تحقیق درمورد سعدی

تحقیق درمورد سعدی
t تحقیق درمورد سعدی

در مورد شیخ سعدی شیرازی چه می دانیم ؟

در این مطلب که تحقیق درمورد سعدی است، قصد داریم درباره شیخ سعدی شیرازی، شاعر بلندآوازه و برجسته ادبیات فارسی صحبت کنیم. .او با آثاری همچون “گلستان” و “بوستان” به شهرت جهانی دست یافته است. سعدی، در آثارش با ترکیب زبان زیبا، فلسفه، عرفان و تجربهٔ شخصی، موضوعات و ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی و انسانی را به تصویر می‌کشد.شاعران و نویسندگان ایرانی یا شاعر بوده اند ویا نویسنده. اما سعدی، در میان سخنوران فارسی، تنها کسی است که هم در نثر و هم در شعر، آثاری درجه اول خلق کرده است.

سعدی شاعر ایرانی

زندگی نامه سعدی

نام سعدی را بعضی “مشرف الدین”برخی “مصلح الدین”و بعضی هم “ابومحمد عبدالله ” نقل کرده اند. اما او بیشتر در بین مردم به افصح المتکلمین  ابومحمد مشرف‌الدین(شرف‌الدین) مصلح بن عبدالله بن مشرف‌،سعدی‌ شیرازی مشهور است.تاریخ تولد شیخ سعدی  در کتابی نوشته نشده است  اما با توجه به نوشته های خود می توان حدس زد که وی در حدود سال ۶۰۶هجری در شیراز متولد شده است.

سعدی در کودکی پدرش را از دست داد و بعدها برای ادامه تحصیل و افزایش دانش و سواد خود به بغداد رفت. نظامیه بغداد دانشگاهی بزرگی در زمان خود بود که سعدی مدتی را برای دانش اندوزی در آن جا به سر برد.بعد از آن سعدی شروع به مسافرت به شهرهای بزرگ دنیا کرد. تجربه های وی و آن چه در سفرها دیده بود بعد ها دستمایه نوشتن کتاب های گلستان و بوستان شد.

سعدی در دیباچه کتاب بوستان نیز به این موضوع اشاره کرده است :

در اقصای عالم بگشتم بسی

به سر بردم ایام با هر کسی

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ زیبای "دنیا دنیا" از مهرزاد امیرخانی
تمتع به هر گوشه‌ای یافتم

ز هر خرمنی خوشه‌ای یافتم

روزگار سعدی

سعدی در قرن هفتم هجری می زیست که یکی از پر آشوبترین دوره های تاریخ ایران است. در این سالها مغولان به ایران هجوم آوردند وهرچه را در سر راه خویش می دیدند  سوزاندند وهرکه مقاومت می کرد کشتند. سلطان محمد خوارزمشاه از جلو مغولان گریخت و پسرش جلال الدین نیز با همه دلاوری هایش کاری از پیش نبرد. اما در شیراز  حاکمانی محلی که به اتابکان مشهور بودند حکومت می کردند. آنان با هوشمندی و پر داخت خراج به مغول ها، توانستند جلو حمله آنان به فارس را بگیرند.

سعدی بعد از بازگشت از سفر طولانی خود در سایه حکومت اتابکان فارس رزوگاری آرام را به سر برد و توانست وقت خود را صرف نوشتن آثار و اشعار خود کند. او تخلص خود را نیز به خاطر دوستی با شاهزاده سعد بن زنگی برگزید. شاهزاده ای که بعد ار مرگ پدر با فاصله ای کوتاه درگذشت و نتوانست به حکومت برسد.

زندگی نامه سعدی

درگذشت شیخ سعدی

شیخ اجل سعدی شیرازی بعد از سالها زندگی در حدود سال 691 هجری قمری در گذشت. مردم حق شناس شیراز پیکر او را در خانقاهش که در شمال شرقی شیراز واقع است و محل زندگیش نیز بود به خاک سپردند. سعدی سالهای بسیاری را در این مکان گذرانده بود. قناتی نیز در این محل جریان دارد که درختان  باغهای بخشی از شهر و از جمله باغ باشکوه دلگشا نیز از آن آبیاری می شود. سعدی حوضی مرمری را در کنار این قنات احداث کرده بود و آن را برای شستشوی لباس های مردم شیراز وقف کرده یود. رسم شستشوی لباس در نزدیکی آرامگاه سعدی تا حدود 50 سال پیش نیز رواج داشت.

مقبره سعدی

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی از همان ابتدا مورد توجه مردم شیراز بود و در اولین سالهای بعد از درگذشت وی آرامگاهی برایش ساخته شد.در قرن دهم هجری یکی از حاکمان شیراز این مقبره را ویران کردتا این که بعد ها کریمخان زند  بنایی آجری برای مقبره وی ساخت  که تا دوران حکومت پهلوی برپا بود. در سال 1330 خورشیدی  متاسفانه بنای تاریخی آرامگاه سعدی تخریب شد و با طرحی جدید که به وسیله مهندس فروغی ارایه شد و به شکل فعلی ساخته شد. در دهه گذشته نیز بخشی های جدید به باغ آرامگاه افزوده شده است که وسعت آن را چند برابر نموده است . این محل اکنون باغی زیباست که گنبدی فیروزه ای در وسط آن خودنمایی می کند و سالیانه هزاران نفر از عاشقان ادبیات و شعر فارسی به دیدن آن می روند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگاهی به تصویرسازی های سه بعدی با بریده های کاغذ!

آرامگاه سعدی

آثار سعدی

سعدی آثار متعدی به نثر وشعر دارد که مشهور ترین آن ها کتاب های گلستان و بوستان است. از آثار دیگر سعدی می توان به مجالس پنج گانه، نصیحه الملوک، رساله عقل وعشق ، غزلیات، قصاید،قطعات و …. اشاره کرد.

بوستان یا سعدی نامه

بوستان کتابی است که به شعر و در قالب مثنوی سروده شده است. سعدی در این کتاب سعی می کند جهان آرمانی خود را به دنبال آن بوده است به خوانندگان نشان دهد.سعدی در این اثر بدون آن که به آرایه های لفطی متوسل شود به زبانی ساده اما شیرین به تعریف حکایات خود پرداخته است.

این کتاب که در نام اصلی آن سعدی نامه است در سال 655 نوشته شده است و آن چنان که در مقدمه آن آمده است سعدی کتاب را به اتابک ابوبکر بن زندگی تقدیم کرده است. بوستان مجموعه ای از عرفان، حکمت ، اخلاق و دستورهای زندگانی است که با لحنی شیوا و ساده سروده شده است.

بوستان یا سعدی نامه

گلستان سعدی

گلستان سعدی، یکی از برجسته‌ترین آثار ادبی و شاعری در ادبیات فارسی است. سعدی، شاعر بزرگ ایرانی این کتاب را در بهار سال 656 هجری قمری نگاشته است.

در این مدت که ما را وقت خوش بود

ز هجرت شش صد و پنجاه و شش بود

گلستان از همان آغاز مورد توجه فارسی زبانان بوده است. زیر این کتاب جهانی را برای ما ترسیم می کند که جهانی واقعی و قابل دسترسی است. شخصیت های این کتاب از خوب و بد یا زشت و زیبا در کنار هم آمده اند.سخن سعدی در گلستان کاملا ساده و روشن است و از این جهت بر دل مردمان می نشیند و تا زمان حال نیز مردم آن را می پسندند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نمایشنامه نویسی به زبان ساده بخش 2

8 باب گلستان سعدی

گلستان سعدی شامل هشت باب زیر است.

  • باب اول – بندگی
  • باب دوم – اخلاق
  • باب سوم – ادب
  • باب چهارم – حکمت
  • باب پنجم – کرامت
  • باب ششم – جوانمردی
  • باب هفتم – عشق و عاشقی
  • باب هشتم – مدارا و مصلحت

گلستان سعدی

سعدی در گلستان سعدی،  با استفاده از داستان‌ها، امثال، حکایات و مواعظ، اصول و مفاهیم اخلاقی را به صورت زیبا و آموزنده به خوانندگان ارائه می‌دهد.این اثر، با زبان ساده و شیرین سعدی و با استفاده از تجارب و دیدگاه‌های زندگی او، به خوانندگان کمک می‌کند تا بهترین راهبردها و راهکارها برای زندگی معنوی، اخلاقی و اجتماعی پیدا کنند.

غزلیات سعدی

غزلیات سعدی، از شاهکارهای ادبیات فارسی ویکی از برترین نمونه های شعر عاشقانه است. پیش از سعدی شاعران بزرگی مانند فرخی،سنایی ،خاقانی،انوری و عطار به غزل سرایی پرداخته بودند اما سعدی چنان غزل عاشقانه را آبدیده و صیقلی کردکه بعد از او کسی نتوانست به جایگاه سعدی برسد.غزل سعدی، غزل استحکام و ظرافت و استواری و زیبایی است.

 

t تحقیق درمورد سعدی
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *