بعضی وقتا موقع درس خوندن تمرکزم رو از دست میدم. چیکار کنم؟

t بعضی وقتا موقع درس خوندن تمرکزم رو از دست میدم. چیکار کنم؟

پرسش

سلام من پایه هشتم هستم. وقتی شروع می کنم به درس خوندن بعضی وقتا تمرکزم رو از دست میدم. چیکار کنم؟

 پاسخ

دوست خوبم

از جمله مهم ترین مواردی که در داشتن تمرکز تاثیر دارد شرایط  محیطی است. پیش از هر چیز توجه داشته باش که در محیطی برای یادگیری و انجام فعالیت های مدرسه قرار بگیری که محرکات محیطی کمتر باشند؛ به عنوان مثال تصاویر و اشیاء مقابل تو چیزهایی نباشند که به سادگی توجه را جلب کرده و یا موجب می شوند در افکاری جز درس فرو روی. هم چنان که مطالعه در محیط شلوغ و پر رفت و آمد مانند وسط پذیرایی و یا مقابل تلویزیون توصیه نمی شود به همان اندازه هم قرار گرفتن طولانی در محیطی ساکت مانند اتاق در بسته توصیه نمی شود زیرا یکنواختی محیط هم می تواند موجب برهم زدن حواس شود و به همین دلیل در چنین شرایطی باید مطالعه گر پس از مدتی مانند 45 تا 60 دقیقه برای استراحت کوتاه بین درسی که معمولا پنج دقیقه است از جای خود بلند شود و برای مثال برای خوردن یک لیوان آب به آشپزخانه برود.

از دیگر راهکارها برای تقویت تمرکز، بهره گیری از قانون کاغذ سفید است. در این حالت توصیه می شود همیشه کنار کتاب و دفتر درسی یک بر گ کاغذ سفید و یک قلم هم باشد. هر زمان که احساس کردی فکر خاصی می خواهد ذهنت را مشغول کند با نوشتن یک کلمه یا عبارت روی کاغذ سفید که همان فکر را یادآوری می کند به فکرت بگو ” بعد از مطالعه این بخش به تو مشغول می شوم، فعلا همین جا بمان” و محدوده ای را مشخص کن تا پس از مطالعه آن یا انجام آن تمرین خاص به همان موضوع فکر کنی و البته برای تفکر به آن موضوع هم یک محدوده کوتاه مانند چند دقیقه در نظر بگیر. پس روشن است که تو به ساعت هم احتیاج داری تا حواست به زمان باشد و از آنچه قرار گذاشته ای تخطی نکنی.

معمولا با انجام این تکنیک بعد از مدتی ناخودآگاه افکار تو تحت کنترلت قرار می گیرند و هر چیزی نمی تواند بدون اجازه تو ذهنت را به خودش مشغول کند.

 

t بعضی وقتا موقع درس خوندن تمرکزم رو از دست میدم. چیکار کنم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نوجوانان عزیز برای صحبت کردن با والدین این نکات را به خاطر بسپارید