درس ۵-۴- شیوه های ارتباطی در TCP/IP

t درس 5-4- شیوه های ارتباطی در TCP/IP

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

ما در TCP/IP سه نوع ارتباط داریم:

(Unicast : (One to One

Unicast را ارتباط یک به یک می نامند. همان طور که در شکل زیر می بینید ما در این جا یک فرستنده داریم که به طور اختصاصی برای یک کامپیوتر مقصد ارسال می کند.

net.nojavanha (1)

(Multicast :  (One to Many

Multicast را ارتباط یک به تعدادی یا به گروهی خاص می نامند. همان گونه که در شکل زیر می بینید، یک فرستنده داریم و این کامپیوتر داده را برای تعدادی یا گروهی خاص از کامپیوتر ها ارسال می کند. این متد انتقال معمولا برای ارسال صدا و ویدئو کاربرد دارد و فقط کاربرانی که عضو گروه خاصی هستند قادر به دریافت می باشند. پروتکل IGMP که در درس قبل به آن اشاره کردیم نیز برای مدیریت این انتقال استفاده می شود.

 net.nojavanha (2)

(Broadcast : (One to All

 این ارتباط نیز همان گونه که از نام آن پیداست به این گونه عمل می کند که یک نفر داده را ارسال می کند و اعلام وجود می نماید و به همه می گوید که من داده را ارسال کردم. اکنون همه کامپیوتر های موجود در شبکه قادر به دریافت داده خواهند بود. پس با اصطلاح Broadcast آشنا شوید. به این گونه که هرجا به کار رفت به این معنی است که برای همه ارسال کرده است.
به عنوان مثال وقتی شما مودم وایرلس خود را کانفیگ می کنید می توانید SID آن را Broadcast کنید تا تمامی کامپیوتر های اطراف قادر به دیدن آن باشند. این را هم بدانید که این نوع ارتباط برای پروتکل UDP کاربرد دارد یعنی کامپیوتر ارسال کننده ارسال می کند و شما در صورت تمایل می توانید دریافت کنید یا نه و تضمینی برای ارسال مجدد داده وجود ندارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ربات نقاش

 net.nojavanha (3)

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس پنجم – آدرس آی پی

نوشته: مهدی فاریابی

t درس 5-4- شیوه های ارتباطی در TCP/IP
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *