رابطه ژنتیکی سگ و گرگ

رابطه ژنتیکی سگ و گرگ
t رابطه ژنتیکی سگ و گرگ

رابطه ژنتیکی سگ و گرگ

در طول دهه 1990 میلادی، دانشمندان متوجه شدند که تمام سگ ها DNA خود را با گرگ ها سهیم هستند. چند سال بعد، روش هایی را کشف کردند که داده های ژنتیکی را آنالیز کنند و قدمت نژادهای کنونی را آشکار کنند و دریافتند که بسیاری از آن ها کاملا آن جوری که به نظر می رسند نیستند.

 

رابطه ژنتیکی سگ و گرگ

نشانه هایی در ژن ها

از آنجا که DNA در میتوکندری است، دانشمندان علاقمند به این ساختار هستند و می توانند یک اثر منحصر به فرد برای ترسیم نژاد فراهم کنند. با مطالعه DNA موجود در میتوکندری، دانشمندان دریافتند که سگ از گرگ بین 40000 و 100000 سال پیش به وجود آمده است. مدارک بیشتر که در سال 2004 منتشر شده است نشان داد که سه نژاد سگ از چهار نژاد سگ امروزی DNA میتوکندری مشترک با یک جد ماده گرگ دارند. به عبارت دیگر، امروزه سه چهارم تمام سگ ها از یک خانواده گرگ ها هستند. آن یک نژاد باقی مانده از چهار سگ امروزی DNA میتوکندری مشترک با سه جد دیگر گرگ دارند.

رابطه ژنتیکی سگ و گرگ

تنوع سگ های آسیا

همان طور که بزرگترین تنوع ژن انسان در قاره آفریقا وجود دارد، بزرگترین تنوع در ژن سگ در قاره آسیا وجود دارد. در تحقیق ژنتیکی اخیر، 85 گونه سگ مورد مطالعه قرار گرفتند و متخصصین ژن مشاهده کردند که تمام گونه ها در یکی از چهار دسته متفاوت گونه های مرتبط گنجانده می شوند. قدیمی ترین آن ها، نزدیک ترین به گرگ است، شامل چاو چاو، شار پی از چین و آکیتا و شیبا اینو از چین می شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خوراکی های خوشمزه در کجا و چگونه رشد می کنند؟

رابطه ژنتیکی سگ و گرگ

جالب است که چهار گونه همراه – تریر تبتی، لهاسا آپسو و شیتزو و پنینگز از چین – خواستگاهشان به دوران باستان بر می گردد. این موضوع آن ها را به گرگ بسیار نزدیک تر می کند تا ژرمن شپرد “گرگ مانند” و انواع بسیاری از گونه های سگ موجود که به طور ژنتیکی اصالت نسبتا جدید دارند و هر کدام در طول 300 سال اخیر پدیدار شده اند. در میان گونه های جدید، مطالعات ژنتیک سه زیر گروه متمایز را آشکار کرده اند: گونه های بولداگ مانند، گونه های نگه دارنده گله و گونه های شکارچی که نشان دهنده طبقه بندی سنتی گونه ها بر پایه فعالیت انسان است.

animal.nojavanha (3)

 

عکس سگ پامر

t رابطه ژنتیکی سگ و گرگ
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *