تقارن در عکاسی – عکس تقارن

تقارن در عکاسی - عکس تقارن
t تقارن در عکاسی - عکس تقارن

واقعیت این است که تقارن را در همه‌جا دید مثل آثار هنری، طبیعت و حتی بدن انسان. بسیاری از پدیده‌های طبیعی مانند گل‌ها، پروانه‌ها، ستاره‌های دریایی، ماهی‌ها و… را می‌توان با کشیدن یک خط به دو نیمه‌ی متقارن تقسیم کرد. معروف‌ترین اثر لئورناردو داوینچی را حتما دیده‌اید، تصویری که مردی را از روبرو نشان می‌دهد که دست‌ها و پاها را باز کرده است و با خطوط بخش‌های متقارن بدنش را نشان داده است. تقارن در عکاسی موضوع این بخش است.

تقارن ساده وقتی اتفاق می‌افتد که بتوان تصویری را با خط به دو نیمه‌ی کاملا مساوی تقسیم کنیم اما بسیاری از پدیده‌های جهان تقارن‌های پیچیده‌تری دارند.

تقارن در عکاسی

تقارن یکی از عناصر ترکیب بندی در عکاسی است. تقارن را در گونه‌های مختلف عکاسی مانند پرتره، منظره و به ویژه معماری می‌توان دید. تقارن در طبیعت اتفاق می‌افتد اما در ساخته‌های دست بشر بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد.

می‌توان به جرئت گفت در معماری ایرانی بیش از همه‌ی معماری‌های جهان از تقارن استفاده شده است. این تقارن را چه در خود بناها و چه در تزئینات آن به خوبی می‌توانید ببینید.

در اولین نکته‌ی ترکیب بندی شنیده‌اید که موضوع را در مرکز قرار ندهید، اما در عکس‌هایی که مناظر و موضوعات متقارنی دارند، شما ناچارید که سوژه را در وسط کار قرار دهید. در این گونه عکاسی حتی کادرهای مربع جواب بهتری به شما خواهند داد. در حقیقت باید بگوییم وقتی می‌توانید از قانون تقارن استفاده کنید که تقریبا خارج از قانون کادربندی یک سوم فکر کنید.

انعکاس اشیا و ساختمان‌ها در یک زمینه‌ی شفاف مانند آب نیز تقارن‌های جالبی در عکس ایجاد می‌کند، سعی کنید به دنبال سوژه‌ای بگردید که متقارن باشد و با عکاسی از آن این گونه عکاسی را نیز تمرین کنید.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – جمال رادفر

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تاج محل | جاذبه های گردشگری هند

t تقارن در عکاسی - عکس تقارن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *