روز جهانی زمین

روز جهانی زمین
t روز جهانی زمین

روز جهانی زمین، روزی است که به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست جهان و تشویق مردم جهان برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی برگزار می شود. این روز به طور سنتی در 22 آوریل هر سال در بیش از 190 کشور جهان برگزار می شود.

روز زمین 2 بار در سال جشن گرفته می‌شود. جشن روز زمین یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی(22 آوریل) و در فصل پاییز در نیمکره جنوبی برگزار می‌شود. زیرا فصل پاییز در نیمکره جنوبی، فصل بهار این نیمکره محسوب می‌شود.

تاریخچه روز جهانی زمین

تاریخچه روز جهانی زمین به سال 1970 برمی‌گردد. این رویداد توسط گروهی از فعالین محیط زیست و فعالان اجتماعی در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. در اوایل دهه 1970، برخی از شرایط مانند آلودگی هوا و آب، کاهش تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی باعث افزایش آگاهی عمومی درباره مسائل محیط زیست شد.

روز جهانی زمین در ابتدا یک رویداد آمریکایی بود، اما سریعاً به یک رویداد جهانی تبدیل شد. در سال‌های بعد، کشورهای دیگر نیز به این رویداد پیوستند و اکنون Earth Day به عنوان یک روز جهانی در بیش از ۱۹۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود.سناتور گیلورد نلسون(Gillord Nelson)، سیاست‌مدار آمریکایی و عضو حزب دموکرات بود که برای فعالیت‌های خود در حفاظت از محیط زیست شناخته شده است.او به عنوان بنیانگذار روز جهانی زمین (Earth Day) شناخته می‌شود، یک رویداد سالانه که در تاریخ 22 آوریل برگزار می‌شود و به حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی جهانی درباره چالش‌های زیست محیطی اختصاص دارد.

نقاشی روز زمین پاک

نقاشی روز زمین پاک

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با سایت علمی بیگ بنگ

اهداف جشن روز زمین

به طور کلی اهداف برگزاری جشن روز زمین شامل موارد زیر است.

  • جشن گرفتن این روز
  • حفاظت از محیط زیست
  • آگاهی‌بخشی درباره مسائل محیط زیست
  • افزایش توجه به وضعیت زمین
  • تأکید بر ضرورت حفظ و حمایت از محیط زیست به ویژه در مورد تغییرات آب و هوا، حفظ تنوع زیستی، حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌برداری پایدار از آن‌ها

نقاشی در مورد روز جهانی زمین پاک

نقاشی در مورد روز جهانی زمین پاک

بنیانگذار روز جهانی زمین چه کسی بود؟

این روز هر سال در فصل بهار توسط سازمان ملل متحد جشن گرفته می‌شود. برگزاری مراسم در این روز، اولین بار توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد.

در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم‌زمان با ۲اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند.روز جهانی زمین به سرعت تبدیل به یک رویداد جهانی شد و به عنوان یک رویداد سالانه به منظور جلب توجه به مسائل محیط زیست و حفاظت از زمین بهره‌برداری می‌شود.

فعالیت‌های گیلورد نلسون در حوزه محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی به ایجاد آگاهی جهانی و اعمال تغییرات قوانین و مقررات محیط زیست کمک کرد. او به‌عنوان یک فعال محیط‌زیست در مجلس سنا ایالات متحده آمریکا و در سال 1995 به عنوان یک سفیر جهانی برای محیط زیست توسط سازمان ملل متحد انتخاب شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ترفندهای خانگی برای رفع گرفتگی بینی

بنیانگذار روز زمین؛ سناتور گیلورد نلسون

وظایف ما در حفظ زمین و محیط زیست چیست؟

گفتیم که یکی از مهمترین اهداف روز زمین، گرامیداشت زمین، حفاظت از محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی است. جهت رسیدن به این اهداف توصیه می‌شود کارهای زیر را انجام دهید.

تفکیک زباله ها در روز جهانی زمین

روز جهانی زمین، که هر ساله در تاریخ 22 آوریل (2 اردیبهشت) جشن گرفته می‌شود. یکی از موضوعات مهمی که در این روز مورد توجه قرار می‌گیرد، تفکیک و بازیافت زباله‌ها است.تفکیک زباله‌های بازیافتی یعنی جدا کردن زباله‌ها به صورتی که اجزای بازیافتی آن‌ها طور جداگانه جمع‌آوری شوند. این فرآیند به کاهش تولید زباله‌ها، بهبود مدیریت منابع طبیعی و کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند.

تفکیک زباله‌های بازیافتی در روز جهان زمین

درخت کاری

روز جهانی زمین یا روز زمین (Earth Day) که هر ساله در تاریخ 22 آوریل برگزار می‌شود، یک رویداد بین‌المللی است که باعث پایداری محیط زیست و زمین می‌شود. یکی از روش‌هایی که می‌توانیم برای احترام به زمین و حفظ محیط زیست انجام دهیم، درخت کاری است.درختان نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند و تأثیرات مثبت زیادی بر روی زمین و اکوسیستم‌ها دارند. برخی از مهمترین اهداف روز درختکاری عبارتنداز:

  • کاهش میزان کربن محیط زیست
  • حفظ تنوع زیستی
  • حفظ خاک و آب

تاثیر درخت کاری در حفظ محیط زیست

خاموش کردن لامپ های اضافه

خاموش کردن چراغ ها هنگام خروج از اتاق می تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند. همچنین می تواند باعث کاهش انتشار کربن و سایر گازهای گلخانه ای مضر شود. از این رو، خاموش کردن چراغ‌ها یک راه ساده برای کمک به حفاظت از محیط زیست و نجات زمین است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
با این شربت طبیعی سلامتی خود را تضمین کنید

خاموش کردن لامپ های اضافی

صرفه جویی در مصرف آب

انجام هر کاری که می توانیم برای صرفه جویی در مصرف آب، حتی در حجم های کم، به طرق مختلف بر محیط زیست تأثیر مثبت می گذارد. صرفه جویی در مصرف آب نتایج مثبت زیر را به همراه دارد.شما کودکان و نوجوانان عزیز هم می‌توانید در روز جهانی زمین، مدل‌های نقاشی صرفه جویی در آب را مشاهده کنید و شما هم درباره این موضوع نقاشی بکشید.

  • کاهش کربن
  • حفاظت از حیات وحش
  • حفظ منابع غذایی

صرفه جویی در مصرف آب

جمع آوری زباله از طبیعت

مهمترین دلیل جمع آوری زباله از طبیعت، حفظ محیط زیست و سلامت مردم است . زباله‌ها در طبیعت می تواند باعث آلودگی هوا و آب شود. زباله های پوسیده در اثر ترکیب با هوا، منجر به تولید گازهای مضری می‌شوند که می توانند باعث مشکلات تنفسی در افراد شوند.

جمع آوری زباله از طبیعت

نتیجه‌گیری

روز جهانی زمین فرصتی است برای تمرکز بر اهمیت حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب‌های ایجاد شده توسط فعالیت‌های انسانی. با توجه به اینکه تغییرات اقلیمی، کاهش تنوع زیستی و آلودگی هوا و آب بزرگترین چالش‌های محیط زیست جهان هستند، اهمیت جدی گرفتن این موضوع بیش از پیش مشخص است.

به همین دلیل، در این روز، مردم جهان به عنوان یک جامعه بزرگ متعهد به حفظ و نگهداری محیط زیست خود، باید با همکاری و تلاش مشترک، اقداماتی را انجام دهند تا به خوبی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تلاش کنند.

منبع

t روز جهانی زمین
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *