بایدها و نبایدهای اولین پریود دختران + طول دوره، علائم و نکات مراقبت از خود

بایدها و نبایدهای اولین پریود دختران
t بایدها و نبایدهای اولین پریود دختران + طول دوره، علائم و نکات مراقبت از خود

 اولین پریود دختران نوجوان و نکات مراقبت از خود

اولین پریود، نقطه عطف مهمی در زندگی یک زن جوان است. این فرآیند شروع یک مرحله طولانی از زندگی(حدود 40 سال) است که باعث باروری بانوان می‌شود. در حالی که ممکن است دختران شما نکاتی را درمورد قاعدگی در مدرسه آموزش دیده باشند، احتمالا خود شما و یا فرزندتان سوالات دیگری نیز در این زمینه دارید. این مقاله توسط کارشناسان سایت نوجوان ها برای پاسخ به سوالات شما درمورد اولین قاعدگی و حل مشکلات احتمالی تهیه شده است.

دختران نوجوان و اولین پریود

اکثر دختران اولین قاعدگی خود را در سنین 10 تا 14 سالگی با میانگین سنی کمی بیشتر از 12 سال تجربه می‌کنند. تشخیص اینکه چه زمانی اولین قاعدگی آن‌ها فرا می‌رسد دشوار است. معمولاً حدود دو سال پس از اولین علائم بلوغ(معمولاً رشد سینه) و حدود یک سال پس از شروع رشد موهای ناحیه تناسلی رخ می‌دهد. همچنین در چند ماه منتهی به قاعدگی متوجه ترشحات سفید یا زرد رنگ واژن خواهید شد.

نکات مهم درباره اولین پریود نوجوانان و آنچه پدر و مادرها باید بدانند

مهم است که از سنین پایین با فرزندتان صحبت کنید تا مطمئن شوید که آمادگی کافی را برای این تغییر بزرگ دارد. به صورت کامل درباره پریود با دختران خود صحبت کنید و خجالت نکشید. به آن‌ها بگویید که پریود شدن یک فرآیند کاملا طبیعی و بخشی از رشد است.

شما باید به پسرتان نیز درباره دوره‌های پریودی توضیح دهید. بنابراین ضروری است که درمورد این فرآیند، تغییرات خلقی حاصل از آن و همچنین دلیل بیولوژیکی پریود شدن صحبت کنید. در این صورت پسران نیز در جریان کامل این موضوع قرار می‌گیرند و بهتر می‌توانند بانوان را هنگام پریودی درک کنند.

مدت زمان اولین دوره پریود چقدر است؟

این سوالی است که ممکن است دخترتان از شما بپرسد. برخی از والدین نیز با کاهش یا افزایش دوران اولین قاعدگی فرزند خود دچار نگرانی می‌شوند. اولین قاعدگی ممکن است زیاد طول نکشد، زیرا چند ماه زمان لازم است تا بدن افراد به یک الگوی منظم برسد. بعد از گذشت این مدت، معمولا افراد هر 28 تا 30 روز یک بار و به مدت 3 الی 7 روز پریود می‌شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خطرات دنیای مجازی برای نوجوانان و راه‌های جلوگیری از آسیب آن

اولین پریود

اولین پریودی دختران در چه سنی است و چه نشانه‌ای دارد؟

سن پریود چه سنی است؟ سوالی مشترک بین دختران و والدین آن‌ها. در واقع نمی‌توان سن دقیقی برای این تغییر در نظر گرفت. بدن دختران از سن 10 الی 16 سالگی آماده شروع اولین پریود است. پریود شما معمولا با علائم زیر همراه است و در صورتی که نشانه‌های زیر را برای اولین بار مشاهده کردید، باید بدانید که بدن شما آماده پریود شده است.

  • رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی
  • رشد سینه‌ها: البته حدود دو سال بعد از رشد سینه‌ها پریود اتفاق می‌افتد
  • ترشحات سفید واژن: پس از حدود یک سال از این موضوع نیز قاعدگی شروع می‌شود

سندرم پیش از قاعدگی(PMS) چیست؟

قاعدگی در برخی افراد بدون هیچ نشانه خاصی شروع می‌شود. برخی دیگر ممکن است سندرم پیش از قاعدگی(PMS) را حتی تا آخرین روزهای قاعدگی تجربه کنند. علائم PMS عبارتند از:

  • آکنه
  • نفخ شکم
  • درد سینه‌ها
  • کمر درد
  • یبوست
  • اسهال
  • احساس خستگی بیشتر از حد معمول
  • هوس غذایی مخصوصاً برای شیرینی

دلایل احتمالی تاخیر در قاعدگی

اولین پریودی در برخی دختران ممکن است حتی تا سن 16 سالگی اتفاق نیافتد. در این شرایط باید حتما به پزشک مراجعه کنید. دلایل احتمالی تاخیر در قاعدگی شامل موارد زیر است.

  • کمبود وزن
  • انجام ورزش‌های سنگین: از جمله رقص، ژیمناستیک و دو و میدانی
  • استرس و عدم تعادل هورمونی

اگر اولین پریود دختر شما تا سن 16 سالگی(یا 14 سالگی اگر علائم دیگری از بلوغ وجود نداشت) شروع نشده، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون‌ها تجویز کند.

ممکن است برای پی بردن به علت دقیق تاخیر در اولین پریودی فرزندتان به پزشک متخصص زنان ارجاع داده شوید. این پزشک پس از بررسی دلایل احتمالی، بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

دردهای دوره پریود

عوامل موثر بر اولین سن پریود کدامند؟

عوامل متعددی وجود دارد که تصور می‌شود بر سن اولین پریود تأثیر بگذارد. این عوامل شامل موارد زیر هستند.

  • تغذیه
  • ورزش
  • ژنتیک
  • قومیت
  • وزن بدن
  • جغرافیای محل زندگی
  • درآمد خانواده
  • بیماری و استرس
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
با نوجوان پرحرف چه طور رفتار کنیم؟

مقاله اهمیت تغذیه دختران در دوران بلوغ نیز می تواند برای شما مفید باشد

علائم خطر پریودی

منظور از علائم خطر پریودی، بروز نشانه‌های غیر نرمال است که به محض مشاهده آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتنداز:

  • احساس سبکی سر
  • احساس سرگیجه
  • تپش قلب زیاد
  • خونریزی بیش از هفت روز

سوالاتی که دختران در مورد پریود می‌پرسند

در ادامه برخی از سوالاتی که ممکن است دختر شما درباره قاعدگی خود و به ویژه اولین پریود بپرسد به همراه جواب‌های مناسب آورده شده‌اند. همچنین نکات مهم درباره اولین پریود که باید والدین و دختران بدانند را نیز در ادامه ذکر می‌کنیم.

چگونه برای اولین قاعدگی آماده شوم؟

جهت آماده شدن برای اولین قاعدگی، به غیر از همراه داشتن محصولات بهداشتی زنانه و مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، هیچ کار خاصی لازم نیست انجام دهید. همچنین قبل از اینکه واقعاً اتفاق بیفتد، با والدین خود یا افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید صحبت کنید.

  • نوار بهداشتی
  • قرص مسکن برای کاهش درد قاعدگی
  • یک جفت لباس زیر تمیز

حجم خونریزی من چقدر است؟

به طور نرمال حجم خونریزی در اولین پریود حدود 3 تا 5 قاشق غذاخوری است. شما ممکن است صبح که از خواب بیدار می‌شوید فقط یک لکه قهوه‌ای مایل به قرمز روی شلوار یا ملحفه‌های خود مشاهده کنید.

اگر لباس‌هایم در اثر اولین پریود کثیف شود چکار کنم؟

راه‌هایی برای پوشاندن لکه‌ها تا زمانی که بتوانید لباس‌هایتان را عوض کنید وجود دارد. این راه حل‌ها شامل مانند بستن یک گرمکن به دور کمرتان و بردن شلواری اضافه به مدرسه است.

مراقبت های قاعدگی

اگر فراموش کنم پد نوار بهداشتی را عوض کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

رعایت بهداشت در زمان پریود اهمیت بالایی دارد. اگر فراموش کردید نوار بهداشتی خود را عوض کنید، احتمال بروز عفونت وجود دارد. علاوه بر آن ممکن است لباس شما نیز کثیف شود.

قاعدگی من تازه شروع شده است، چه کاری باید انجام دهم؟

اگر پریودتان شروع شده است و به نوار بهداشتی دسترسی ندارید، نگران نباشید. می‌توانید موقتا از چند برگ دستمال توالت برای جلوگیری از نشت خون به لباس خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از معلم یا مربی بهداشت خود در مدرسه تقاضای نوار بهداشتی کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درمان خشکی پوست و مو در بهار

برای جلوگیری از کثیف شدن لباس با خون پریود چکار کنم؟

لباس زیر پریود راهکاری مناسب برای این شرایط است. جنس این لباس مانند لباس زیر معمولی است. با این تفاوت که با پارچه خاصی ساخته شده است که خون را جذب می‌کند و مانع از نشت آن به شلوار می‌شود.

آیا من برای همیشه پریود خواهم شد؟

شما تا پایان عمر پریود نخواهید شد؛ اما احتمالاً برای مدتی طولانی آن را خواهید داشت. اکثر افراد تا زمانی که یائسه نشوند، دوره قاعدگی خواهند داشت. یائسگی معمولا بین 45 تا 55 سالگی شروع می شود. استرس و سایر شرایط زمینه‌ای نیز می‌توانند باعث توقف پریود شوند.

چگونه از نوار بهداشتی استفاده کنم؟

پدهای یکبار مصرف دارای پشتی چسبی هستند. کاغذی را که قسمت چسبنده را پوشانده است جدا کنید و پد را به داخل لباس زیر خود بچسبانید. پدها را باید در سطل زباله ریخته و در توالت نریزید.

چگونه نوار بهداشتی مخصوص خودم را انتخاب کنم؟

پدهای کوچک‌تر و باریک‌تری وجود دارد که زنان جوان اغلب ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده کنند، به‌ویژه زمانی که اولین پریود را تجربه می‌کنند. حجم خونریزی شما و همچنین واکنش بدن نسبت به نوار بهداشتی، تعیین کننده اصلی نوع نوار بهداشتی است.

احکام حیض دختران

در روزهای پریود مراسم مذهبی مانند نماز و روزه و … را باید انجام دهیم ؟

برای اطلاع از احکام شرعی باید به رساله مراجع در بخش احکام  حیض مراجعه کنید و دقیقا احکامی را که بر شما واجب است انجام دهید .

جمع بندی

دوران بلوغ و به ویژه اولین پریود برای دختران تغییر بسیار بزرگی است. دختران نوجوان معمولا در این سن اطلاعات زیادی درباره قاعدگی و نکات مهم مربوط به آن نمی‌دانند. شما باید درباره تغییرات جسمی و روحی، مراقبت‌های این دوران و سایر نکات لازم به آن‌ها اطلاع دهید. امید است با مطالعه این مقاله بتوانید به خوبی فرزندان خود را راهنمایی کنید.

t بایدها و نبایدهای اولین پریود دختران + طول دوره، علائم و نکات مراقبت از خود
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *