الماس کوه نور؛ جواهرات نادرشاه

t الماس کوه نور؛ جواهرات نادرشاه

گرچه الماس کوه نور در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین الماس های دنیا نیست، اما بی شک یکی از زیباترین، باشکوه ترین و پر داستان ترین الماس های دنیاست.

در سال ۱۷۳۹ و در پی کشورگشایی ها و فتوحات متعدد، نادر شاه به هندوستان رسید و قصد فتح این سرزمین را کرد. پادشاه آن زمان هند که حکومتی ضعیف داشت و از پس دفاع سرزمین خویش بر نمی آمد، خواست تا با هدایایی چشمگیر تاج و تخت خود را حفظ کند. او دو گنجینه و الماس مهمِ دربار هند را تقدیم نادرشاه کرد؛ دو الماس منحصر بفرد که یکی بر تاج پادشاه و دیگری در وسط تخت پادشاهی می درخشیدند.

مطالب مرتبط:

پیش کلاه کیانی؛ جواهر مورد علاقه فتحعلی شاه قاجار

نادر شاه با دیدن الماس وسط تخت، با حیرت گفت که همانند کوهی از نور است و در وصف الماس دیگر، دریایی از نور را به کار برد. بدین گونه این دو نام بر روی دو الماس مهم تاریخ ماندگار شدند: الماس کوه نور و الماس دریای نور. الماس کوه نور که آن زمان هنوز وزن ابتدایی خویش را داشت، یکی از بزرگ ترین الماس های دنیا بود به وزن ۷۹۳ قیراط. الماس دریای نور نیز بزرگترین الماس صورتی دنیا بوده و هست. تختی که به الماس کوه نور آراسته شده بود، به شکل طاووس بود و از آن پس به تخت طاووس نادری معروف شد.

پس از فوت نادرشاه، تخت طاووس نادری به دست احمد شاه دورانی افتاد، او تخت را به افغانستان برد، الماس کوه نور را از آن جدا کرد و تخت از بین رفت، پس از مدتی نیز الماس را به شاه شجاع هدیه داد. بعدها شاه شجاع به طمع به دست آوردن حکومت افغانستان با پادشاهی هند تبانی کرد و در ازای الماس کوه نور، حکومت منطقه را به چنگ آورد. الماس کوه نور به هند بازگشت اما در این سرزمین ماندگار نبود و در سال ۱۸۴۹ پس از آن که نیروهای بریتانیایی پنجاب را فتح کردند، الماس کوه نور به خزانه جواهرات بریتانیا در یکی از شرکت های هندی منتقل شد.

این بار نیز پادشاه هندی دیگری، در ازای حفظ تاج و تختش الماس کوه نور را واگذار کرد. الماس کوه نور با کشتی به سوی بریتانیا فرستاده شد. در کشتی زمانی که وبا شیوع یافته بود و هرج و مرج و شلوغی بالا گرفته بود، الماس کوه نور چند روزی گم شد! تا آن که خدمتکار حامل الماس، توانست الماس را بازگرداند. الماس کوه نور در جولای ۱۸۵۰ به دست ملکه ویکتوریا تحویل داده شد. در این زمان الماس کوه نور ۱۸۶ قیراط وزن داشت.

ملکه ویکتوریا پس از دریافت الماس کوه نور، آن را تا یک سال در قصر آبگینه خود نگه داری می کرد. الماس کوه نور که از نظر ملکه ویکتوریا درخشش دیگر الماس های برش خورده منطقه را نداشت، به دست جواهرسازی سپرده شد و وزنش تا ۱۰۸.۹۳ قیراط کاهش یافت. از آن پس الماس کوه نور مورد استفاده ملکه قرار گرفت. او وصیت کرد که تنها بانوان حق استفاده از الماس کوه نور را دارند و حتی اگر مردی به حکومت رسیده است، همسر او باید از الماس استفاده کند. پس از مرگ ملکه ویکتوریا، الماس کوه نور به تاج ملکه افزوده شد. هم اکنون نیز این گوهر در تاج ملکه الیزابت، مادر ملکه فعلی انگلستان قرار دارد.

وزن: ۱۰۸.۹۳ قیراط

داستان ها: از آن جا که سال ها سر به دست آوردن این الماس در میان مردان دنیا جنگ بوده است، ملکه ویکتوریا معتقد بود الماس کوه نور برای مردان بدشگون است، پس دستور داد که هیچ یک از مردان حق استفاده از این الماس را ندارند.

محل نگهداری: تاج ملکه الیزابت، ملکه انگلیس

t الماس کوه نور؛ جواهرات نادرشاه

t الماس کوه نور؛ جواهرات نادرشاه

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t الماس کوه نور؛ جواهرات نادرشاه
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده برای ساخت کاردستی ماکت محله | کلاس چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *