اولین جوان ایرانی که مدالِ جهانی المپیادِ علمی را دریافت کرد

t اولین جوان ایرانی که مدالِ جهانی المپیادِ علمی را دریافت کرد

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

تاریختاریخ1

 امیر اعلم غضنفریان در 25 بهمن ماه سال 1350 در محله ی اعتمادیه شهر زنجان به دنیا آمد. و درخانواده ای فرهنگی رشد کرد. پدرش از دبیران ریاضی دبیرستان های زنجان بود و دوره ی ابتدایی را آغاز کرد. با هوش و ذکاوت خود سال بعد را با یک جهش پشت سرگذاشت و یک سال از سایر هم سالان خود جلو افتاد. دوران راهنمایی را در مدرسه 22 بهمن گذراند و در مدت تحصیل شاگرد ممتاز بود. سپس در دبیرستان امیرکبیر ، که یکی از دبیرستان های بسیار خوب آن زمان بود ،در رشته ریاضی ادامه  تحصیل داد. نبوغ او در دوران دبیرستان کاملا آشکار بود، دوستان او اغلب دانش آموزان درس خوانی بودند  که در اولین کنکور به جز یک نفر همه به دانشگاه راهی شدند. در همان سال با استفاده از طرح معافیت پذیرفته شدگان المپیاد های علمی از کنکور سراسری ، در رشته الکترونیک در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف مشغول تحصیل شد. درطی دوران تحصیل مثل سایر دانشجویان در یک خوابگاه دانشجویی شش نفری بدون کوچک ترین امکانات تحصیل کرد .

تاریخ-مشاهیر

به دلیل علاقه خاصش به درس ریاضی ، روزانه چندین مرتبه در کلاس های ریاضی شرکت می کرد و با نبوغی که از خود در این درس نشان می داد، استادان به او پیشنهاد کردند،بهتر است  در رشته ی ریاضی ادامه ی تحصیل بدهد. به دلیل احترامی که برای آن ها قایل بود، به حرفشان گوش می داد و درکلاس ها تا آخر ترم شرکت می کرد. اما برای امتحان نمی رفت و می گفت : من دانشجوی برق هستم و به آن رشته بیشتر علاقه دارم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از میراث فرهنگی چگونه باید نگهداری کنیم؟

همچنین در دوران تحصیل دانشجوی نخبه و جوان زنجانی، در گروه موسیقی دانشگاه شریف فعالیت خود را ادامه داد. پیشرفت او در زمینه موسیقی و هنر نواختن پیانو، چنان حیرت آور بود که گویی این کار را از دوران کودکی آموخته بود. دوران کارشناسی را با بالاترین رتبه سپری کرد و چون در طی دوران تحصیل دانشجوی نمونه ای بود ، با استفاده از قانون ادامه ی تحصیل برترین دانشجوی کارشناسی،  بدون کنکور در دوره ی کارشناسی ارشد ، در گرایش الکترونیک مشغول به تحصیل شد و در کمتر از چهار سال با کسب بالاترین معدل فارغ التحصیل این رشته شد.

پس از اتمام دوره ی کارشناسی ارشد ، شوق و رغبتش برای تحصیل بیشتر شد و بنا به توصیه استادان راهنمایش ؛ برای ادامه ی تحصیلات تکمیلی راهی کشور امریکا و برترین دانشگاه فنی جهان ،اسنفورد شد و توانست در آزمون ورودی مقطع دکتری رتبه سوم را کسب کند و شروع به تحصیل در گرایش دیگر رشته الکترونیک کرد.  در طول مدت کوتاه  4 سال و سه ماه  توانست دکتری مهندسی الکترونیک  خود را از این دانشگاه دریافت کند. در سال 1998 میلادی هم زمان با تکمیل پایان نامه ی دکتری، موفق شد هفت مقاله ی علمی خود را در مجلات مشهور آمریکا به چاپ برساند وآن ها را  در کنفرانس های علمی ارائه دهد.

او در تاریخ ایران اولین کسی بود که توانست مدال علمی جهان را به دست آورد و در المپیاد کشوری ریاضی مقام اول را کسب  کند و در سال 1367 در کشور استرالیا مدال نقره جهانی آن رشته را به دست آورد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جملات انگیزشی کوتاه برای موفقیت

در سال 77 علائم سرطان غدد لنفاوی در وی ظاهر شد و 9 ماه بعد در حالی که 27 سال بیشتر از عمر با ارزشش نمی‌گذشت، در آمریکا دارفانی را وداع گفت و پس از انتقال پیکرش به ایران  در زادگاهش زنجان به خاک سپرده‌ شد. کسی که در تمام مدت کوتاه عمرش، «ستاره» بود و دوستداران فراوانی داشت.  استاد راهنمایِ دکترای غضنفریان گفته است : من در تمام دوران تدریس در دانشگاه و تحقیقات علمی خود دانشجویی مانند ایشان نداشته ام و شاید تا آخرعمر نیز مانند او دانشجویی نمونه  نداشته باشم.

تاریخ

                                                                        برگرفته از کتاب شرح زندگانی دانشمندان زنجان

t اولین جوان ایرانی که مدالِ جهانی المپیادِ علمی را دریافت کرد
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *