خودتان نیز به عنوان والدین، روزی نوجوان بوده‌اید. خودتان را جای فرزندتان بگذارید و سعی کنید بدون قضاوت با او رفتار کنید. هر نوجوان باهوشی حتی اگر در ظاهر بخواهد با حرف‌ها و گفته‌های شما مخالفت کند، در باطن دوست دارد که مورد تایید شما باشد.

حتی اگر رفتار یا اعمال نوجوان خود را تایید نمی‌کنید، او را قضاوت هم نکنید. نظری خنثی در برابر او داشته باشید. راز ارتباط موفق با نوجوان باهوش، آن است که در ارتباط خود با او کنجکاو باشید، مانند یک دوست از او سوال بپرسید و از نیت‌ها و اهدافش آگاه شوید؛ حتی می‌توانید پای ثابت غیبت‌ کردن‌هایش باشید!

قضاوت نکردن نوجوان باهوش خود

پیشنهاد مطالعه: علت گرسنگی مداوم نوجوانان

3.  به‌جای نصیحت کردن، گوش شنوا باشید

در هر نوع ارتباطی، چه در زمان ارتباط با نوجوان باهوش و چه در زمان ارتباط با بزرگسالان، شنونده بودن می‌تواند کلید موفقیت آن ارتباط باشد. درست مورد قبلی، نوجوانان به هیچ وجه از نصیحت شدن خوششان نمی‌آید. خودتان را جای فرزندتان بگذارید؛ آیا اینکه مدام نصیحت شوید و مدام کسی از شما ایراد بگیرد، بعد از مدتی روی اعصابتان نخواهد رفت؟

اینکه در دوره نوجوانی ارتباط کلامی کمتری با نوجوان خود داشته باشید، کاملا طبیعی است. در همان صحبت‌های کوتاه خود نیز سعی کنید که بیشتر شنونده باشید، از چیزهایی که هردو به آن علاقه دارید صحبت کنید و نصیحت کردن را برای مواقع مناسبش قرار دهید. برای فرزند خود یک گوش شنوا باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اهمیت توجه به نیازهای دوره نوجوانی

گذشته از این، مهم‌ترین مواقعی که باید شنوا بودن خود را به فرزندتان نشان دهید، در بحث‌ها و مکالمه‌های جدی‌تر و عمیق‌تر است. اگر در چنین مواقع حساسی بتوانید خودتان را کنترل کنید و به‌جای نصیحت‌کردن و دعوا کردن به نوجوان باهوش خود گوش فرادهید، بدون شک می‌توانید ارتباط خود را چندین پله بهبود ببخشید.

شنونده بودن به جای نصیحت نوجوان

پیشنهاد مطالعه: کادو برای پسر نوجوان

4.  از نوجوان خود نظر بخواهید و کمک بگیرید

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین رفتارها برای نوجوانان باهوش، آن است که نظرشان پرسیده شود. نوجوانان با نظردهی و کمک کردن به دیگران در امور مختلف، بدون شک رضایت بیشتری از خودشان خواهند داشت و این رضایت باطنی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس و رشد مهارت‌های اجتماعی آن‌ها، تاثیر مثبت داشته باشد.

یکی از هوشمندانه‌ترین راهکارها برای ایجاد ارتباط بهتر با نوجوان باهوش، آن است که جایگاه او را از بدزدید! گاهی به چشم والد به فرزند خود نگاه کنید، از او بخواهید که در اموری که از نظر شما برایش مقدور است، نظر بدهد. برای انجام برخی از کارها، برای برخی از تصمیم‌گیری‌ها از او کمک بگیرید و او را با خود شریک کنید. بعد از مدتی، خودتان از نتیجه این کار شگفت‌زده خواهید شد و در نهایت نیز نوجوان سالم‌تری را تحویل جامعه خواهید داد.

نظرخواهی از نوجوان خود

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی چند سالگی است

5.  حواستان به ارتباط غیرکلامی نیز باشد

همان‌ طور که حواستان به ارتباط‌های کلامی نیز هست، باید به ارتباط غیرکلامی با فرزند خود نیز توجه داشته باشید. بنا بر آماری که در این زمینه وجود دارد، بسیار از نوجوانان باهوش ممکن است همیشه برای ایجاد ارتباط کلامی تمایل نداشته باشند. اما در عوض نیازها، احساسات و افکار آن‌ها را می‌توان از زبان بدنشان متوجه شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ورزش مناسب برای نوجوانان چیست؟

اگر در خانه یک نوجوان پسر دارید، باید بدانید که خیلی از اوقات، ارتباط او با شما به صورت غیرکلامی و از طریق زبان بدن است. معمولا پسرهای نوجوان تمایل کمتری به حرف زدن درباره احساسات و افکار خود دارند و این وظیفه والدین است که بتوانند زبان بدن فرزند خود را بخوانند و در صورت لزوم، سر صحبت را با او باز کنند.

پیشنهاد مطالعه: راهکار برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند

اگر دیدید که زبان بدن نوجوان شما حاوی پیام‌های منفی است و نشان از حال نامساعد او دارد، او را مجبور به حرف‌ زدن نکنید. در عوض او را به فعالیت وا دارید؛ کارهایی که دوست دارد را انجام دهید و کاری کنید که ذهنش از مشکلات دور شود. برای نوجوان باهوش خود زمینه‌سازی کنید و به‌صورت غیرمستقیم از او دعوت کنید که ارتباط کلامی برقرار کند.

ارتباط غیرکلامی با نوجوان باهوش خود

پیشنهاد مطالعه: مهارت دوست یابی در نوجوانان

سوالات متداول

نمی‌توان گفت که این ارتباط مشکل است؛ هرچند که ارتباط با نوجوانان در سنین نوجوانی چالش‌برانگیر است، اما ارتباط با نوجوان باهوش ظرافت‌های خاص خودش را دارد.

اولین قدم، خودشناسی است. والدین باید ابتدا نیازها، خواسته‌ها و انتظاراتشان از نوجوان را بشناسند و سپس آن‌ها را با نوجوان خود مطرح کنند.

نوجوانان از مدام نصیحت شدن بیزار هستند. به‌جای آن توصیه می‌شود که والدین نقش گوش شنوا برای فرزندان خود داشته باشند تا بتوانند اعتمادی عمیق‌تر و برپایه اعتماد با آن‌ها داشته باشند.

منابع

pathways2wellness

daniel-wong

t چطور ارتباط بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *