بزرگ ترین دوربین دیجیتال جهان در قلب قدرتمندترین تلسکوپ دنیا

t بزرگ ترین دوربین دیجیتال جهان در قلب قدرتمندترین تلسکوپ دنیا

قدرتمندترین تلسکوپ دنیا (1)

با اعلام دومین مرحله موافقت وزارت انرژی آمریکا برای ساخت دوربین دیجیتالی ۳۲۰۰ مگاپیکسلی، برنامه ساخت بزرگ ترین دوربین دیجیتال جهان به یکی از مهم ترین روزهایش رسید.

بزرگ ترین دوربین دیجیتال جهان در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده SLAC وزارت انرژی آمریکا ساخته می‌شود. این دوربین قدرتمند قلب تلسکوپ بزرگ Large Synoptic Survey Telescope موسوم به LSST خواهد بود.

این تلسکوپ جزئیات بی‌سابقه‌ای از عالم تهیه و در اختیار اخترشناسان قرار خواهد داد. آن ها بر این باورند که با تلسکوپ LSST بزرگ ترین رازهای نهفته در فضای بیکران برملا خواهد شد.

حالا خبر خوش برای طراحان پروژه این است که موافقت مهم وزارت انرژی آمریکا در قالب “تصمیم بحرانی ۲” جلب شده است.

استیون کان مدیر اجرایی تلسکوپ قدرتمند LSST اعلام کرد: اهمیت این تصمیم تاریخی مهر تأییدی بود بر بودجه مورد نیاز ما برای ساخت دوربین و تلسکوپ LSST.

وی افزود: با کمک مالی که پیش از این از سوی بنیاد ملی علوم دریافت کردیم اکنون کاملا روشن است که LSST از حمایت های لازم برای ساخته شدن بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده برخوردار است.

قدرتمندترین تلسکوپ دنیا (2)

تصویر رایانه‌ای از تلسکوپ LSST

بر اساس زمان بندی صورت گرفته، بهره‌برداری از تلسکوپ از سال ۲۰۲۲ و با ثبت نخستین تصاویر از آسمان جنوبی قابل رؤیت جهان آغاز می‌شود. تلسکوپ LSST بر فراز یکی از قلل مرتفع کوهستان Cerro Pachón در شیلی نصب خواهد شد و در هر شبی که امکان مشاهده آسمان وجود داشته باشد به رصد دورترین نقاط در آسمان جنوبی زمین خواهد پرداخت.

گفته می‌شود این ابزار قدرتمند رصدی، باکیفیت‌ترین تصاویر فضایی را با بالاترین سرعت ممکن ثبت خواهد کرد.

طبق چارچوب از پیش تعیین شده، در بازه زمانی که فراتر از ۱۰ سال طول خواهد کشید LSST ده‌ها میلیارد جرم فضایی را با دقتی ماورای تصور رصد خواهد کرد. بدین ترتیب این برای نخستین بار خواهد بود که یک تلسکوپ زمینی مجموعه‌ای از اجرام فضایی را رصد می کند که تعدادشان از شمار انسان های روی زمین بیش تر است!

حتی گفته می‌شود ویدئوهایی از اعماق فصا آن هم با جزییات کاملی تهیه خواهد شد که تا پیش از این هرگز دیده نشده است.

خبرگزاری مهر

t بزرگ ترین دوربین دیجیتال جهان در قلب قدرتمندترین تلسکوپ دنیا
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
10 راهکار امنیتی برای جلوگیری از هک تلفن همراه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *