۹ راهکار برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند

راهکارهای کاهش استفاده کودکان از گوشی های هوشمند
t 9 راهکار برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند

در دنیای امروز، اینترنت هر جنبه از زندگی ما را تحت سلطه خود درآورده است. در چنین دنیایی، دور نگه داشتن کودکان از اینترنت و کاهش استفاده آن‌ها از گوشی هوشمند و دیگر دستگاه‌ها، می‌تواند یک چالش اساسی باشد. هرچند که امروز استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت به بخش مهمی از تحصیل و یادگیری کودکان تبدیل شده، اما استفاده بیش از اندازه از آن‌ها می‌تواند عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد.

در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها، می‌خواهیم نگاهی کوتاه به عوارض استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند داشته باشیم. به دنبال آن نیز راهکارهایی عملی و کارآمد را برای کاهش استفاده کودکان از این دستگاه‌ها، به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: علت شلختگی نوجوانان

مهم‌ترین عوارض استفاده از گوشی‌ هوشمند

قبل از آنکه سر اصل مطلب برویم، بهتر است که با عوارض استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت‌ها نیز آشنا شویم. با توجه به آماری که توسط موسسات بزرگ جهانی انجام گرفته است، نوجوانان حدود 9 ساعت و کودکان حدود 6 ساعت در روز، از دستگاه‌های الکترونیکی مثل تبلت، لپتاپ یا گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.

هرچند که استفاده از گوشی هوشمند بین نوجوانان بیشتر است، اما عوارض استفاده از آن در کودکان، بسیار وخیم‌تر است و این عوارض می‌توانند در رشد طبیعی کودک، چه از نظر ذهنی و چه از نظر جسمی، تاثیر منفی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین عوارض استفاده از گوشی هوشمند در کودکان، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشکلات رفتاری
  • اعتیاد
  • افسردگی
  • اختلال در خواب
  • افزایش وزن
  • تاخیر در رشد توانایی‌های اجتماعی
  • مشکلات تمرکز، توجه و شنوایی
  • مشکلات مربوط به سیستم عصبی و…

عوارض استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند در کودکان

پیشنهاد مطالعه: علت گرسنگی مداوم نوجوانان

راهکارهای مفید برای کاهش استفاده از گوشی هوشمند

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب. راهکارهایی که در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد، همگی از از جمله کارآمدترین روش‌ها هستند و امتحان خود را پس داده‌اند. گاهی استفاده از یکی از این راهکارها می‌تواند مشکل شما را حل کند؛ ولی درصورتی که اعتیاد فرزند شما شدیدتر باشد، باید بیشتر از یک راهکار را به‌ صورت همزمان به کار بگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی نرم افزار جی او ام پلیر(GOM PLAYER)

برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند، می‌تواند این موارد را امتحان کنید:

1.   زمان‌بندی کنید

اولین راهکار برای کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند در بین کودکان، آن است که برای آن‌ها زمان‌بندی کنید. کودکان زمان و انرژی بسیار در روز دارند و از این زمان باید در جهت درست استفاده کرد. بهتر است که بین هر ساعت استفاده از تلفن همراه، حدود 20 تا 30 دقیقه استراحت برای آن‌ها در نظر بگیرید و آن‌ها را وادار کنید تا فعالیت‌های حرکتی داشته باشند.

2.   کارها را اولویت‌بندی کنید

راهکار دیگری که می‌توان از آن برای کاهش استفاده از گوشی هوشمند در کودکان استفاده کرد، اولویت‌بندی کارها است. اگر فرزند شما تکالیفی دارد که باید انجام دهد یا درسی دارد که باید مطالعه کنید، باید ابتدا به همان‌ها مشغول شود. بعد ازانجام تمام وظایفش، می‌توانید به او اجازه دهید که از گوشی هوشمند استفاده کند.

زمانبندی واولویت بندی استفاده از گوشی هوشمند در کودکان

3.   تماشای خانوادگی فیلم

یکی از مهم‌ترین کارهایی که کودکان با گوشی هوشمند انجام می‌‌دهند، تماشای فیلم و سریال یا کارتون است. برای اینکه بتوانید مدت زمان استفاده از گوشی در کودکان را کاهش دهید، می‌توانید ساعت‌هایی را برای تماشای این موارد به صورت خانوادگی در نظر بگیرید. این راهکار می‌تواند یک عادت موثر در فرزند شما ایجاد کند و موجب بهبود روابط شما نیز بشود.

4.   عدم استفاده از گوشی به عنوان پاداش

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توانید از اعتیاد کودکان به گوشی جلوگیری کند، همین مورد است. به یاد داشته باشید که هرگز نباید از گوشی به عنوان پاداش یا راهکارهای برای ساکت کردن کودک خود استفاده کنید. این کار می‌تواند باعث شرطی شدن فرزند شما شود و وابستگی به گوشی را در آن‌ها افزایش دهد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت من (لیست نویسی)

ندادن گوشی هوشمند به کودکان به عنوان پاداش

پیشنهاد مطالعه: کادو برای پسر نوجوان

5.   استفاده از آموزش فعالیت‌محور

اگر قرار است فرزند شما مهارت یا درس خاصی را یاد بگیرد، بهتر است که از آموزش‌های فعالیت محور برای آن استفاده کنید. هرچند که گوشی هوشمند می‌تواند تاثیر مثبتی برای آموزش به همراه داشته باشد، اما ضررهای ثانویه آن جبران‌ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند آموزش‌های لازم را خودتان شخصا و با استفاده از فعالیت‌های خلاقانه به فرزندتان ارائه دهید.

6.   برنامه‌ای سخت‌گیرانه تنظیم کنید

سخت‌گیری شاید راهکاری مناسب برای تربیت کودک نباشد، اما در این مورد می‌تواند تاثیری مثبت بر جای بگذارد. برای استفاده کودک خود از گوشی هوشمند، بهتر است که برنامه‌ای دقیق و سخت‌گیرانه تنظیم کنید. استفاده از گوشی را محدود کنید، ساعات آن و شرایط استفاده از آن را نیز به خوبی مشخص کنید. سپس باتوجه به همان برنامه اجازه استفاده از گوشی را به فرزند خود بدهید.

7.   با کودک خود وقت بگذرانید

از بهترین راهکارهایی که می‌توانید به کمک آن مدت زمان استفاده از گوشی هوشمند توسط کودک را کاهش دهید، آن است که وقت بیشتری با او بگذرانید. بازی کردن با کودک، بیرون رفتن و سرگرم کردن او، نه‌تنها می‌تواند باعث کاهش استفاده از گوشی شود، بلکه می‌تواند رابطه بین شما و فرزندتان را نیز تقویت کند. نتایج این کار را به بهترین شکل در بزرگسالی نیز مشاهده خواهید کرد.

وقت گذاشتن برای کودکان

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی چند سالگی است

8.   رمز عبور تنظیم کنید

از جمله راهکارهایی که می‌توانید برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند به کار ببرید، تنظیم پسوورد یا رمز عبور بر روی گوشی موبایل یا دیگر دستگاه‌ها است. خیلی از اوقات، عدم وجود رمز می‌تواند آزادی کودک را برای استفاده از گوشی بیشتر کند. اما به‌ عنوان یکی از آخرین راه‌حل‌ها، بد نیست که این مورد را نیز امتحان کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت من (بخش 11)

9.   یک الگوی زنده برای فرزند خود باشید

در نهایت، برای فرزند خود یک الگوی زنده باشید. کودکان ما را بزرگ‌ترین الگوی خود قرار می‌دهند و در این مورد نیز به شدت از رفتار ما می‌آموزند. اگر به عنوان پدر یا مادر همیشه سرتان در گوشی باشد و مدام از آن استفاده کنید، بدون شک فرزندتان نیز از شما خواهند آموخت و رفتار شما را تقلید خواهد کرد. برای فرزند خود یک نمونه باشید و سعی کنید از این طریق، استفاده او از گوشی هوشمند را کاهش دهید.

پیشنهاد مطالعه: مهارت دوست یابی در نوجوانان

سوالات متداول

استفاده از گوشی در کودکان، می‌تواند منجر به اعتیاد آن‌ها شود، افسردگی و بی‌خوابی به همراه داشته باشد و در رشد خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

خیر. این کار بسیار اشتباه است. استفاده از گوشی به عنوان پاداش یا ابزاری برای ساکت کردن کودک، می‌تواند این عادت مخرب را در آن‌ها تقویت کند.

بله. هرچند که این دو مورد را نمی‌توان برای ابعاد دیگر تربیت توصیه کرد، اما برای کاهش استفاده از گوشی هوشمند در کودکان، می‌توان آن‌ها را به کار گرفت.

منبع

narayanahealth

t 9 راهکار برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *