آب زیر کاه؛داستان ضرب المثل های فارسی

آب زیرکاه
t آب زیر کاه؛داستان ضرب المثل های فارسی

اصطلاح آب زیر کاه مختص به یک حقه جنگی و نظامی در زمان های قدیم بوده است. معمولا توسط سپاه و لشکری که از نظر قدرت در موضع ضعف بوده است، این ترفند به صورتی که در ذیل گفته می شود انجام می گردیده است.

زمانی که دو لشکر به مصاف هم می رفتند و رو در روی یکدیگر قرار می گرفتند، لشکری که در موضع ضعیف تری قرار داشت، معمولا فرار را بر قرار ترجیح می داد. لشکر ضعیف تر عقب نشینی می کرد تا بتواند در مدتی که جنگ را به تاخیر می اندازد، خود را تقویت کند یا جنگ را در مکانی آغاز نماید که بتواند با موانع طبیعی یا دست ساز موضع خود را بالاتر ببرد.

وقتی که به زمینی صاف می رسیدند که هیچ یک از عوارض طبیعی مانند کوه، تپه و یا دره و جنگلی وجود نداشت، زمین را گود می کردند و در آن آب می ریختند تا زمین کمی باتلاقی شود. بعد روی آن را با کاه می پوشاندند و زمانی که دشمن به آنجا می رسید، پیاده نظام در آن منطقه فلج می شدند و توانایی حرکت نداشتند و باید چند روزی صبر می کردند تا تجهیزاتی آماده شود که بتوانند از گودال های باتلاقی عبور کنند و در این مدت لشکر ضعیف می توانست استحکامات خود را قوی تر کند و چه بسا پیروز جنگ می شد.

ضرب المثل آب زیر کاه کنایه از چیست؟

۱- کنایه از حیله گری و مکّاری کسی می باشد که ظاهر خود را مهربان و خیرخواه نشان داده اما در باطن در صدد ضرر رساندن و گرفتار کردن افراد است.

۲- یعنی موذی، حیله گر، فریب دهنده، دو رو و منافق.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
داستان ضرب المثل فارسی با یک گل بهار نمی شود

۳- به کسی می گویند که در رفتار با دیگران با مهربانی و زبان خوش سخن می گوید و مخاطب گمان می کند که او چقدر مهربان و دلسوز است اما زهی خیال باطل! او با این رفتار می خواهد اعتماد دیگران را به خود جلب کند ولی در خفا و نهان، حیله های خود را عملی می کند و بقیه را گرفتار می سازد. کسی هم به ذهنش خطور نمی کند که خرابکاری ها زیر سر اوست!

پیشنهاد مطالعه:

t آب زیر کاه؛داستان ضرب المثل های فارسی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *