از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم

از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم
t از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم

نهنگ ها از جمله حیوانات دریایی بزرگ در جهان هستند. این حیوانات جزء رمز آلود ترین و جالب ترین موجودات دریایی و پستانداران بزرگ آبی هستند. مطالعات نشان می دهند که این پستانداران دریایی در واقع از موجودات زمینی ابتدایی و کوچکی هستند که حدود 70 تا 90 میلیون سال پیش برای زندگی به آب بازگشته اند. نهنگ ها به جای دستگاه تنفس آبزیان با شش نفس می کشند. مانند تمام پستانداران، بدنشان از مو پوشیده شده است؛ ولی نه به اندازه پستانداران زمینی و جزء دسته ی حیوانات خون گرم هستند، دارای غدد پستانی هستند تا فرزندشان را شیر دهند. همچنین قلب نهنگ ها 4 حفره ای است.

انواع نهنگ

از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم

نهنگ ها از 2 تا 40 متر طول دارند. بزرگ ترین نهنگ، نهنگ آبی است که 37.60 متر طول دارد. کوچک ترین نهنگ، نهنگ کوتوله است که تنها 3.23 متر طول دارد. نهنگ قاتل با سرعت 48 کیلومتر در ساعت سریع ترین شکارچی دریاست. نهنگ دریایی از رده کاتسیا است. نهنگ ها به دو دسته ی نهنگ دندانه دار و نهنگ والانه تقسیم می شوند.

نهنگ دندانه دار شکارچی است. این نوع نهنگ کوچک تر از نهنگ والانه می باشد. اغلب به صورت گروهی شکار می کنند و موجودات بزرگ تر از خود را شکار می کنند. نهنگ دندانه دار شامل نهنگ اسپرم، نهنگ قاتل، نهنگ خلبان و نهنگ بلوگا می شود.

نهنگ والانه به دلیل خوردن لوازم و اسباب و مجموعه ای از صفحات متقاطع والان شانه مانند نام گذاری شده اند. والان یک ماده سخت اما قابل انعطاف شبیه ناخن انگشت انسان است که برای غربال کردن پلانکتون و ماهی کوچک اعماق دریا استفاده می شوند. نهنگ والانه شامل نهنگ آبی، ، نهنگ سر گنده و نهنگ مینک می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شهرت مزرعه عروسک های زن اردکانی در فضای مجازی!

از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم

فعالیت و اجتماعی شدن

نهنگ ها روابط اجتماعی بسیار قوی، مخصوصا بین مادر و بچه، دارند. یک گروه اجتماعی نهنگ دسته نامیده می شود. نهنگ والانه به تنهایی یا در دسته های کوچک سفر می کند در حالی که نهنگ دندانه دار در دسته های بزرگ و ثابت در سفر هستند. نهنگ ها برای برقراری ارتباط اغلب فعالیت های خاصی را انجام می دهند.

نهنگ رخنه گر با ارتفاع بسیار بالایی از سطح آب می پرد و سپس با چلب چلوب به آب باز می گردند. گاهی اوقات هنگامی که خارج از آب هستند می چرخند. نهنگ رقصنده سر خود را بیرون از آب آورده و می چرخد. احتمالا این کار را انجام می دهد تا نگاه کند آیا خطر وجود دارد یا خیر؟ نهنگ عادت دارد روی سطح آب با دم آویزان رو به پایین دراز بکشد. نهنگ دم خود را به خارج از آب می آورد و سپس تکان می دهد و دوباره با صدای بلند  به سطح آب می برد. عقیده بر این است که نهنگ برای اعلام خطر به سایر نهنگ ها این کار را انجام می دهد.

 

تولید مثل نهنگ

بسیاری از نهنگ ها 6 ماه را در آب سرد می گذرانند که غنی از پلانکتون است. سپس برای شیردهی و نگهداری از فرزندانشان به آب گرم تر استوایی کوچ می کنند. نهنگ ها به طور فصلی شیر می دهند و به طور معمول در طول 3-1 سال یک بچه نهنگ دارند. دوران بارداری بین 9 ماه تا 18 ماه متغیر است. وزن بچه نهنگ از 225 کیلوگرم تا 8 تن است و می تواند بعد از به دنیا آمدن شنا کند. بچه نهنگ با شیر مادر خود تغذیه می شود. نهنگ مادر به فرزند خود بسیار وابسته است و از آن حداقل به مدت 1 سال مراقبت می کند.

t از دنیای زیبای نهنگ ها بیشتر بدانیم
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *