معرفی زیگورات شهر اور

زیگورات شهر اور
t معرفی زیگورات شهر اور

یکی از نشانه‌های اولیه‌ی تمدن‌ها، قدرت ایجاد ساختمانی بزرگ و بلندبوده است. مردم بین‌النهرین در حدود ۴۰۰۰ سال قیل معبدهایی را برای خدایان می‌ساختند که به آن‌ها زیگورات گفته می‌شد. پادشاهان پرقدرت بین‌النهرین این بناهای بزرگ را با خشت و گل در چند طبقه بنا می‌کردند که در حقیقت بخش مرکزی شهر محسوب می‌شده و مردم با اهدای هدایا و قربانی‌ها در این معبد به پرستش خدایان می‌پرداختند.

از بین زیگورات‌هایی که آن‌ها ساختند، زیگورات شهر اور تقریبا سالم مانده و حدود ۸۰ سال پیش به دست باستان شناسان کشف شد. این زیگورات امروزه در استان ذی قار عراق واقع شده است.

زیگورات شهر اور

اور نام یک شهر است. شهری باستانی سومر در جنوب میانرودان بود، که در نزدیکی دهانه دو رود دجله و فرات، آن‌جا که به خلیج فارس می‌ریزند، قرار داشت.

اور به‌عنوان یکی از شهر های تمدن سومر و اکد، یکی از مناطق باستانی پر ابهت در عراق به‌شمار می‌رفت. از این شهر چندین بار در کتاب مقدس مسیحیان به‌عنوان زادگاه پیامبر حضرت ابراهیم نامبرده شده است. تصور می‌شود اور از زنده‌ترین و فعال‌ترین مراکز شهری در جنوب بین‌النهرین در عهد باستان بوده است. مطالب زیادی از این شهر در کتب مختلف نوشته شده است. اور بزرگ‌‌ترین و پرجعیت ترین شهر زمان خود بوده و جمعیت آن نزدیک به شصت‌وپنج هزار نفر برآورد شده است.این شهر پایتخت باستانی سومریان بود اما بالاخره این شهر به دست هخامنشیان افتاد و به شهری متروکه تبدیل شد.

زیگورات شهر اور

یکی از بزرگ‌ترین و سالم‌ترین زیگورات‌های به جا مانده در بین‌النهرین، «زیگورات شهر اورر» است . این ساختار چندضلعی بزرگ، ابعادی به بزرگی ۶۴ در ۴۵ متر دارد و سه تراس در سطوح مختلف پلکانی دارد که ۲۰ تا ۳۰ متر ارتفاع دارند که یک پلکان بزرگ به‌سمت هر یک از این تراس‌ها منتهی می‌شود. گفته می‌شود در بالاترین نقطه‌ی این زیگورات، معبد الهه‌ی نانا (مادر بزرگ) قرار داشته که خدای حامی شهر باستانی «اور» بوده است. متاسفانه این معبد از بین رفته است. چندین آجر آبی رنگ در اطراف این زیگورات یافت شده‌اند که باستان‌شناسان حدس می‌زنند، جزو دکوراسیون و تزیینات داخلی معبد بوده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهر های باستانی چه کاربردی داشتند؟

 

زیگورات شهر اور

با دقت به نقش سنگی که در شهر اور کشف شده است نگاه کنید.نمونه‌هایی جالب از خط میخی اولیه نیز روی آن دیده می‌شود.

 

t معرفی زیگورات شهر اور
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “معرفی زیگورات شهر اور

  1. جمال رادفر (نشریه اینترنتی نوجوان ها ) :

    دوست گرامی هیچ وقت در مورد تاریخ با تعصب قضاوت نکنید اگر شما منبعی دارید که به نکته ای برخلاف این مقاله اشاره می کند خوشحال می شویم تا آن مطلب را هم منتشر کنیم شاهان هخامنشی در کارنامه خود رفتارهای خوب ورفتارهای نامطلوب نیز داشته اند .  بنا بر انچه در تاریخ امده کمبوجیه برادرش بردیا را پنهانی می کشد و به مصر لشکر کشی می کند و بعد گئومات مغ از این غیبت استفاده می کند وبر ایران مسلط می شود و…… ایا به نظر شما کمبوجیه از هخامنشیان نیست ؟ویا همه کارهای او مورد تایید است ؟چرا داریوش مجبور به لشکر کشی دوباره به مصر و آرام کردن مردم ان جا می شود ؟  
    هخامنشیان نیز مانند هر سلسله تاریخی دیگر نکات روشن وتاریکی دارند .وبا تعصب برخورد کردن با مسایل تاریخی هیچ نکته ای را روشن نمی کند .

  2. سميعي :

    با سلام
    هخامنشیان هر کجا را فتح کردند غیر از آزادی و احترام به ادیان آن محل به آبادانی آن محل نیز همت میگماشتند . خواهشمند است نوشته خود را اصلاح فرمائید . در این مورد از متون تاریخی میتوانید استفاده فرمائید .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *