ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق

ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق
t ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق

ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق یکی از سوالات پر تکرار والدین است.  نوجوانان ممکن است با بلوغ و رشد جسمی و روحی، با تغییرات رفتاری و روحیاتی پیچیده‌ای مواجه شوند.برخی از نوجوانان ممکن است رفتارهای بداخلاقانه، ناسازگاری اجتماعی یا تمایل به برخورد منفی داشته باشند. این ممکن است به علت تغییرات هورمونی، تغییر در محیط اجتماعی، تجربه استقلال و مسئولیت‌پذیری بیشتر و یا دلایل دیگری باشد.با این وجود، شما باید به به عنوان والدین آن‌ها بتوانید با استفاده از ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق، به آنها کمک کنید تا این رفتارها را تغییر دهند و به رشد و توسعه‌ی مثبت خود ادامه دهند.

با نوجوان خود صمیمی باشید

صمیمی شدن والدین با نوجوانی که بداخلاق هستند ممکن است در ابتدا برای والدین سخت باشد؛ اما این کار تا حد زیادی می‌تواند باعث بهبود روابط والدین و نوجوانان شود. در ادامه چند نکته مهم برای صمیمی شدن والدین با نوجوان بداخلاق به شما ارائه می‌شود.

درک کردن نوجوان

اولین گام در صمیمی شدن با یک نوجوان بداخلاق، درک کردن و پذیرش وضعیت اوست. به جای سرزنش یا انتقاد، سعی کنید حال او را بفهمید و به او نشان دهید که از وضعیت او آگاهید.

ارتباط با احترام

در برقراری ارتباط با نوجوان، با او با احترام برخورد کنید. از او بپرسید و به او گوش کنید بدون این که او را قضاوت کنید. نظرات و احساساتش را ارزیابی کنید و با او به طور صریح و با احترام صحبت کنید.

اعمال مرزها

برای صمیمی شدن با یک نوجوان بداخلاق، لازم است مرزهای واضح و معقولی را تعیین کنید و آنها را به او توضیح دهید. این مرزها باید به نحوی باشند که از او درخواست کنید که رفتارهای بداخلاقانه خود را بهبود ببخشد.

تشویق به انجام کارهای خوب 

تشویق و تمرکز بر رفتارهای خوب و مثبت نوجوان می‌تواند موثر باشد. به جای تمرکز بر رفتارهای نامناسب او، بیشتر به رفتارهای مثبت و خوب او توجه کنید و او را تشویق کنید که این رفتارها را ادامه دهد.

با نوجوان خود صمیمی باشید

پای حرف‌های آن‌ها بنشینید 

گوش دادن والدین به نوجوانان، یک مهارت ارتباطی بسیار مهم است که می تواند برای ساختن ارتباطات سالم و مستدام بین والدین و نوجوانان، و همچنین بهبود روابط خانوادگی، بسیار موثر باشد. در زیر به برخی از اهمیت و راهکارهای گوش دادن والدین به نوجوانان اشاره خواهیم کرد.

ارزش دادن به نظرات نوجوان

به جای اینکه تنها به فرزندان خود دستور بدهید، به آنها اجازه دهید نظر خود را بیان کنند و برای آنها ارزش قائل باشید. از آنها بپرسید که چه چیزهایی برایشان مهم است و به صداقت به آنها گوش کنید.

فراهم کردن فضای باز برای صحبت کردن

برای گفتگوها و صحبت کردن با نوجوانان، فضای مناسبی فراهم کنید. اجازه دهید آنها بدون قطع کردن و برقراری تماس چشمی، نظرات خود را بیان کنند. 
پای حرف نوجوان خود بنشینید

به فرزندتان اجازه تجربه کردن بدهید

یکی از ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق این است که به او اجازه دهید کارهای مورد علاقه خود را تجربه کند. در ادامه برخی از این موارد را بیان می‌کنیم.

یادگیری و شرکت در کلاس های مورد علاقه نوجوانان

دوران نوجوانی یک دوره مهم در زمینه تحصیل و یادگیری است. تجربه‌های سالم از این دوره شامل بهره‌برداری بهینه از فرصت‌های تحصیلی، انگیزه و پشتکار برای بهبود عملکرد تحصیلی، آشنایی با موضوعات جدید و توسعه مهارت‌های تحصیلی و تدریس است.

رشد شخصی و اجتماعی

دوران نوجوانی زمانی برای کشف هویت شخصی و اجتماعی است. تجربه‌های سالم از این دوره شامل توسعه‌ی هوش هیجانی، توانایی‌های ارتباطی، تعامل با همسالان و افراد بزرگسال، توانایی‌های رهبری و مدیریت زمان است.

ارتباطات خانوادگی

تجربه‌های سالم از این دوره شامل حفظ ارتباطات خوب با خانواده، درک و احترام نسبت به اعضای خانواده، مشارکت در فعالیت‌های خانوادگی، و توسعه مهارت‌های ارتباطی با اعضای خانواده است.
به نوجوان ها اجازه تجربه کردن بدهید

به او اجازه دهید با دوستان خود ارتباط داشته باشد

به عنوان والدین یک نوجوان، اجازه دادن به او برای رفت و آمد با دوستانش می‌تواند یک موضوع حساس باشد. در نظر داشته باشید که در این دوره از زندگی، نوجوانان در حال کشف خود و پیدا کردن استقلال شخصیتی هستند.
در ادامه چند راهنمایی برای اجازه دادن به نوجوان خود برای رفت و آمد با دوستانش را بررسی خواهیم کرد.

بررسی قوانین و مقررات

ابتدا بررسی کنید که قوانین و مقررات در مورد رفت و آمد نوجوانان چیست. برخی از مکان‌ها و فعالیت‌ها ممکن است دارای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سنی باشند. به نوجوان خود توضیح دهید که این قوانین برای حفظ امنیت و سلامت او و دیگران است و بهتر است از آن‌ها پیروی کند.

شناخت دوستان نوجوان 

ابتدا با دوستان نوجوان خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را بشناسید. با خانواده‌های آن‌ها تماس بگیرید و مطمئن شوید که برنامه‌های رفت و آمد با هم هماهنگ شده‌اند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که دوستان نوجوان شما با ارزش‌های خانوادگی شما سازگار هستند.

اعتماد به نوجوان

اعتماد به نوجوان خود را نشان دهید و به او اجازه دهید مسئولیت رفت و آمد خود را بپذیرد. 
به نوجوان اجازه رفت و آمد با دوستانش را بدهید

کلام آخر

صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق می‌تواند یک فرایند چالش‌برانگیز باشد؛ اما با استفاده از ترفندهای متنوع، می‌توان به آنها کمک کرد تا رفتارهای اشتباه و بداخلاقی خود را تغییر دهند.این ترفندها شامل گوش دادن به آنها، نشان دادن همدلی و توجه به مشکلاتشان، تعامل بر اساس احترام متقابل، ارائه الگوهای مثبت و انگیزشی، تشویق به خودآگاهی و مهارت‌های ارتباطی سالم است. با این رویکردها، می‌توان به نوجوان بداخلاق کمک کرد تا رفتارهای خود را بهبود بخشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حرکات دوست داشتنی یوگا برای نوجوانان

شما باید علاوه بر صمیمی شدن با نوجوان، به فکر مهارت هایی که یک نوجوان باید تا 16 سالگی بیاموزد نیز باشید و بستر لازم برای یادگیری این مهارت‌ها را برای او فراهم کنید.

منبع

t ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *