جوزف مولر، طراح اتومبیل

t جوزف مولر، طراح اتومبیل

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

Joseph Muller.nojavanhaمن جوزف مولر  در27 آگوست سال 1900 در ایالت باواریا کشور آلمان به دنیا آمدم. پدرم یک مالک با اخلاقی بسیار دیکتاتورانه بود که حاضر نبود به چیزی غیر از زمین و کار بر روی آن فکر کند؛ بنابراین از زمانی که من به دنیا آمدم تنها فکرش این بود که زمانی که بزرگ شوم چگونه می توانم بر روی زمین کار کنم تا تولیدات بهتری داشته باشد و بیش تر به مالک زمین شدن من می اندیشید.  متاسفانه فیزیک بدن من برای کارهای مزرعه مناسب نبود و به همین دلیل به خاطر یک مدت محدود که روی زمین کار کردم کمر و ستون فقراتم دچار انحنا شد که همیشه برایم مسئله ساز بود. از کودکی به ماشین و صنعت ماشین سازی علاقه مند بودم و از هر فرصتی برای طراحی ماشین ها استفاده می کردم و همیشه دلم می خواست ماشینی را طراحی کنم که هم در روی زمین و هم در آسمان بتواند پرواز کند. در طول دروان تحصیلم طراحی های زیادی از این نوع ماشین داشتم. قبل از اتمام دبیرستان به خدمت سربازی رفتم و در سال 1920 پس از انجام خدمت سربازی موفق به اتمام تحصیلات دبیرستان شدم. در طی جنگ جهانی اول همیشه دلم می خواست طراح هواپیماهای جنگی پیشرفته باشم تا بتوانم برای کشورم افتخاراتی به دست آورم. پس از پذیرفته شدن در آزمون دانشگاه در رشته مورد علاقه ام  مهندسی اتومبیل مشغول به تحصیل شدم و زمینه شکوفایی استعداد نهفته طراحی ماشین به سرعت برای من مهیا شد . به دنبال آن با کمک اساتید دانشکده  زمینه رشد توانایی هایی در زمینه قضاوت صحیح هنری، دیدگاه های مهندسی در نظر گرفتن و احساس مسائل عملی برایم به سرعت فراهم شد. خوشبختانه به کمک مدیر کمپانی دایملر بنز، در بخش مهندسی شاسی خودرو های بنز به کار مشغول شدم و اولین زمینه نبوغ فکری ام در زمینه خلق مدل های خود رو مرسدس بنز 170 و مرسدس 130 به منصه ظهور رسید. موتور این دو خودرو را علی رقم مدل های قبلی، اولی را به صورت عمود در عقب ماشین و برای مدل 130 در جلوی خودرو  طراحی کردم.

car.nojavanha (6)

 پس از آن در سال 1934 اتومبیلی با طرح آیرودینامیکی طراحی کردم که توانست رکورد سرعتی معادل 855/320 کیلومتر در ساعت را به دست بیاورد.

car.nojavanha (2)

من در طی دوران دانشجویی این نکته را کشف کرده بودم که اگر چنان چه لوله شاسی به صورت قیفی طراحی شود هم از وزنش کم می شود و هم سختی و مقاومت آن بالا می رود و همین طور سعی کردم از جوش کاری های اضافه در طول های زیاد استفاده نکنم چرا که ظاهر شاسی را از ریخت می انداخت و توجه به همین نکات ریز باعث موفقیت بعدی من در زمینه طراحی شاسی لوله ای قیفی شکل تحت پروژه ایکس تایپ شد که بعدا در مدل V 170 مورد استفاده قرار گرفت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چهارفصل در روستای تخت مینو دشت

car.nojavanha (3)

متاسفانه با در گیر شدن کشورم در جنگ جهانی دوم توجه من به ساخت خودرو های بیابانی بزرگ و کامیون هایی که دماغه کوتاه تری داشتند جلب شد و موفیت های بزرگی در زمینه ساخت و تولید این ماشین ها داشتم. پس از جنگ در تابستان 1945 به خانه پدری به (اونر تورک هایم) برگشتم. در مکان یک کارخانه شکلات سازی متروکه دفتری تاسیس کردم و موفق شدم در همان مکان خودروی سواری 4 سیلندر با حجم 2/1 لیتر و از نوع پیستونی طراحی کنم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سه سال بعد در سال 1948 طراحی یک اتومبیل لوکس با موتور 4/5 لیتری را انجام  دادم. متاسفانه به دلیل رکود اقتصادی پس از جنگ گر چه این خودرو ها به مرز تولید نرسید اما ایده ها و طراحی های من تاثیر زیادی بر تولید خودروهای بعدی داشت.

car.nojavanha (5)

—————————————————————————————

جیمز مولر در طی عمر 95 ساله اش علاوه برموفقیت های زیادی که در زمینه طراحی خودرو توانست به دست بیاورد در طی سال هایی که عهده دار ریاست کمپانی مرسدس بنز بود توانست مرسدس 600 و w190 و w108 و پاگودا را طراحی و تولید کند. بزرگ ترین موفقیت او در تولید مرسدس بنز 180 و storke8 بود که قبل از دوران بازنشستگی طراحی و تولید کرد.

car.nojavanha (1)

car.nojavanha (4)

  آخرین اختراع مولر دوچرخه ای قوس دار بود با یک سیستم حرکتی پیشرفته که برخلاف دیگر دو چرخه ها که حرکت پدال ها حرکت دورانی دارند، حرکت پدال هایش  به جلو و عقب یا رفت و برگشتی بود. او تصور می کرد در آینده ای نه چندان دور دو چرخه ها دارای سیستم حرکتی این چنین خواهند بود. سر انجام این مخترع بزرگ در سن 95 سالگی در سال 1995 در شهر پرین در گذشت.  

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روستای فیل بند بابل

شرکت بنز در سال گذشته برای گرامیداشت 125 سالگی تولید بنز کلیپی را منتشر کرد که در آن می توانید بسیاری از مدل های تولید شده این ماشین را ببینید.

 

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

 

t جوزف مولر، طراح اتومبیل
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *