حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی
t حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی با راز عجیب خود، گرم شدن به وسیله یک شمع نشان دهنده نبوغ ایرانی و هنرمندی آن در طراحی، معماری و ساخت بنا ست که مدت ها ذهن جهانیان را به خود مشغول کرده بود.
شیخ بهایی از بزرگترین دانشمندان عصر صفوی در دوره شاه عباس است. او در فلسفه، منطق، نجوم و ریاضیات تبحر و صاحب نظر و اندیشه بود.

علاوه بر معماری حمام، ساخت ساعت آفتابی در حرم مطهر امام رضا (ع)، معماری مسجد امام اصفهان، مهندسی حصار نجف و… که زاییده ذهن خلاق و نبوغ ذاتی او بود برای ما به یادگار مانده است.
این حمام در شعاع 100 متری گنبد نظام الملک در جنوب مسجد عتیق اصفهان قرار دارد. از نظر معماری متعلق به دوره صفویه است و شرایط معماری آن دوره را رعایت کرده است.
در نقل هایی تاریخی هر کجا از این حمام سخنی به میان آمده است با نام حمام اسرارآمیز از آن یاد شده است.
معماری داخلی حمام به این صورت بود: مکانی با سنگ مرمر برای ماساژ بدن، غرفه هایی برای استراحت و صرف غذاها و نوشیدنی هایی که در حمام های عمومی آن زمان رایج بود.

راز حمام شیخ بهایی

این حمام دو معمای رازگونه دارد که تا به امروز به صورت صد در صد حل و کشف نشده اند.

معمای اول، روشن بودن همیشگی شمعی به عنوان تنها منبع گرمایی حمام است.
معمای دوم، گرم شدن مخزن بزرگ حمام با همان یک عدد شمع.

حمام شیخ بهایی.سایت نوجوان ها (3)
نظر دیگری که، عنوان گردیده است وجود عصارخانه ای (محلی است که از دانه های روغنی، روغن تهیه می کنند) در نزدیکی مسجد است که از این عصارخانه روغن خاصی به مخزن گرمایی حمام راه پیدا می کرد.
حدس دیگر که راجع به روشن بودن همیشگی شمع زده می شود این که سیستم لوله کشی سفالی زیرزمینی در بین آبریزگاه مسجد جامع و این حمام وجود داشته است که به روش مکش گازهای متان و اکسیدهای گوگردی را به خزانه حمام می رسانده است و با محاسبات دقیق شیخ بهایی و طراحی منحصر به فرد خزینه این گازها به عنوان منبع گرما در مشعل خزینه می سوخته است.
در حین مرمت این حمام لوله های سفالی و چاه هایی کشف شد که نظریه بالا را تایید می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
زنان تاریخ ساز ایرانی

بنابراین آب همیشه گرم این محل با سیستم “دم و گاز” یعنی به کمک گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چیکیدن روغن عصارخانه شیخ بهایی تامین می شد.امروزه علم بازیافت فاضلاب و تولید انرژی از آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار رایج است اما متاسفانه در ایران کاربردی ندارد.

راز دوم

راز دوم با کشف یک مخترع از مشهد تا حدودی مشخص شد.راز وجود آب گرم و گرمای حمام فقط با یک شمع در این است که منبع حمام از طلا بوده است طلا رساناترین فلز در بین سایر فلزات می باشد و دلیل مخفی بودن آن ترس شیخ بهایی از دزدیده شدن منبع طلا بوده است. به همین دلیل این راز تا به امروز سرپوشیده باقیمانده بود.
نکته جالبی که درباره این حمام گفته می شود این است که تا اواسط دوره پهلوی آب این حمام گرم و قابل استفاده بود اما گروهی از محققان خارجی برای کشف راز آن بخشی از سازه اصلی حمام را خراب کردند و بعد از آن شمع برای همیشه خاموش شد.در نهایت این حمام در تابستان سال 77 به ثبت ملی رسید.

حمام شیخ بهایی

 

t حمام شیخ بهایی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *