تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید
t تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

تصویرگری شاهنامه

طی هزار سالی که از سرودن شاهنامه می گذرد بارها این کتاب ارزشمند تصویرگری شده است و شاهنامه معروفی مانند شاهنامه شاه طهماسبی و شاهنامه بایسنقری به خاطر نگارگری و خوشنویسی به وسیله استادان بزرگ  این هنرها جاودانه شده اند. در سال های اخیر نیز بارها شاهنامه با تصویرهایش به چاپ رسیده است. اما این بار با تصویرگری شاهنامه به نوعی دیگر روبرو هستیم .

این بار حمید رحمانیان که گرافیستی ساکن امریکا است با شیوه گرافیک رایانه ای  داستان های شاهنامه را تصویرگری کرده است. هر چند که منبع الهام او مینیاتورهای قدیمی ایرانی است اما شیوه و نگاهش کاملا تازه و متفاوت است. او این تصاویر را در کنار خلاصه شاهنامه به زبان انگلیسی  منتشر کرده است که مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته است. خلاصه و ترجمه انگلیسی شاهنامه را احمد صدری، استاد جامعه شناسی انجام داده است و انتشارات کوانتاک لین پرس آن را به چاپ رسانده است.

این کتاب هنری 600 صفحه ای درسال  2013 توسط انتشارات کوانتاک لین پرس منتشر شد که توسط نشریه ی وال استریت، یک شاهکار خوانده شد. این اثر هنری توسط چندین موزه خریداری و نمایش داده شده است. تصاویری که او در این کتاب بکار برده شامل هزاران اِلِمان هماهنگ و موزون از جمله نقاشی، لیتوگرافی، نسخ خطی و مینیاتور از ایران، هند مغول و امپراتوری عثمانی بین قرون 15 تا 19 بوده است.

حمید رحمانیان متولد سال 1968 است. او یک فیلم ساز، انیماتور و گرافیست است و الان در بروکلین، نیویورک، زندگی می کند. رحمانیان در تهران بدنیا آمد و تحصیلات اولیه اش را هم در تهران به پایان رساند. زمینه‌ی تحصیلی اش کارشناسی هنر در رشته گرافیک از دانشگاه تهران بود و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی انیمیشن کامپیوتری از آمریکا کسب کرده است.

تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید

Sohrab assesses his enemy's strength and looks for this father Rostam

The commander Piran and his army ambush the Iranian troops in a night attac

The magical bird Simorgh rescues the abandoned infant Zaul

The occultation of King Kay Khosrow

The White Demon of Mazandaran attacks the Iranian troops

The young Feraydun crosses the Arvand River to confront the serpent king Za

Zaul climbs the walls of the gaurded castle to embrace his lover, Rudabeh

 

t تصویرگری شاهنامه به شیوه ای جدید
1/5 - (1 امتیاز)
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
 دستبند الیافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *