دیر آمدن نوجوان به خانه و روش های کنترل آن

دیر آمدن نوجوان به خانه و روش های کنترل آن
t دیر آمدن نوجوان به خانه و روش های کنترل آن

هرچند که امروزه بزرگ کردن نوجوان‌ها با گذشته متفاوت است، اما خیلی چیزها به همان سبک و سیاق گذشته باقی مانده‌اند. برای مثال، محدودیت زمانی برای بیرون ماندن از خانه، یکی از همین مشکلات قدیمی به شمار می‌رود. اگر نوجوان شما مدام شب‌ها دیر به خانه می‌آید، واجب است که درباره این موضوع با او صحبت کرده و برای حل آن تلاش کنید.

در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها می‌خواهیم درباره دیر آمدن نوجوان ها به خانه صحبت کنیم. موضوع محدودیت زمانی برای بازگشت به خانه، صرفا برای اطمینان از امنیت نوجوانان نیست، بلکه می‌تواند مفاهیم دیگری همچون مدیریت زمان، کنترل فردی و همینطور انضباط شخصی را نیز در بر بگیرد. به همین دلیل نباید ساده از کنارش عبور کرد.

با نوجوان خود به توافق برسید

اگر همیشه خدا با نوجوان خود سر دیر خانه آمدنش دعوا و جدل دارید، باید قبل از هر چیز پرچم سفید به او نشان دهید و با او صلح کنید. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند این مشکل را حل کرده و به بهبود رابطه شما با نوجوانتان کمک کند، رسیدن به یک توافق دوجانبه است. کلید اصلی موفقیت در این هدف هم چیزی نیست جز ثابت قدمی و پشتکار شما والدین؛ زیرا رسیدن به این توافق، مسیری نیست که بتوان آن را یک شبه پیمود.

بهتر است که از سنین پایین‌تر درباره مزایای محدودیت زمانی برای بازگشت به خانه، با فرزند خود صحبت کنید. زمانی که مقداری بزرگ‌تر شد، قوانینی را در این زمینه برایش وضع کنید و همین‌طور درباره پیامدهایی که سرپیچی از این قوانین می‌تواند برایش به دنبال داشته باشد، صحبت کنید. توجه داشته باشید که این کار در سنین پایین‌تر می‌تواند بسیار مفید باشد، اما با افزایش سن فرزند شما، باید نوع این رابطه را نیز تغییر دهید.

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادوی تولد پسر نوجوان

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه از مقایسه خود با دیگران دست برداریم؟ + علل، عواقب و راهکارها

به روابط خود با نوجوانتان توجه کنید

روابط والدین در دوران نوجوانی با فرزندشان می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. در این دوران، والدین همواره نگران فرزند خود هستند و مدام این حس را دارند که در حال از دست دادن قدرت کنترل فرزند خود هستند. از آنجایی که والدین همیشه به دنبال خیر و صلاح و سلامت فرزند خود هستند، فکر می‌کنند که با کنترل کردن آن‌ها می‌توانند امنیت و سلامت آن‌ها را تضمین کنند.

اما این تفکر اشتباه است و این کنترل‌گری بیش از حد هرچند با اهداف خیرخواهانه باشد، اما هرگز آنچه که والدین می‌خواهند را برایشان به ارمغان نخواهد آورد. در عوض به مشکلات بیشتر دامن خواهد زد. نوجوانان فکر می‌کنند که به اندازه کافی بزرگ شده‌اند و می‌توانند زندگی خود را داشته باشند، کنترل والدین برای آن‌ها به‌گونه است که می‌تواند کشمکش‌های بسیاری را برای آن‌ها ایجاد کند.

بهترین راه، ایجاد تعادل است؛ تعادلی که بتواند دو طرف را راضی نگه دارد.

 

از کنترلگری بیش از حد دست بردارید

پیشنهاد مطالعه: مسابقه های جالب برای نوجوانان

چطور رابطه خود را با نوجوان بهبود بدهیم؟

چنان که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، بهترین راه برای کنترل دیر آمدن نوجوان به خانه و اصلاح این رفتار در نوجوان، آن است که رابطه خود را با او بهبود ببخشیم. زمانی که رابطه نوجوان با والدینش درست شود، بدون شک بسیاری از مشکلات نیز به دنبال آن حل خواهند شد. برای یک رابطه بهتر، همواره سه راه‌حل زیر را به یاد داشته باشید:

احترام دو طرفه را جدی بگیرید

اولین و مهم‌ترین چیزی که در برای بهبود رابطه خود با نوجوان به آن نیاز دارید، احترام دو طرفه است. ساده‌ترین راهکار برای ایجاد احترام دو طرفه آن است زمانی که نوجوان شما به شما بازخوردهای صادقانه ارائه می‌دهد، شما نیز با او صادق باشید؛ شگفت‌زده یا عصبانی نشوید و آرامش و احترام را حفظ کنید. اگر نوجوان شما نیاز دارد که با او همانند بزرگسالان رفتار کنید، همین کار را باید انجام دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نحوه برخورد والدین با کودکان لوس

بهترین راه برای بهبود رابطه با نوجوان

پیشنهاد مطالعه: آموزش پس انداز به نوجوانان

شنونده خوبی باشید

نوجوانان در سنی قرار دارند که می‌توانند بسیار احساساتی، حساس و پیچیده باشند. به همین دلیل ممکن است حرف‌هایی را بر زبان بیاورند که فرسنگ‌ها از باطن آن‌ها فاصله داشته باشد. در چنین مواقعی شما باید نقش یک شنونده خوب را برای نوجوان خود ایفا کنید. اگر نوجوان بداند که شما واقعا به حرف‌هایش گوش می‌دهید و همچنین بدون قضاوت قصد درک کردنش را دارید، بدون شک رابطه بهتری با شما ایجاد خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: مهارت نه گفتن در نوجوانان

با آن‌ها وقت بگذرانید

هرچند که در دوران نوجوانی ارتباط فرزندان با والدین کمتر می‌شود، اما این وظیف والدین است که برای افزایش این ارتباط تلاش کنند. نوجوانان در این سنین ترجیح می‌دهند که اوقات خود را با دوستان بگذرانند و به همین دلیل کمتر در خانه هستند. دیر آمدن آن‌ها به خانه نیز می‌تواند به همین دلیل باشد. اما اگر والدین به اندازه کافی هوشمندانه عمل کنند و اوقات خوشی را برای فرزندشان رقم بزنند، بدون شک مشکلات بسیاری نیز در پی آن حل خواهد شد.

شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی از چه سنی تا چه سنی است؟

برخورد با نوجوان زمانی که دیر به خانه آمده

چالش‌برانگیزترین قسمت ماجرا دقیقا همین جاست. تا به اینجای مقاله، هر آنچه که برای شما گفتیم، به نوعی برای پیشگیری از دیر آمدن نوجوان به خانه بود. اما در این بخش، می‌خواهیم درباره زمانی حرف بزنیم که نوجوان دیر به خانه آمده و قوانین محدودیت زمانی بیرون ماندن را زیر پا گذاشته است. رفتار با نوجوان در این مواقع حساس‌تر است و به همین دلیل باید اصول و نکات زیر را به یاد داشت:

  • به نوجوان خود بفهمانید که دیر آمدنش به خانه اصلا قابل‌قبول نیست و این کار بدون شک تخطی از قوانین خانه است؛ همچنین باعث ناراحتی شما نیز شده است.
  • به نوجوان خود یادآوری کنید که مهم‌ترین چیز برای شما، امنیت و سلامت اوست، حتی اگر بنا به سخت‌گیری باشد، این کار تماما برای خیر و صلاح خودش است.
  • به نوجوان خود یادآوری کنید که دیر آمدنش به خانه قطعا پیامدهایی را نیز به همراه خواهد داشت.
  • با نوجوان خود حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. سعی کنید که دلیل تا دیروقت بیرون ماندش را بدانید. یک ارتباط سازنده و کمک به نوجوان، بدون شک می‌تواند این مشکل را با سهولت بیشتری برطرف کند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صداقت احساسی و نقش آن در زندگی

حفظ آرامش در زمان دیرآمدن نوجوان به خانه

پیشنهاد مطالعه: ایده برای کادوی تولد دختر نوجوان

سوالات متداول

قبل از اینکه نوجوان را به سفر تنهایی بفرستید، باید از توانایی‌های او برای حضور در یک سفر به صورت تنهایی، آگاهی پیدا کنید.

نوجوانان در سنین نوجوانی دوست دارند استقلال شخصی خود را به دست آورند. والدین با کنترل‌گری بیش از حد ممکن است حس سلب آزادی را به فرزندان خود بدهند.

درک نوجوان و عدم قضاوت او، شنونده بودن، حفظ احترام دو طرفه و همچنین گذراندن وقت با نوجوان می‌تواند به شما کمک کند که رابطه بهتری با او داشته باشید.

[/col] [/row]

منابع

منبع1

منبع2

 

t دیر آمدن نوجوان به خانه و روش های کنترل آن
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *