چرا نوجوانان عاشق می شوند؟

چرا نوجوانان عاشق می شوند؟
t چرا نوجوانان عاشق می شوند؟

در این مقاله قصد داریم تا به دنیای نوجوانان سفر کنیم ؛و از احساساتی که ممکن است زندگی‌ آن‌ها را درگیر کند ، صحبت کنیم . می‌خواهیم بدانیم چرا نوجوانان عاشق می شوند ، نشانه‌های پسر نوجوان عاشق و یا دختر نوجوان عاشق را بشناسیم و بدانیم که چگونه با نوجوان عاشق برخورد کنیم . امیدواریم بعد از خواندن این مطلب ، به آگاهی لازم در این مسله‌ی مهم برسید .

عشق یا دلدادگی حسی است که به معنای دوست داشتن فرد یا چیزی است. اما در کل عشق ، باور و احساسی عمیق، شدید و لطیفی است؛ که با مفاهیم صلح و انسان‌دوستی مطابقت دارد. با این وجود کلمه‌ی «عشق» در شرایط مختلف معانی مختلفی را بازگو می‌کند. انواع دیگرعشق مانند عشق عرفانی و عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده، عشق به همسر، عشق به فرزند، عشق به دوست و … را نیز می‌توان متصور شد. در واقع این کلمه را می‌توان در مورد علاقه به هر چیز دوست‌داشتنی و فرح‌بخش، مانند فعالیت‌های مختلف و انواع احساسات به کار برد.

عشق و عاشق شدن در زمان نوجوانی مسله‌ی دیگری است. احساس اینکه عاشق شده‌اید، به خصوص اگر اولین بارتان باشد، می تواند هیجان انگیز و از طرفی ترسناک باشد. احساس عشق در دوران نوجوانی گیج کننده است. زود عاشق شدن ممکن است آنقدر تجربه‌ی جدیدی باشد که مطمئن نباشید، این احساسات فرزندتان درست هستند یا خیر. با این حال، مواردی وجود دارد که می‌تواند به شما در مورد کنترل عشق نوجوان‌تان، کمک کند. شما می توانید احساسات فرزند خود را در نظر بگیرید.  رابطه خود را تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت، گام هایی برای مدیریت کامل این رابطه بردارید. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا بدانید وقتی نوجوان عاشق میشود چه کاری باید انجام دهیم؟

چرا نوجوان عاشق می شود ؟

 

چرا نوجوانان عاشق می شوند ؟

عاشق شدن یک تحرک عاطفی در هر سنی است، اما برای نوجوانان کنترل احساسات سخت‌تر می‌شود. تغییرات هورمونی، ناشی از تحولات مغز و بدن، به شدت در احساسات شدید و جذابیت جنسی و عاشق شدن نقش دارد و رسیدن به سن بلوغ بر دوره‌ی اولین عشق و اولین تجربه جنسی تاثیر می گذارد.

عاشق شدن اتفاقی است که در ۱۲ و یا ۱۳ سالگی برای نوجوانان اتفاق می‌افتد. در این دوره نوجوان مفاهیم جدیدی از حضور در گروه دوستان و یا ارتباط با جنس مخالف را درک می‌کند. هرمون‌ها شروع به ترشح کرده و برای اولین بار مفهوم عشق به جنس مخالف در نوجوان بروز می‌کند. معمولا این عاشقی در دایره‌ی نزدیکان رخ می دهد. گاها نوجوانان عاشق فردی در همسایه،  هم بازی،  هم مدرسه ای یا جنس مخالفی در فامیل می‌شوند.  برخی از نوجوانان، مخصوصا آن‌ها که پایگاه اجتماعی بالاتری دارند معمولا بیرون از مدرسه در گروه‌های مختلط معاشرت می کنند تا تجربه‌ای در این زمینه به دست آورند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی السا

روابط عاشقانه

طبق تحقیقات انجام شده نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در اروپا و آمریکا معمولاً روابط کوتاه مدتی دارند که کمتر از پنج ماه طول می کشد. فوگارتی می افزاید: «نوجوانان معمولاً با همسالان همجنس خود معاشرت می کنند. وقتی نوجوانان به سنین میانی نوجوانی (سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی) می رسند، شروع به برقراری روابط با جنس مخالف می کنند. باربارا گرینبرگ، Ph.D.، در مقاله Psychology Today می گوید: نوجوانانی که در دبیرستان قرار می‌گیرند می‌توانند عادات مطالعه ضعیفی پیدا کنند، زیرا سعی می‌کنند تعهدات خود را با فراز و نشیب های عاطفی و عشقی که روابط عاشقانه به همراه دارد متعادل کنند.”

از هر سه نوجوان یک نفر ارتباط عاشقانه را تجربه می کند، و این میزان با افزایش سن بیشتر می‌شود. از سن ۱۷ سالگی، بیشتر نوجوانان مقداری تجربه‌ی این روابط را دارند. به طور معمول نوجوانان بیشتر از یک ارتباط عاشقانه را در طول این دوره تجربه می کنند. جهت گیری های فرهنگی و اجتماعی روی زمان بندی و میزان روابط نیز تاثیر گذار است. برای مثال، نوجوان‌های آسیایی و آمریکایی دیرتر از بقیه وارد ارتباط می شوند. به صورت کلی، در فرهنگ آسیایی صحبت کردن و قرار گذاشتن در نوجوانی کمتر پذیرفته است. این مسئله باعث می‌شود که نوجوانان پارتنرهای مناسب کمتری را در اختیار داشته باشند.

مسله‌ی عشق وعاشق شدن در نوجوانی معمولا پایدار نیست چون نوجوان درک کاملی از شرایط زندگی و انتخاب همسر ندارد. در این دوره اگر نوجوان درگیر مسائل عاشقانه شود باید والدین شروع به مطالعه کنند و یا با مشاوران تربیتی صحبت کنند و راهنمایی بگیرند.

نوجوان عاشق

نشانه‌های نوجوانان عاشق چیست ؟!

گاها والدین با این سوال مواجه می‌شوند که رفتار پسر نوجوان عاشق یا دختری که در این دوران عاشق شده است چیست و چگونه می‌توان نشانه‌های نوجوان عاشق را تشخیص داد .

نوجوان به مقتضای تغییرات فیزیکی و روانی جدیدش، به شدت نیاز به جنس مخالف را در خود احساس می‌کند و تمایل دارد با برقراری این ارتباط به آرامش برسد. نوجوان در ارتباط با جنس مخالف تمایل به عاشق شدن دارد و در این دوره اغلب دو نوع عشق (عاطفی و شهوانی) را تجربه می‌کند. عشق عاطفی، محبتی پاک و به دور از جنبه‌های جنسی است و با تمجید و تحسین همراه است و عشق شهوانی رابطه‌ای است که همراه با روابط جنسی است. در این دوره برای هر دو جنس فشار زیادی از سوی همسالان برای برقراری ارتباط با جنس مخالف ایجاد می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نوجوان ما از چه زمانی می‌تواند تنهایی سفر کند؟

نوجوانی دوره عواطف

نوجوانی دوره‌ای است که در آن دختران و پسران از لحاظ شناخت عاطفی، هیجانی ، اجتماعی و جهانی از کودکی به سوی بزرگسالی حرکت می‌کنند که به آن دوره‌ی شکل گیری هویت و الگوپذیری می‌گویند. نوجوانان در این دوران عاشق دوستی و رفاقتند و ترس از تنهایی، نوجوان را برمی‌انگیزد تا به سوی ارتباط با همسالان خود به صورت افراطی روی بیاورد و همبستگی گروهی در این دوره قوی‌تر از سایر مراحل زندگی است و اغلب به عنوان یک شاخص موفقیت برای بیشتر نوجوان‌ها محسوب می‌شود. گاهی شدت دوستی و وابستگی به حدی است که نوجوان خانواده خود را رها کرده و حتی حاضر است برای دوست خود جانش را فدا کند.

در این دوره از یک سو نیاز به تعلق داشتن، نوجوان را به سمت دوستی و گرایش به برقراری ارتباط و از سوی دیگر تغییرات بیولوژیکی و جنسی، نوجوان را به سمت جنس مخالف سوق می‌دهد و یکی از تمایلات نوجوان، ارتباط گرفتن با جنس مخالف است. نوجوان به مقتضای تغییرات فیزیکی و روانی جدیدش، بشدت نیاز به جنس مخالف را در خود احساس می‌کند و تمایل دارد با برقراری این ارتباط به آرامش برسد.

عشق نوجوانی ونوجوانان عاشق

 

نشانه های ارتباط با جنس مخالف

این علائم اگر به صورت تکرار پذیری انجام شوند ، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ارتباط نوجوان شما با جنس مخالف باشد :

ـ پنهان‌کاری

ـ اضطراب و استرس

ـ دگرگونی‌های خلقی و رفتاری

ـ استفاده افراطی از وسایل ارتباطی (تلفن ‌همراه)

ـ تغییر در ظاهر و پوشش

ـ افت تحصیلی

ـ عوض شدن شبکه دوستان

ـ پنهان‌کاری در مسائل مالی

ـ بی‌نظمی در رفت وآمدها

با نوجوانان عاشق چطور برخورد کنیم ؟!

حالا بعد از شناختن نشانه‌های نوجوان عاشق ، سوال اصلی اینجاست که چگونه با نوجوان عاشق برخورد کنیم تا بدون دور شدن از او ، بتوانیم او را در این دوران همراهی و راهنمایی کنیم. در این قسمت می‌خواهیم به نحوه‌ی برخورد با نوجوانان عاشق بپردازیم .

در ابتدا بهتر است تا نوجوان را از آسیب روابط با دوستان و جنس مخالف مطلع سازید. در این صورت این راهکارها ضروری به نظر می‌رسد:

۱_ پدر و مادر باید در مورد قوانینی که در زمینه رابطه با جنس مخالف وجود دارد، به اتفاق نظر برسند.

۲_ از سرزنش و تحقیر نوجوان و زد وخورد فیزیکی به شدت اجتناب کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده برای ساخت کاردستی ترازو برای کلاس سوم

۳_ در فضایی آرام، حرف‌های نوجوان خود را بشنوید و با او صادق باشید.

۴_ با دوستان نوجوان خود و خانواده‌ی آنها آشنا شوید و ارتباط برقرار کنید.

۵_ درباره خطر روابط جنسی در دوران نوجوانی و عواقب و مشکلات بعدی آن با فرزند خود صحبت کنید و اگر حرف شما را نپذیرفت از سوم شخص مورد اعتماد (مشاور و روان‌شناس) بهره بگیرید.

۶_ درباره افراد سودجو به نوجوان اطلاعات دهید.

۷_ معنویت و گفت‌وگو با خداوند را در نوجوان پرورش دهید.

۸_ از تکنیک‌های شناخت درمانی و ریلکسیشن برای کاهش اضطراب نوجوان بهره بگیرید.

نوجوانان عاشق

 

نحوه برخورد با نوجوانی که عاشق شده چگونه است ؟

نحوه‌ی برخورد والدین

سطح نزدیکی و حمایتی که نوجوانان با والدین و خواهر و برادرها تجربه می کنند روی کیفیت روابط آنها با دیگران تاثیر می‌گذارد. اگر ارتباط بین والدین و فرزندان در اوایل نوجوانی مثبت و حمایتی باشد، احتمال تعامل او با جنس مخالف کم‌تر خواهد شد . براساس مطالعات روانشناسی طلاق والدین نیز روی دیدگاه نوجوانان در مورد تعهد و سطح صمیمیت آنها با جنس مخالف موثر است.

دوستان و همسالان

روابط با همسالان نیز موثر است. کیفیت روابط رمانتیک تا اندازه ای بازتاب دوستی با همسالان است؛ آنهایی که دوستان نزدیک و قابل اعتماد زیادتری دارند با احتمال بیشتری وارد روابط مطمئن تری می شوند.

جامعه

هنجارهای اجتماعی ادراک شده نیز روی کیفیت روابط تاثیر می گذارند. برای مثال، پسرها با احتمال بیشتری دنبال شریک احساسی خود میگردنند . تجربه داشتن دوستان بزرگتر باعث می شود با احتمال بیشتری نوجوان به رابطه با جنس مخالف تشویق شونند .

نحوه برخورد با نوجوانان عاشق بسیار مهم است.

والدین می توانند با استفاده از اقتدار، شانس اینکه فرزندان ارتباط مثبت داشته باشند را افزایش دهند و شیوه فرزند پروری مناسب را به کار گیرند. از جممله رفتارهای موثر با نوجوانی که عاشق شده است ، آگاهی بخشی و تنظیم محدودیت ها، اما عدم تلاش برای کنترل کامل زندگی خصوصی نوجوان می‌باشد .

در حالی‌که پیگیری و ردیابی فعالیت های کودک مهم است، الگودهی والدین در هنگام اختلاف ها نیز روی روابط نوجوانان تاثیر می گذارد. زمانی که والدین به طور مکرر به حریم شخصی فرزند خود تجاوز می کنند، با احتمال بیشتری نوجوان به فضای بیرون از خانه و خانواده پناه خواهد آورد .

 

چگونه از ایجاد عشق و علاقه تا زمانی که وقتش نرسیده جلوگیری کنیم؟

عشق بی اندازه به معلم؛ خوب یا بد؟

t چرا نوجوانان عاشق می شوند؟
5/5 - (3 امتیاز)

‫1 نظر ارسال شده در “چرا نوجوانان عاشق می شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *