درس ۵-۱- پروتکل TCPIP

t درس 5-1- پروتکل TCPIP

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

TCP/IP مخفف Transmission Control Protocol / Internet Protocol می باشد. معنی لغوی آن یعنی پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت. TCP/IP پروتکل اولیه ارتباط اینترنت می باشد. پس دلیل اهمیت این پروتکل اینجا مشخص می شود. بدون TCP/IP اینترنت وجود ندارد. گر چه این پروتکل برای ارتباط اینترنت طراحی شده است ولی امروزه در اکثر شبکه های خصوصی نیز از TCP/IP به عنوان پروتکل اصلی استفاده می شود. مهندسی TCP/IP بر مبنای 4 لایه مدل DARPA بنا شده است. هر کدام از این 4 لایه مربوط به یکی از هفت لایه مدل OSI که در فصل قبل گفتیم می باشد و همچنین هر کدام از این 4 لایه پروتکل های جداگانه ای را دارند که همه این پروتکل ها با یکدیگر کار می کنند و دسته پروتکل های TCP/IP را بوجود می آورند.

TCPIP protocol.nojavanha

به شکل بالا توجه کنید. همان گونه که می بینید در سمت چپ، هفت لایه مدل OSI مشخص گردیده اند و در سمت راست 4 لایه مدل TCP/IP . اگر به همپوشانی این دو مدل توجه کنید خواهیم دید که لایه Application از مدل TCP/IP با سه لایه Application ,Presentation ،Session از مدل OSI همپوشانی دارند. منظور از همپوشانی وظیفه و عملکرد مشابه لایه هاست. لایه Transport در هر دو مدل یکسان است ولی لایه Network در مدل OSI به نام Internet در مدل TCP/IP تغییر کرده است.

همچنین دو لایه Data Link و Physical در مدل OSI با نام لایه Network Access شناخته می شوند. بسیاری از افراد به دلیل تشابه نام به اشتباه لایه Network از مدل OSI را لایه همپوشان Network Access در نظر می گیرند. در صورتی که لایه همپوشان Network لایه Internet می باشد پس در اسامی دقت کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ورزش و روبات ها

به شکل زیر دقت کنید. مشابه این شکل را در مدل OSI نیز داشتیم و این تصویر بیانگر نحوه انتقال داده از کامپیوتر فرستنده در سمت چپ از بالا به پایین و به کامپیوتر گیرنده در سمت راست می باشد.

 TCPIP protocol.nojavanha.1

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس دوم – پروتکل های TCP / UDP

نوشته: مهدی فاریابی

 

t درس 5-1- پروتکل TCPIP
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *