رژیم غذایی مناسب برای افزایش رشد قد در نوجوانی

رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد در نوجوانی
t رژیم غذایی مناسب برای افزایش رشد قد در نوجوانی

افزایش قد آرزوی هر نوجوانی است. اینکه قد ما در بین همسالان کوتاه باشد، اصلا چیز جالبی نیست. خیلی از ما نوجوان‌ها به همین دلیل اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهیم و از حضور در جمع، خودداری می‌کنیم. درست به همین دلیل است که دوست داریم قد خود را با استفاده از روش‌های مختلف، افزایش دهیم و رشد استخوان‌ها را بیشتر کنیم.

هرچند که ما در مجله اینترنتی نوجوان ها ادعا می‌کنیم که «دوست داشتن خودمان به هر شکلی که هستیم» بهترین راهکار ممکن است، اما در کنار آن، روش‌های زیادی برای افزایش قد نیز وجود دارد. یکی از راهکارهایی که می‌توانید برای افزایش رشد قد خود استفاده کنید، داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. در این مقاله، با خوراکی های مفید برای افزایش قد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: علت گرسنگی مداوم نوجوانان

انواع حبوبات

اولین چیزی که باید برای افزایش قد در نوجوانی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حبوبات است. از جمله انواع حبوبات می‌توان به نخود، لوبیا و… اشاره کرد. حبوبات سرشار از پروتئین هستند. پروتئین موجود در حبوبات، می‌تواند ترشح برخی از هورمون‌های رشد را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

علاوه بر مقدار بالای پروتئین، حبوبات دارای آهن و ویتامین‌های گروه ب نیز هستند. مصرف این دسته از مواد غذایی می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کرده و سلامتی شما را افزایش دهد. درست همانند پروتئین، آهن نیز می‌تواند منجر به افزایش رشد شود؛ در مقابل کمبود آن می‌تواند رشد را کاهش داده و مشکلات متعددی را در نوجوانان به همراه داشته باشد.

مصرف انواع حبوبات برای افزایش رشد قد در نوجوانی

تخم‌ مرغ

تخم مرغ و اصولا تخم هر پرنده دیگری را نیز می‌توان از جمله بهترین خوراکی‌ها برای افزایش قد در نوجوانان دانست. تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع برای پروتئین است و متخصصان بر این باور هستند که هراندازه تخم پرنده کوچک‌تر باشد، میزان پروتئین آن نیز بیشتر خواهد بود. مصرف تخم‌مرغ به صورت روزانه، می‌تواند افزایش قد شما را تضمین کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
با دلایل ریزش مو در دوره نوجوانی آشنا شوید

علاوه بر پروتئین، تخم پرندگان سرشار از ویتامین د نیز هستد. مصرف این ویتامین می‌تواند جذب کلیسیم در بدن را افزایش داده و از این طریق نیز به افزایش قد شما کمک کند. مصرف تخم مرغ به صورت روزانه و مرتب در طول شش ماه، می‌تواند افزایش رشد تضمینی برای شما به همراه داشته باشد.

انواع بادام

برای افزایش رشد قد در نوجوانی، بادام را می‌توان یک پکیج کامل به شمار آورد؛ بادام‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی اساسی برای افزایش قد هستند. بادام سرشار از فیبر، چربی‌های مفید، منگنز و منیزیم است؛ این بدان معناست که مصرف آن به صورت روزانه نه‌تنها می‌تواند موجب افزایش قد شود، بلکه می‌تواند ابعاد دیگر سلامتی شما را نیز تضمین کند.

بادام سرشار از ویتامین د است؛ این ویتامین می‌تواند به بهبود سلامت پوست و مو نیز کمک کند. این میوه‌ها یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان نیز هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. در نهایت، بد نیست این موضوع را نیز بدانید که گنجاندن بادام در رژیم غذایی، می‌تواند به سلامت استخوان‌ها نیز کمک کند.

مصرف انواع بادام برای افزایش رشد قد در نوجوانی

انواع سبزیجات

به طور کلی، مصرف سبزیجات را نیز می‌توان از جمله راهکارهای افزایش قد در نوجوانی مطرح کرد. هر نوع خوراکی با برگ‌های پهن و سبز رنگ، مانند اسفناج، کاهو، کلم و… می‌تواند موجب افزایش رشد در دوران نوجوانی شود.

سبزیجات را می‌توان منبعی غنی از آهن، کلسیم، ویتامین ث، منیزیم و پتاسیم دانست؛ هرچند که مقدار آن‌ها ممکن است در هر نوع سبزی متفاوت باشد. تمام این موارد از جمله مهم‌ترین مواد مهم‌ترین مواد مغذی برای افزایش رشد قد در نوجوانی به شمار می‌روند.

از دیگر مواد مغذی مهم در سبزیجات، می‌توانیم به ویتامین ک اشاره کنیم. مصرف این ویتامین می‌تواند تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد. به‌علاوه می‌تواند کیفیت کار صفحات رشد را افزایش داده و رشد مناسب در دوره نوجوانی را تضمین کند. توصیه ما این است که در سنین نوجوانی، مصرف سبزیجات را تا چندبرابر افزایش دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
10 قسمت از بدنتان که به آن احتیاج ندارید!

پیشنهاد مطالعه: علت ریزش مو در نوجوانان

انواع لبنیات

از همان دوران کودکی، همیشه ما می‌گفتند که اگر می‌خواهی زودتر بزرگ‌ شوی و قد بلندی داشته باشی، باید شیر و ماست مصرف کنی! این ادعا کاملا درست است و مصرف انواع لبنیات و به‌خصوص شیر و ماست، می تواند به افزایش قد در نوجوانی کمک بزرگی کند. شیر و ماست، سرشار از پروتئین و کلسیم هستند؛ دو ماده‌ای که برای داشتن قد بلند، عنصری بسیار مهم و اساسی به شمار می‌روند.

علاوه بر این موارد، ماست دارای باکتری خاصی به اسم پروبیوتیک نیز هست که می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک کند. این باکتری حتی برای افزایش سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی و حتی برای افزایش رشد نیز بسیار مناسب است.

مصرف انواع لبنیات برای افزایش رشد قد در نوجوانی

پیشنهاد مطالعه: ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان

انواع ماهی

ماهی‌ها را می‌توان یکی از بهترین منابع برای دریافت امگا 3 به شمار آورد. در بین ماهی‌ها، به‌خصوص ماهی سالمون، یکی از بهترین منابع برای این ماده مغذی شناخته می‌شود. مصرف این ماده نه‌تنها برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم است، بلکه می‌تواند موجب افزایش رشد در دوره نوجوانی نیز بشود. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند باید مصرف ماهی در کودکی و نوجوانی را افزایش داد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف امگا سه برای افزایش سلامت استخوان‌ها، بسیار مهم است. این ماده نه‌تنها می‌تواند از پوکی استخوان در بزرگسالی جلوگیری کند، بلکه می‌تواند صفحات رشد را نیز تقویت کرده و در طولانی مدت، موجب بلندتر شدن قد افراد شود. در نهایت، بد نیست بدانید که رژیم غذایی حاوی مقدار کافی از امگا سه، می‌تواند به بهبود کیفیت خواب نیز کمک شایانی کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای یک خانه تکانیِ اساسیِ در سه هفته آخر اسفند

پیشنهاد مطالعه: چاقی در نوجوانان

+ یک راهکار اضافی

اگر خیلی به افزایش قد در نوجوانی تاکید دارید، باید بدانید که تنها استفاده از رژیم غذایی و مصرف خوراکی‌های مختلف برای این هدف کافی نخواهد بود. برای اینکه بتوانید قد خود را بلند‌تر کرده و به رشد خود کمک کنید، باید کارهایی دیگری را نیز در کنار رژیم غذایی خود انجام دهید. متخصصان باور دارند که انجام این موارد، حتی از مصرف خوراکی‌های مفید نیز مهم‌تر است:

  • خواب کافی یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش رشد است. اگر در طول شبانه‌روز خواب کافی ندارید، بهتر است که این موضوع را اصلاح کنید. علاوه بر خواب کافی، خوابیدن و بیدار شدن در ساعت مناسب نیز بسیار ضروری است.
  • ورزش و فعالیت بدنی نیز برای افزایش قد در نوجوانی بسیار ضروری است. برخی از ورزش‌های خاص برای افزایش قد وجود دارد. انجام این تمرینات می‌تواند به شما کمک کند که رشد خود را تقویت کنید و افزایش قد تضمینی در طول زمان داشته باشید.

خواب کافی و ورزش برای افزایش قد در نوجوانی

پیشنهاد مطالعه: آیا بدنسازی برای نوجوانان ضرر دارد

سوالات متداول

پروتئین و کلسیم، مهم‌ترین مواد مغذی برای افزایش قد در دوره نوجوانی هستند که باید در رژیم غذایی خود جای دهید.

حبوبات، لبنیات، ماست، شیر، تخم مرغ، ماهی‌ها، سبزیجات و مصرف انواع بادام در دوره نوجوانی، می‌تواند منجر به افزایش قد شما در این دوره شود.

خیر. علاوه بر رژیم غذایی، توجه به خواب کافی و ورزش‌های مخصوص نیز بسیار مهم است. این سه در کنار هم می‌توانند افزایش قد شما را تضمین کنند.

منابع

healthline

thenourishedchild

t رژیم غذایی مناسب برای افزایش رشد قد در نوجوانی
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *