معرفی رشته ساخت و تولید هنرستان

معرفی رشته ساخت و تولید هنرستان
t معرفی رشته ساخت و تولید هنرستان

در رشته ساخت و تولید با روش های شکل دادن قطعات (اعم از فلزی یا غیر فلزی) به کمک دستگاه های صنعتی نظیر تراش، فرز و… آشنا می شوید. این دستگاه ها به روش براده برداری به قطعات شکل می دهد. هنرجویان نحوه کارکرد دستگا ه ها و طریقه طراحی و ساخت یک قطعه را شامل طراحی، محاسبات کشیدن نقشه صنعتی و سپس عملیات کارگاهی ساخت قطعه را می آموزند.

طراحی و ساخت در حیاط ، محور شیر آب، تراز مورد استفاده در ساختمان و صنعت، فاز متر، قالب ساخت قسمت های فلزی و غیر فلزی تجهیزات کامپیوتر و … همگی از تخصص و هنرهایی است که یک فارغ التحصیل این رشته  می تواند از ابتدا تا انتها با توجه به استعداد و پشتکار خود انجام دهد.

توانمندی های دانش آموختگان  رشته ساخت و تولید

تراش قطعات فلزی با ماشین تراش

نقشه خوانی و ترسیم نقشه های ساخت و تولید

انجام کارهای مقدماتی فلز کاری

فرزکاری سطوح تخت، سطوح پله ای و شیارها

تراش قطعات فلزی با صفحه تراش

انجام ریخته گری های ساده و جوش کاری فلزات آهنی

معرفی رشته رشته ساخت و تولید هنرستان

زمینه های شغلی رشته ساخت و تولید

سرپرستی آزمایشگاه اندازه گیری دقیق

کارگاههای تراشکاری

کارگاههای فرزکاری

کارگاههای ابزار تیزکنی

کارگاههای چرخ دنده تراشی با ماشینهای مخصوص

سرپرستی کارگاههای تراشکاری، فرزکاری، برشکاری و…

اپراتوری ماشینهای اتوماتیک، فرم تراشی و سری تراشی

کارگاههای سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت و گرد _

و…

معرفی رشته رشته ساخت و تولید هنرستان

گرایش ساخت و تولید:

  این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی به دو گرایش قالب سازی و ماشین ابزار تقسیم می شود و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سه گرایش سیستم های تولید صنعتی، شکل دهی فلزات و (در برخی از دانشگاه ها مکاترونیک) تقسیم می گردد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور با تغییر سبک زندگی بهتر زندگی کنیم

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات، طرح کارگاه یا کارخانه های تولیدی آماده، کار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات و صنایع (کشاورزی، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی و … ) باشند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرح ها را عهده دار شوند.

داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. همچنین درک دروس پایه مانند استاتیک و مقاومت مصالح برای درک دروسی مانند ارتعاشات دینامیک، دینامیک ماشین، ارتعاشات ماشین، ابزار و غیره ضروری است. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالب های پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه ریزی با ماشین های اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشین های دستی و تعمیر و نصب تمام سرویس های صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آن ها به صورت عملی ارائه می گردد.

داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.

منبع: کتاب معرفی رشته های هنرستان آموزش و پروش و منابع دیگر

t معرفی رشته ساخت و تولید هنرستان
امتیاز به این نوشته

‫11 نظر ارسال شده در “معرفی رشته ساخت و تولید هنرستان

  1. حسین :

    من ۱۵ ساله در رشته تراشکاری و قالبسازی کار میکنم ،مدرک این کار رو دارم ،،، بنظرم در این شرایط هر کسی وارد این رشته بشه عمر خودشو تلف کرده ،، شاید دهه ۶۰ خوب بود ،ولی الان ۹۰ درصد قطعات صنعت ما از چین میاد ،و مابقی از کشورهای دیگر ، تازه اگر با این تورم بخواهید دستگاهه cnc بخرید باید میلیارد سرمایه گداری کنید ،،،اگر این رشته خوب بود آقازاده ها تراشکار بودند ،،نه اینکه همه برن پزشکی ،،، تمام این تبلیغات الکیه

  2. الیاس :

    سلام
    من الیاس رباطی دانشجوی کارشناسی ساخت وتولید در دانشگاه منتظری مشهد هستم…
    درمورد این زشته باید بگم از اونجایی که کشور ما بعیده در زمینه صنعت ساخت وتولید پیشرفت داشته باشه وعقب ماندگی از تکنولوژی این رشته در ایران زیاد مورد تایید و اینده دار نیست ولی در کشورهااروپایی یکی از برترین وپرمخاطب ترین رشته هاس

  3. قوجقی :

     باسلام ، هنرآموزز رشته ماشین ابزار هستم . در پاسخ به سوال عزیزان میخواستم بگم : برا ی ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع عالی ۱- دیپلم  ساخت و تولید، فرز CNC  ، تراش  CNC و یا دیپلم ریاضی فیزیک داشته باشی . داشتن مدرک عالی این رشته یعنی نونت تو روغنه  . با تشکر هنر آموز رشته فرز CNC هنرستان کار دانش شهید مطهری شهرستان کلاله – استان سر سبز گلستان

  4. علی :

    سلام من دیپلم میکانیک کاردانشی دارم و می خوام دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کنم اطلاعات کافی برای شناخت رشته ماشین افزار می خوام وراهنمایی چگونه میتونم خودمو اماده کنم برای ادامه تحصیل لطف کنید منو راهنمای کنید

  5. امیر :

    سلام
    دیپلم انسانی دارم و میخواهم دیپلم ماشین ابزار بگیرم. باید دوره ماشین ابزار درجه ۲ و ۱ و همچنین دوره ابزار تیزکنی را بگذرانم. آیا در مراکز شبانه بزرگسالان هنرستان فنی یا کاردانش، امکان گذراندن این دوره ها هست؟ کدام مراکز؟ ساعات برگزاری کلاسها؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *