رشته باستان شناسی

t رشته باستان شناسی

 

Image26780 عنوان شغل : باستان شناسی 

تعریف شغل : مطالعه در آثار گذشتگان و یادمانهای تاریخی و باستانی در جهت شناسایی هویت ملی و بازسازی فرهنگهای باستانی . تحقق چنین امری با تلاش باستان شناسان میسر است . باستان شناس تاریخ هنر ، علوم و فنون را روشن می نماید .

رسته یا گروه شغلی : پژوهشی – آموزشی .

شرح وظایف و مسئولیتهای اصلی شغل : به طور کلی وظایف یک باستان شناس شامل دو حیطه است : اول حیطه میدانی ، این حیطه خود به دو بخش تقسیم می شود : 1 – بررسی و مطالعه ی اماکن و محلهای باستانی و کسب اطلاعات اولیه در خصوص محل یا مکان خاص . این اطلاعات شامل موقعیت آثار ، قدمت آنها و ویژگیهای بومی محلی است . 2 – گمانه زنی و حفاری و نیز مطالعه ی دقیق آثار باستانی .

حیطه ی دوم مربوط به مطالعه ی آثار به دست آمده و استنتاج های علمی از آثار است .

اهمیت و ضرورت شغل : با مطالعه ی زندگی گذشتگان ، با تجارب آنها آشنا شده و می توان از آنها در زندگی امروزی خود استفاده کرد . همچنین بازیابی تمدن ها و بقایای مادی اثر شگرفی در کسب افتخار و ایجاد غرور ملی دارد . دیگر آن که بقایای هنری گذشتگان در هر کشوری موجب جذب توریست و رونق اقتصادی می شود .images1ص

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای احراز شغل : کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد .

 مهارتها ، تجارب و دوره های آموزشی ویژه برای احراز شغل : مهارت های مورد نیاز در باستان شناسی از طریق آموزش های دانشگاهی و کارآموزی تحقق می یابد . در ضمن دانشجویان این رشته موظفند یک ترم را در حفاری سپری کنند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
این نکات را برای بهبود عملکرد بازی در اندروید خود امتحان کنید

شرایط محیط کار : کار در فضاهای باز و سرپوشیده و در شرایط آب و هوایی مختلف به صورت فردی یا گروهی انجام می شود .

 وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام دادن شغل : کلنگ ، بیل ، بیلچه ، برس ، قلم ، طناب و بند ، قطب نما ، شابلون ، شاغول ، دوربین عکاسی ، فیلم برداری و نقشه برداری ، لوازم طراحی چون راپید ، کاغذ شطرنجی و …

خصوصیات جسمانی و تواناییهای بدنی لازم برای انجام دادن شغل : سلامت جسمانی ، قدرت بدنی ، هماهنگی بین چشم و دست و قدرت مقاومت در برابر خستگی .

معلولیت های بی اثر در انجام دادن شغل : هیج نوع معلولیتی پذیرفته نیست .

خصوصیات روانی و توانمندیهای لازم برای انجام دادن شغل : استعداد عددی ، تجسم فضایی ، سرعت عمل ، دقت و تمرکز حواس ، خلاقیت و ابتکار ومنطق و استدلال .186

رغبتهای مورد نیاز برای انجام دادن شغل : علاقه به اشیاء و علاقه به اکتشاف در دل زمین .

ویژگیهای شخصیتی ( عاطفی ، اجتماعی و رفتاری ) لازم برای انجام دادن شغل : ثبات عاطفی ، توانایی سازگاری با دیگران ، توانایی کار در شرایط دشوار ، قبول مسئولیت ، توانایی رهبری و مدیریت .

محل های اشتغال و استخدام : عمده ترین مرکز جذب باستان شناسان در کشور سازمان میراث فرهنگی ، موزه ها ، آموزش و پرورش و وزارت مسکن و شهرسازی است .

جنبه های مالی و حقوقی : با توجه به نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان ، حقوق باستان شناسان نیز مشابه سایر سازمان ها و ادارات دولتی است . ولی مزایایی چون حق ماموریت و سختی شرایط کار نیز به کارکنان تعلق می گیرد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فهرست اسامی، آدرس و شماره تلفن ­های هنرستان ­های هنرهای زیبای سراسر کشور

شرایط ارتقاء : از نظر شرایط ارتقاء در ایران بالاترین مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد است . برای دوره ی دکتری فرد باید بورسیه گرفته و به کشورهای خارجی اعزام شود .

نحوه ی استخدام و ورود به شغل : این امر شبیه سایر سازمان هاست . از طریق درج آگهی در روزنامه ها اعلام نیاز شده و پس از امتحان کتبی و مصاحبه از بین افراد متخصص تعدادی را انتخاب می نمایند .

ارتباطهای شغلی : یک باستان شناس باید با صاحبان مشاغل متعددی از جمله : زیست شناس ، جانور شناس ، گیاه شناس ، استخوان شناس ، نقشه بردار ، عکاس و طراح در ارتباط باشد .

59_851205_L600 مطلوبیت ها و محدویتهای شغل :

مطلوبیت ها : پاسخگویی به کنجکاوی درونی و آشنایی با اقوام باستانی و گذشتگان .

محدودیت ها : در ایران فرد به طور شخصی نمی تواند مبادرت به این کار نماید .

اتحادیه ، انجمن و تشکیلات حرفه ای وابسته به شغل : انجمن باستان شناسان ایران .

آینده ی شغل : از نظر اجتماعی در کشور ما کمتر شناخته شده است و علی رغم احترامی که عده ی معدودی برای این رشته قائل اند ، اکثریت مردم درک درستی از این رشته ندارند و باستان شناس را بیشتر یک فرد گنج یاب می شناسند .

مراحل و جریان یک روز عادی برای شغل : یک روز کار میدانی باستان شناس به شرح زیر است : پس از حضور درمحل حفاری ، اقدام به ثبت گزارش پیرامون شرایط جوی نموده و سپس کارگران را به کار می گمارد و خود همراه با سایر همکارانش بر کارگران نظارت کامل داشته و تمامی مراحل را با دقت پیگیری می کند . کارهای اداری را نیز چون حضور و غیاب کارگران ، پرداخت حق الزحمه و صدور مرخصی را نیز انجام می دهد و در پایان روز اقدام به تهیه ی گزارش کار کرده و پیشرفت کار و یافته های جدید را ثبت و ضبط می کند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
غذاسازهای مخصوص کودکان مناسب درست‌کردن چه غذاهایی است؟

محل و راههای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی شغل : مراجعه به موسسات آموزش عالی ، سازمان میراث فرهنگی ( پژوهشکده ی باستان شناسی ) ، موزه ها ، وزارت کار و امور اجتماعی و گفتگو با استادان و دانشجویان و باستان شناسان .

توصیه ها و پیشنهادهای لازم برای داوطلبان ورود به این شغل : به داوطلبان این رشته توصیه می شود که فقط در صورت تمایل و علاقه به این جرگه بپیوندند ، در غیر این صورت کار سخت و طاقت فرسایی را انتخاب کرده اند .

t رشته باستان شناسی
امتیاز به این نوشته

‫26 نظر ارسال شده در “رشته باستان شناسی

  1. مهدی :

    سلام دوستان خسته نباشید امیدوارم که ایام ب کامتون شیرین باشه والا من خیلی علاقه به رشته ی باستان شناسی دارم ورشتمم برقه دیپلمم رو تازه گرفتم میخواستم ببینم که تو این رشته میتونم ادامه تحصیل بدم ممنون میشم از راهنماییتون

  2. غزاله سلطانی :

    سلام.دوسال پیش اینجا نظرمو گذاشتم.حالا بعد اینهمه مدت سر از همین صفحه دراوردم..عاشق رشتم هستم و از بچگی ارزو داشتم باستان شناس بشم.نمیدنم قسمت بود یا بخاطر نحوه ى انتخاب رشتم..ولی به هر حال با اینکه انتخاب آخر لیست بود قبل شدم حتی با وجود رتبه ى خوبی ک داشتم.ترم یک باستان شناسیم.کل جمعیت کلاس دختره و فقط سه تا پسر هست.من ک ب شخصه ادامه میدم..چه در اینده کار گیرم بیاد چ نیاد.اگه ب این رشته علاقه ى شدید دارین و دلتون میخواد با علاقه درس بخونید و ترم آخر ک میرید حفاری خوش بگذرونید,و سفال پیدا کنید و خلاصه ب آرزوتون برسید..بسم الله.ولی اگه میخاید ک حتما کار کنید توی این رشته خصوصا اگه دخترید و از ى خانواده معمولی..نه ى خانواده لارژ.. بیخیال شید..واسه رشته دانشگاهی ى چیز دیگه انتخاب کنید.تو جامع ما باید دنبال ى شغل و رشته دهن پر کن باشین ن شغلی ک تا اسمش میاد….
    ى چیزی بگم و تمام..یه نفر ترم یک ارشدو میشناسم ک خوش شانسه.تا لیسانس گرفت استخدام میراث فرهنگی شد و الانم ى پروژه بیست روزه برداشته با حقوق یک ملیون و پونصد..
    دوستان جوری تصمیم گیری کنید ک بعدها پشیمون نشید.

  3. saeid :

    من خودم رشتم نرم افزار کامپیوتره خیلی علاقه به باستان شناسی دارم فوق دیپلم کامپیوتر دارم چه جوری تغییر رشته بدم؟

  4. samira :

    سلام من کارشناسی رشته جهانگردی هسم قصد دارم ارشد باستان شناسی بخونم دوستانی که این رشته خوندن به نظرتون میتونم قبول بشم ۴ ماه که بیشتر وقت ندارم منابعشم که زیاده
    واقع ماندم که جیکار کنم ارشد رشته خودم رو بخونم ۱۰۰درصد قبولم ولی باستان شناسی رو هم خیلی دوست دارم
    راهنمایم کنید لطفا…..

  5. hamed :

    به همه دوستان که علاقه دارند به این رشته پیشنهاد میکنم واقعا از این علاقه بگذرند – به قول قدیما به فکر نون باشید که خربزه آبه –
    ۶ ساله تو این رشته درس خوندم اما …..
    بیخیال یه نصیحت برادرانه بود 

  6. nojavanha.com :

    کاربر گرامی “علی بیابانی”
    پاسخ آقای علیرضا مسگری (مشاور تحصیلی سایت نوجوان ها) به سؤال شما:
    دوست من سلام.
    شما با دیپلم معماری نمی تونی در دانشگاه رشته باستان شناسی بخونی.
    در شرایط فعلی دو راه داری: یکی اینکه خودت مطالعات مربوط به باستان شناسی رو انجام بدی. بعد هم که سوادت در این زمینه بالا رفت  با محافل باستان شناسی ارتباط بگیری. راه دیگه هم اینه که خودت درسای رشته انسانی رو بخونی و دیپلم انسانی بگیری و کنکور شرکت کنی.
    البته اگر در یکی از رشته های مهندسی لیسانس داشته باشی، می تونی توی کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی بخونی.

  7. علی بیابانی :

    من واقعا این رشته رو دوست دارم میخوام ادامه تحصیل بدم ولی رشته دیپلم که گرفتم معماریه (ساختمان سازی) حالا نمیدونم میتونم تورشته باستان شناسی ادمه تحصیل بدم. ازتون خواهش میکنم راهنمای. کنید که راحت ترتصمیم بگیرم ممنون میشم راهنمایم کنید 

  8. باستان شناس :

    سلام بر دوستان

    .چند تا از دوستان راجع بع باستان شناسی پرسیده بودند .چند تا چیز رو بگم شاید به دردتون بخوره.۱- باستان شناسی به درد دختر نمیخوره ،دخترا به کل فکر باستان شناسی رو از سرشون بیرون کنن به دردشون نمیخوره۲- اتقریبا از چند صد نفر شاید ۱ نفر وارد کاری بشه که تخصصی باشه و حقوق و مزایای خوبی داشته باشه۳-یک ترم کامل آموزش حمالی دارین۴-واحداش زیاده خستتون میکنه۵- احتیاج به زبان در حد ابتدایی فقط برای دکترا زبانت باید قوی باشه یا اگه بخوایی برای تور لیدری کار کنی باید زبانت خوب باشه ۵-راحت در این رشته قبول میشین نخونین هم قبولین۶-این رشته فقط به درد این میخوره که بخونی دکتر بشی بشی استاد تازه اگه جای خوبی برای استاد شدن پیدا کنی۷-اگر در این رشته برای کسی بخوای کار کنی مثلا میراث فرهنگی و هیات های حفاری اول کار مثل خر و دوم حقوق باری رضای خدا چون کسی بهتون پول نمیده۸-برای کار پیدا کردن تو این رشته یه چیز لازمه اونم داشتن پارتیه نه سواد.۹- قبول شدن برای ارشد تو این رشته بسیار راحته چون افراد کمی میرن برای ارشد ۱۰-تصور اینکه فکر کنین بعد از فارغ التحصیلی عتیقه شناس میشین کاملا غلطه چون این چیزا رو بهتون یاد نمیدن۱۱- اگه فکر کنین بعد از فارغ التحصیلی یه شخص حرفه ای گنج یاب میشین غلطه۱۲-تو این رشته آدمای چاپلوس و پاچه خوار زیاد میبینین به خصوص بین دانشجویان۱۳-رشته جذابیه ولی چه فایده این همه هزینه کنی و عمر ت بگذره آخرش هیچ؟ ۱۵۸ واحد تو این رشته پاس کردم تقریبا هیچ جا بهم کار نمیدن من هر کی سوالی داشت در خدمتم

  9. mohammd :

    باستان شناسی
    کتابی که به قیمت ۷۰۰ هزار تومان در بازار سیاه خریداری شد و حاوی رمز گشایی اشکال ، نماد ها و کتیبه های عرفانی تمدنها ی گذشته هست .. جهت شکستن بازار سیاه و دیدن شگفتی های باستانشناسی دانلود کنید و به دوستانتان توصیه فرمایید . نباید اجازه داد سود جویان علو را وسیله دلالی کنند .این طوری باید بازار سیاه کتاب شکسته شود

    http://uplod.ir/rjzxk6meqbey/کتاب_مجذوب_سرنوشت.doc.htm

  10. باران :

    سلام من فنی میخونم ولی از روی علاقه بیش ازحد به این رشته میخوام پیش بخونم تا بتونم کنکور هنر شرکت کنم واسم دعا کنید تهران قبول بشم ببخشید علی آقا اگه میشه جواب این دو سوال منو بدی بازار کار این رشته و چه درسای تو کنور خوب بزنم بهتره

  11. marjan :

    سلام من رشتم انسانی به باستان شناسی علاقه دارم باید چه درسای تو کنور خوب بزنم و ایا اینده شغلی داره حقوقش چطوره

  12. مجتبی :

    سلام دوستان…
    من یک باستان شناس هستم… سال ۸۶ تو این رشته قبول شدم و در حال حاضر دانشجوی کارشناس ارشد (فوق لیسانس) این رشته هستم…
    عزیزان، هرگونه سوال و راهنمایی در مورد این رشته می خواین می تونین بهم بفرمایید تا پاسخگوی شما باشم.

  13. جمال رادفر :

    با سلام همه ی وسایلی که عمر طولانی دارند و بخشی از فرهنگ و هویت تاریخی یک منطقه را با خود به یادگار دارند چیزهای با ارزشی هستند البته ارزش معنوی این وسایل بسیار بیشتر از ارزش مادی آن ها است 

  14. علی :

    سلام یکی از دوستانم خورجینک(یه کیسه بافتنی اززمان قاجار تا به امروز)براش ارث رسیده میخواستم ببینم جزو عتیقه محسوب میشه یانه؟ممنون

  15. محمد :

    سلام … ایا میتوان با دپلم هوانوردی به رشته باستان شناسی اومد؟کنکور ارد یا نه؟لطفا راهنماییم کنید..؟تشکر

  16. اشکان :

    سلام

    من میخوام به صورت داوطلبانه توی پروژه حفاری باستان شناسی شرکت کنم
    . هیچ حقوقی هم نمیخوام . میشه اگه اطلاعاتی دارین به من بدید . من فقط میخوام توی یک حفاری حضور داشته باشم. من عاشق اینم. ممنون اگه راهنمایی کنید

  17. ارزو :

    سلام من قراره تازه وارد این رشته بشم نمی دونم خوشحال باشم یا ناراحت چون خودم دوس دارم ولی بقیه افراد خانواده دوس ندارن . من در سال دوم دبیرستان ریاضی خوندم در سال سوم به گرافیک تغییر رشته دادم و در پیش دانشگاهی هنر خوندم در کنکورم در رشته ی باستانشناسی قبول شدم و الان به این رشته علاقه مند شدم

  18. میثم :

    سلام به همگی
    خوشحال شدم که یه جا اطلاعاتی به این شکل درباره رشته تحصیلی و شغلی که چند سالیه در اون مشغول هستم برا نسل جون تر دیدم اما واجب دیدم اطلاعات بیشاری که خودم به صورت تجربی کسب کردم به بقیه بدم
    اول اینکه رویایی نباشین و واقعیت این رشته رو ببینید بهترین جا هم برا کسب اطلاعات مراجعه به باستان شناسایی هستند که تویه سازمان میراث فرهنگی مشغول هستند یا احیانا استادای دانشگاه که من این دومی رو چندان پیشنهاد نمیکنم چون کمتر با واقعیات جامعه مرتبط استاما با اصل باستان شناسی ارتباط دارن خیلی هم خوب
    دوم اینکه موضوع اشتغال بعد از فارغ التحصیلی رو برا خودتون حل کنید من خودم انتخاب اول و آخرم باستان شناسی بود اما بگم که کاریابی تویه این رشته خیلی سخته
    باستان شناسی با وجود هیجان زیادی که داره آسب زیادی هم از همین هیجان دیده نباید بزارین هیجان کشف به خود کشف غلبه کنه دوره ایندیانا جونز یک قرن هست که گذشته
    دیدم که یه نفر از حقوق این شغل سوال کرده بگم که سازمان میراث فرهنگی از نظر حقوقی پایین تر از آموزش و پرورش و در حد جایی مثل ارشاد اسلامی و بقیه نهادهای فرهنگیه
    ممنون

  19. جمال رادفر (نشریه اینترنتی نوجوان ها ) :

    دوست عزیز در اکثر رشته های دانشگاهی اشنایی وتسلط به زبان انگلیسی لازم است و با توجه به اینکه فعلا زمینه شغلی برای افراد لیسانس چندان مناسب نیست لارم است در مقاطع بالاتر از لیسانس آموختن این رشته را ادامه دهید و از این جهت به  تسلط بر زبان انگلیسی کاملا نیازمند هستید .بنابراین اگر به این رشته ویا هررشته دیگری علاقه مند هستید بجای فرار کردن از آموختن زبان انگلیسی به دنبال یاد گرفتن آن بروید و حتما موفق خواهید شد . 
    موفق وپاینده باشید .

  20. عارفه سلیمی :

    سلام من پیش دانشگاهی هستنم و فکر می کنم که به این رشته علاقه مند هستم. برایم از نظر مالی مهم نیست و فقط به علاقه ام فکر می کنم . ولی همه ی ترسم از این که وقتی رفتم و این رشته رو خواندم اون چیزی نباشه که فکر می کردم. 
    یه جا خواندم که تسلط به زبان انگلیسی ضروری است. ولی من زبانم خیلی خیلی خیلی بده و چندان علاقه ای هم ندارم. این باعث شد نگران بشوم . 
    من عاشق هیجان و کشف و … ام و فکر می کنم رشته ی مورد علاقه ام چون به تاریخ هم علاقه دارم. شما نوشته بودین یه ترم حتما حفاری داریم از ترم چند؟
    می شه جوابم رو به میلم بدهید 
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *