۱۷ باور غلط درمورد حیوانات

باور غلط درمورد حیوانات
t 17 باور غلط درمورد حیوانات

حقایق نادرست زیادی در مورد حیوانات وجود دارد. ما در این مقاله به برخی از باور غلط درمورد حیوانات می‌‍پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: حیوانات دوست داشتنی و شگفت انگیز

باور غلط درمورد حیوانات که وجود دارد!

در این بخش برخی از حیوانات را بررسی خواهیم کرد که باورهای غلطی درمورد آن‌ها وجود دارد. اگر شما هم به دانستنی‌ها درمورد حیوانات علاقه دارید پس تا انتهای مطلب با ما باشید.

1: باور غلط درمورد حیوانات: جغدها می توانند سر خود را 360 درجه بچرخانند!

باور غلط درمورد حیوانات-جغد

به گفته مرکز بین المللی جغد، از نظر فیزیکی غیرممکن است که جغدی که مستقیماً به جلو نگاه می کند، سر خود را 360 درجه بچرخاند و دوباره به جلو نگاه کند. جغدها محدود به چرخش 270 درجه ای سر خود در یک جهت هستند. و از آنجایی که آنها می توانند 270 درجه به راست و چپ بچرخند، دامنه حرکتی 540 درجه ای دارند که باعث می شود دامنه حرکتی انسان 140 درجه – فقط 70 درجه در هر جهت – بسیار ضعیف به نظر برسد.

 

2: باور غلط درمورد حیوانات: پنگوئن ها تک همسر هستند و مادام العمر با هم جفت می شوند!

باور غلط درمورد حیوانات-پنگوئن ها

پنگوئن ها علیرغم باور عمومی، تک همسر نیستند. در واقع، 85 درصد از پنگوئن‌های امپراتور در هر فصل تولید مثل شریک خود را تغییر می‌دهند، در حالی که حدود 71 درصد از پنگوئن‌های شاه نیز همین کار را انجام می‌دهند. و با توجه به مطالعه ای که روی 19 پنگوئن جنتو انجام شد، آنها تک همسر عمل می کنند، اما DNA فرزندان آنها نشان می دهد که آنها به همراه یک سوم پنگوئن های ماده هومبولت به شریک زندگی خود خیانت می کنند.

3: باور غلط درمورد حیوانات: خرچنگ ها تک همسر هستند!

باور غلط درمورد حیوانات-خرچنگ ها

یک خرچنگ ماده چند هفته را با یک شریک معین سپری می کند، اما پس از آن او را رها می کند (و شاید حتی زودتر اگر نتواند تمام تخمک های او را بارور کند). و واقعیت جالب: خرچنگ ها از صورت خود ادرار می کنند، که بخشی از مراسم جفت گیری آنهاست. ماده برای اغوای نر به پناهگاه نر ادرار می کند.

پیشنهاد مطالعه: گونه های جانوری قطب شمال

4: باور غلط درمورد حیوانات: مورچه خواران مورچه ها را از طریق بینی می خورند!

باور غلط درمورد حیوانات-مورچه خواران

این یک افسانه است که مورچه خوار مورچه ها را از طریق بینی خود می خورد. در عوض، مورچه خواران از پنجه های خود برای دریدن مورچه ها استفاده می کنند و سپس از زبان دراز خود برای خوردن حشرات استفاده می کنند. بدون دندان، آنها فقط روزانه 20000 مورچه را به طور کامل می بلعند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تاریخچه بادبادک در چین

5: باور غلط درمورد حیوانات: تیرانوزاروس رکس دید بدی داشت!

باور غلط درمورد حیوانات-تیرانوزاروس رکس

چند تصور غلط تیرانوزاروس رکس وجود دارد که پارک ژوراسیک در تداوم آن نقش داشته است، مانند آن‌هایی که به خوبی نمی‌توانستند ببینند. در واقع، یکی از محققان دانشگاه اورگان به این نتیجه رسید که T. rex ممکن است درک عمق بهتری نسبت به شاهین ها و عقاب های امروزی داشته باشد. آنها همچنین حس بویایی بسیار خوبی داشتند، بنابراین دیدن فردی که در نزدیکی آن ایستاده است برای کسی سخت نبود.

6: باور غلط درمورد حیوانات: تی رکس می توانست سریع بدود!

باور غلط درمورد حیوانات-تی رکس

دیرینه شناسان زمانی بر این باور بودند که تی رکس به طرز شگفت انگیزی سریع است و احتمالا می تواند تا 33 مایل در ساعت بدود. اما، بر اساس ساختار آنها، اکنون تصور می شود که حرکت سریعتر از 12 مایل در ساعت باعث آسیب استخوان شده است. با این حال، این خیلی محدود کننده نبود، زیرا تی رکس بیشتر دایناسورهایی را شکار می کرد که کندتر از آنها بودند.

7: باور غلط درمورد حیوانات: کرکس ها برای حیوانات زنده کمین می‌کنند!

باور غلط درمورد حیوانات-کرکس ها

این درست نیست که کرکس ها برای حیوانات زنده کمین می‌کنند. در واقعیت، آنها فقط حواس عالی دارند، که به آنها کمک می کند غذا را پیدا کنند. آنها معمولاً موجوداتی از قبل مرده هستند که کرکس‌ها آن‌ها را پیدا می‌کنند.کرکس‌ها می‌دانند که حیوانات در کجا می‌میرند، مانند مکان‌هایی با بارندگی محدود، و برای یافتن چیزهای مرده به آنجا می‌روند.

پیشنهاد مطالعه: روز حیوانات خانگی

8: باور غلط درمورد حیوانات: شترها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند!

باور غلط درمورد حیوانات-شترها

این یک تصور اشتباه است که شترها آب را در کوهان خود ذخیره می کنند. کوهان در واقع حاوی چربی است که شترها می توانند از آن برای انرژی استفاده کنند. کوهان ها حاوی غذای معادل سه هفته هستند. این ویژگی همچنین برای تنظیم دمای بدن استفاده می شود.

با این حال، درست است که شترها می توانند مدت زمان طولانی را بین نوشیدن آب بگذرانند. این آب در جریان خون، کلیه ها و روده ها ذخیره و پردازش می شود.

9: باور غلط درمورد حیوانات: مرغ ها دندان ندارند!

باور غلط درمورد حیوانات-مرغ ها

طبق مطالعه ای که در سال 2006 منتشر شد، مرغ ها می توانند دندان در بیاورند و این توسط مطالعات دانشمندان ثابت شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا ویتامین ها شما را خواب آلوده می کنند؟ویتامین های خواب آور

10: باور غلط درمورد حیوانات: دست زدن به وزغ باعث ایجاد زگیل می شود!

باور غلط درمورد حیوانات-وزغ

این فقط یک باور غلط درمورد حیوانات است که دست زدن به وزغ برای شما زگیل ایجاد می کند. و در حالی که این موجودات به نظر می رسد که پوشیده از زگیل هستند، این برجستگی ها در واقع غده هایی هستند که با انتشار سموم به دور نگه داشتن شکارچیان کمک می کنند. زگیل‌های انسانی زمانی اتفاق می‌افتند که فردی با یکی از صدها زیرگروه ویروس پاپیلومای انسانی تماس پیدا می‌کند.

11: باور غلط درمورد حیوانات: بوقلمون ها نمی توانند پرواز کنند!

باور غلط درمورد حیوانات-بوقلمون ها

یکی دیگر از افسانه های بوقلمون این است که آنها نمی توانند پرواز کنند. آنها تقریبا برای ماندن روی زمین ساخته شده اند، اما بوقلمون های وحشی می توانند به هوا بروند. آنها معمولاً از 100 یارد بیشتر نمی‌روند، اما می‌توانند با سرعت 55 مایل در ساعت حرکت کنند. بوقلمون های اهلی نمی توانند، اما، زیرا آنها با سینه های بزرگتر پرورش یافته اند.

12: باور غلط درمورد حیوانات: سگ ها کور رنگی دارند!

باور غلط درمورد حیوانات-سگ ها

یکی دیگر از باور غلط درمورد حیوانات از جمله سگ این است که آنها سیاه و سفید می بینند. این باور از دهه 1920 وجود داشته است، اما سگ ها می توانند رنگ های زرد و آبی را ببینند، که آنها را به همان شکلی که برخی از انسان ها کور رنگ هستند، کوررنگ می کند. چشمان آنها دو نوع گیرنده رنگ یا مخروط دارد، بر خلاف سه نوع گیرنده رنگ که یک فرد معمولی انجام می دهد.

13: باور غلط درمورد حیوانات: گربه ها از آب می‌ترسند و نمی توانند شنا کنند!

 

باور غلط درمورد حیوانات-گربه ها

این فرض که گربه ها نمی توانند شنا کنند معمولاً بر این واقعیت استوار است که گربه های خانگی شنا کردن آب را دوست ندارند. کارشناسان معتقدند که این بیزاری احتمالاً به این دلیل است که آنها عادت دارند از عناصر طبیعی دور بمانند و ترجیح می دهند تمام پاهای خود را روی زمین بگذارند. اما تقریباً همه پستانداران، از جمله گربه ها، شنا کردن را بر اساس غریزه می دانند. به نظر می رسد میمون ها تنها استثنای این قاعده هستند.

14: باور غلط درمورد حیوانات: دست زدن به بال پروانه باعث می شود که توانایی پرواز خود را از دست بدهد!

باور غلط درمورد حیوانات-پروانه

اگر به آرامی بال پروانه را لمس کنید، نمی میرد یا توانایی پرواز را از دست نمی دهد. بال‌های آن‌ها فلس دارند و وقتی آنها را لمس می‌کنید، ممکن است برخی از فلس‌ها از بین بروند، اما این به طور طبیعی نیز اتفاق می‌افتد. در واقع، فلس‌های قابل ریزش آن‌ها ممکن است به آن‌ها کمک کند تا از تار عنکبوت فرار کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی نشانه کتاب به شکل عروس

پیشنهاد مطالعه: بزرگترین حیوانات جهان

15: باور غلط درمورد حیوانات: گرگ ها روی ماه زوزه می کشند!

باور غلط درمورد حیوانات-گرگ ها

این افسانه و باور غلط درمورد حیوانات است که گرگ ها روی ماه زوزه می کشند. آنها تمایل دارند در شب زوزه بکشند، اما این به این دلیل است که در آن زمان فعال هستند. و هنگام انجام این کار به بالا نگاه می کنند زیرا به حرکت صدا کمک می کند. گرگ های دیگر می توانند آنها را از فاصله شش تا هفت مایلی بشنوند و به همین دلیل زوزه می کشند: برای برقراری ارتباط. حتی یک صدای خاص وجود دارد که یک گرگ وقتی گله خود را از دست می دهد از آن استفاده می کند.

16: باور غلط درمورد حیوانات: دسته گرگ ها یک رهبر آلفا دارند!

باور غلط درمورد حیوانات-دسته گرگ ها

همچنین این یک تصور اشتباه است که هر گله یک رهبر آلفا دارد. این افسانه احتمالاً بر اساس نحوه رفتار حیوانات در اسارت است. در گله گرگ‌ها اعضای خانواده بزرگتر طبیعتاً جایگاه بالاتری دارند.

17: باور غلط درمورد حیوانات: زرافه ها فقط 30 دقیقه می خوابند!

باور غلط درمورد حیوانات-زرافه ها

این باور غلط درمورد حیوانات از جمله زرافه رایج است که زرافه ها فقط 30 دقیقه در روز می خوابند. بر اساس یک مطالعه بر روی هفت زرافه، آنها حدود چهار ساعت و نیم را در خواب سپری می کنند، که برای حیواناتی که بیشتر ساعات فعال خود را در نور روز می گذرانند غیرعادی نیست. این مطالعه همچنین نشان داد که زرافه ها معمولاً کمتر از 11 دقیقه در هر زمان می خوابند.

کلام آخر

در نهایت، ضرورت دارد تا با توجه به پیشرفت علم و دستیابی به اطلاعات بیشتر، از باورهای غلط و غیرعلمی درباره حیوانات دوری کنیم. حیوانات با دارا بودن ویژگی‌ها، احساسات و رفتارهای متنوع، جزئی از زیست‌بوم ما و جهان طبیعت هستند و ارزش‌های خاص خود را دارند. تصورات نادرست مانند تجزیه و تحلیل پایین‌ترین احساسات آنها یا تکرار تصاویر ناصحیح از رفتارهایشان، می‌تواند منجر به نادیده گرفتن نیازها و حقوق این موجودات شود. بهتر است به طور کامل و منصفانه با حیوانات برخورد کرده و تا حد ممکن از اطلاعات علمی موثق استفاده نماییم تا باورهای مناسب و دقیق درباره آنها داشته باشیم.

منبع

t 17 باور غلط درمورد حیوانات
4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *