مهارت های لازم برای نوجوانان

مهارت های لازم برای نوجوانان
t مهارت های لازم برای نوجوانان

یادگیری مهارت های لازم برای نوجوانان، زمینه های کافی برای رشد به یادگیری و افزایش موفقیت در زندگی است. این مهارت‌ها، از طریق تجربه‌های روزمره، در کنار آموزش‌های مدرسه در وجود نوجوان ها نهادینه می‌شود.

بنابراین والدین و معلمان باید تمام تلاش خود را برای آموزش هر چه بهتر مهارت های ضروری برای نوجوانان انجام دهند.در ادامه به ارائه مهارت‌هایی که یک نوجوان تا ۱۶ سالگی باید یاد بگیرد می‌پردازیم و تعدادی از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای یک نوجوان را به شما آموزش می‌دهیم.

نقش مهارت لازم برای نوجوانان در زندگی آن‌ها

نوجوانی یک دوره سنی بسیار حساس و مهم در زندگی هر فردی است. یادگیری این مهارت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند در زندگی بهتر عمل کنند و برنامه ریزی بهتری برای آینده خود داشته باشند. از همین رو آموزش این مهارت‌ها بسیار حیاتی است.

مهارت‌هایی که یک نوجوان تا سن ۱۶ سالگی باید یاد بگیرد، پایه و اساس زندگی او را تشکیل می‌دهند. برخلاف فرضیات متداول، مهارت‌های پایه بسیار مهم‌تر از مهارت‌های تخصصی هستند.

1- مهارت‌های مطالعه و نوشتن

در دوران نوجوانی، مهارت‌های مطالعه و نوشتن، برای یادگیری و درک عمیق مفاهیم، ضروری هستند. حتی اگر دانش آموز نقشه‌ها و تصاویر را به راحتی درک کند، در سال‌های بعدی باید بتواند متن را نیز به خوبی درک کند و به کاربرد آن در زندگی خود پی ببرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می توانیم نوجوان شایسته ای باشیم؟

2- مهارت‌های تفکری برای نوجوانان

یکی از مهارت های لازم برای نوجوانان که نقش بسیار مهی در زندگی آن‌ها دارد، مهارت‌های تفکری است. این مهارت‌ها شامل حل مسائل، انتقاد پذیری و یادگیری با شنیدن هستند. این مهارت‌ها، به آن‌ها در پی بردن به مسائل و حرکت کردن به سمت آینده کمک می‌کند.

3- مهارت‌های اجتماعی برای نوجوانان

مهارت‌های اجتماعی نیز از جمله مهارت های ضروری برای نوجوانان است که باید تا 16 سالگی آموزش ببینند. یادگیری این مهارت، برای برقراری ارتباطات اجتماعی ضروری است.

نوجوانان باید بتوانند در گروه‌ها حضور داشته باشند، دوستانی که با آن‌ها رفتار مناسب داشته باشند را انتخاب کنند و به درستی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند.

 

مهارت های ضروری برای نوجوان ها

4- مهارت‌های مدیریت احساسات برای نوجوانان

مهارت‌های مدیریت احساسات به این معنی است که نوجوان باید بتواند در هر شرایطی کنترل کافی بر رفتار خود داشته باشد. این بدان معنا است که نوجوان باید پیش از انجام هر رفتاری، به میزان متعارفی آگاهی داشته باشد و در زمان مناسب سکوت کند.

5- مهارت مدیریت زمان برای نوجوانان

یکی دیگر از مهارت های لازم برای نوجوانان که باید تا 16 سالگی آموزش ببینند، مدیریت زمان است. در دنیای امروزی نوجوانان نسبت به قبل زمان آزاد کمتری دارند. بنابراین، مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد.نوجوانان باید بتوانند برنامه‌ریزی کنند و بدانند که چگونه از وقت خود به صورت بهینه استفاده کنند. همچنین باید بتوانند به ترتیب اولویت‌های خود، برنامه ریزی دقیقی برای آینده داشته باشند.

6- مهارت‌های علمی برای نوجوانان

آشنایی با مباحث علمی از جمله فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و علوم کامپیوتر در این سن بسیار مهم است. این مهارت‌ها می‌توانند به نوجوانان کمک کنند تا بهتر عملکرد محیط اطراف خود را درک کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راه های موفقیت یک نوجوان در زندگی

7- مهارت های ریاضیات و علمی

یادگیری مهارت ریاضیات و علوم که از مهارت های ضروری دوره نوجوانی است، شیوه‌ای برای حل مسائل  را فراهم می‌کند. این مهارت، به شخص کمک می‌کند تا پایه بسیار قوی برای رشد در آینده داشته باشد.

8- مهارت های دیجیتال

امروزه داشتن مهارت‌های دیجیتالی و متمایز بودن در زمینه فناوری اطلاعات بسیار اساسی است.

9- مهارت های مالی

کسب و کار و سرمایه‌گذاری، مهارت های مالی مهمی هستند که یک نوجوان باید تا سن ۱۶ سالگی یاد بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: شرایط قانون کار برای نوجوانان

10- مهارت های خلاقیت

خلاقیت و ارائه ایده‌های جدید، عوامل اصلی موفقیت هستند. این مهارت پایه جهت برنامه‌ریزی برای پیشرفت هر چه بیشتر جهان ضروری است.

مهارت های مورد نیاز برای یک نوجوان

11- مهارت های کلامی

اگرچه این مهارت برای همه افراد بسیار ضروری و مهم است؛ اما نوجوانان باید حتما آن را آموزش ببینند. مهارت های کلامی می تواند با تمرین مکرر و مداوم بهبود یابد.

12- مهارت های حل مسئله

داشتن مهارت های حل مسئله، راه حل هایی برای حل مشکلات را به شیوه ای سازماندهی شده توضیح می دهند. این مهارت به نوجوانان کمک می کند تا در همه جوانب زندگی خود بهترین راه حل ممکن را انتخاب کنند.

پیشنهاد مطالعه: درس‌هایی از امام علی برای نوجوان ها

نتیجه گیری

نوجوانی به عنوان یک دوره حیاتی در زندگی انسان محسوب می‌شود. در این دوره، نوجوانان با تغییرات فیزیولوژیک، روانشناختی و اجتماعی مواجه می‌شوند که نیازمند مهارت‌های خاصی برای مواجهه با آن‌ها هستند.آموزش و توسعه مهارت‌های اساسی در این دوره از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

منبع

t مهارت های لازم برای نوجوانان
2.1/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *