دوره نوجوانی و مشکلات رایج آن

نوجوانی
t دوره نوجوانی و مشکلات رایج آن

دوره نوجوانی

دوره نوجوانی به عنوان یکی از حساس ترین دوران زندگی هر فردی از اهمیت خاصی برخورداراست. این دوره از جهت اینکه بر بسیاری از رفتارها و مشکلات روحی و روانی افراد در بزرگ سالی موثر است، نیازمند توجه ویژه و دانستن نحوه صحیح برخورد می باشد. برای بسیاری از والدین این برهه از زندگی فرزندان، دوره ملال آور و آذار دهنده تلقی می شود و اکثر این تصور نیز به دلیل ندانستن مشکلات و ویژگی های این دوره و سردرگمی والدین می باشد. در ادامه سعی می کنیم به بررسی دوره نوجوانی و مشکلات رایج آن و راه حل های آن بپردازیم تا به والدین درک درستی از این دوره بدهیم و به گذر دلپذیرتر از این دوره برای خانواده ها کمک نماییم.

نوجوانی

عموما مشکلات نوجوانان چیست

دوره نوجوانی، به دلیل شروع دوره بلوغ و رشد روانی به همراه رشد جسمی، مشکلات و سردرگمی هایی را برای نوجوانان در بر دارد. در این دوره نوجوان احساس خودباوری و استقلال می کنند. آنها سعی در اثبات توانایی های خود به دیگران دارند. همین امر تسلط والدین بر روی آنان را کاهش می دهد. نوجوانان مانند گذشته دیگر هر امری را از سمت آن ها نمی پذیرند. نوجوان با نشان دادن رفتارهای لجبازانه و بعضا ناپسند سعی در سرپیچی می کند. این رفتارها به اطاعت نکردن و لجبازی ختم نمی شوند و ممکن است از نوجوان رفتارهایی مانند انزوا طلبی، پرحرفی و عدم ثبات رفتاری نیز دیده شود.

دوره نوجوانی و مشکلات رایج آن

اگر بخواهیم این مشکلات را به طور کلی دسته بندی کنیم می توانیم آن ها به 7 دسته تقسیم کنیم که به شرح زیر است:

مشکلات جسمی:

در سن بلوغ ممکن است مشکلات جسمی و بدنی مانند احساس خستگی به طور مداوم، عدم تناسب اندام، ظهور تمایلات جنسی، بی خوابی و… در نوجوانان ظاهر شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش‌های موثر برخورد و تنبیه در مقابل اشتباهات نوجوانان

مشکلات شخصیتی:

در این دوره نوجوانان از نظر روحی و روانی دچار تغییر و تحول می شوند و ممکن است در این راه با مشکلاتی نظیر حقارت، خجالت زدگی، انرژی و هیجان بیش از حد، پرخاشگری و عصبانی و… رو به رو شوند.

مشکلات خانوادگی:

در دوره نوجوانی مشکلاتی نظیر عدم اعتماد، مشاجره و دعوا، تحقیر وسرزنش، محدودیت آزادی، فاصله سنی با والدین، تنبیه جسمانی، احساس تنهایی و… می تواند مشکلات خانوادگی را برای نوجوانان وخانواده هایشان به وجود آورد.

مشکلات اجتماعی:

دوره نوجوانی، دوره ای است که در آن اکثر نوجوانان با مشکلاتی نظیر عدم اعتماد بنفس، ترس از مسئولیت های جدید، نگرانی واسترس، احساس ناتوانی در کارها و عدم موفقیت در آن ها و… رو به رو هستند.

مشکلات اعتقادی:

دوره نوجوانی دروه ای است که در آن نوجوانان به ترید و شک و حتی ترس از مرگ دچار می شوند و بی رغبتی در کسب اطلاعات دینی و نبود معیار و راهنمای درست باعث تشدید و سردرگمی این مشکلات می شود.

مشکلات تحصیلی:

در این دوره نوجوانان با مشکلاتی از قبیل ترس از امتحان، مقایسه با دیگر دانش آموزان، سرزنش، تنبیه معلمان، عدم تمرکز و دعوا با همکلاسی ها رو به رو هستند.

مشکلات مهارتی:

دوره نوجوانی معمولا دوره ای است که موجب ترس و نگرانی نوجوانان درباره آینده آن ها می شود. این دوره، دوره ای است که در آن نوجوان با انتخاب رشته، شغل آینده و درآمد و حقوق زندگی رو به رو است و از این بابت می تواند موجب نگرانی او شود.

جالب است بدانید هر ساله در کشور امارات سمینار های مفیدی در زمینه رفتار شناسی و دوره نوجوانی و مشکلات رایج آن برگذار می شود و شما می توانید برای حضور در این سمینار های آموزشی از تور لحظه اخری دبی استفاده نماید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور تفکر تحلیلی را در نوجوانان تقویت کنیم؟

 

t دوره نوجوانی و مشکلات رایج آن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *