روز عید پاک

عید پاک
t روز عید پاک

عید پاک که با نام یکشنبه رستاخیز نیز شناخته می‌شود، یک روز بسیار مهم در دین مسیحیت است. این جشن به یاد رستاخیز حضرت عیسی از مردگان است. در این روز برخی از مراسم‌ها و آیین‌ها انجام می‌شود. در ادامه درباره تاریخچه عید پاک، آداب و رسوم و نمادهای این جشن صحبت می‌کنیم.

تاریخچه و ریشه‌های عید پاک در مذهب مسیحیت

عید پاک یا عید ایستر، مهم‌ترین عید در دین مسیحیت به شمار می‌رود. در این روز، مسیحیان رستاخیز حضرت مسیح را جشن می‌گیرند. این واقعه، یکی از اساسی‌ترین اصل‌ها و باورهای مسیحیت به حساب می‌آید. طبق این واقعه، گفته می‌شود که حضرت عیسی، سه روز پس از اینکه به صلیب کشیده شد، دوباره به زندگی بازگشت.

به این معجزه، رستاخیر اول گفته می‌شود و اعتقاد بر این است که در زمان ظهور حضرت مهدی، حضرت عیسی دوباره رستاخیر خواهد داشت. این باور، به خصوص در دین اسلام بسیار مطرح است.

تاریخچه روز عید پاک

جشن و مراسم عید پاک در کشورها و فرهنگ‌های مختلف

جشن گرفتن عید پاک در سراسر جهان شامل مراسم مذهبی و غیرمذهبی است. در مراسم مذهبی، مردم به کلیساها می‌روند و پروردگار را عبادت می‌کنند. در بسیاری از کشورها، شامگاه روز قبل از عید، نور زنده‌دلان و مراسم پاک‌کردن خانه انجام می‌شود.

جشن روز عید پاک

جشن روز عید پاک

همچنین در برخی کشورها مردم با دوستان و خانواده خود دیدار می‌کنند و غذاهای خاص و سنتی این عید را با هم میل می‌کنند. به عنوان مثال در آمریکا، مردم تخم‌های رنگی و شیرینی‌های ویژه عید پاک را می‌خرند و اینگونه جشن می‌گیرند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
۷ غذایی که از شیر بیش تر کلسیم دارد!

در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن، عید پاک به عنوان یک روز تفریحی به شمار می‌رود که مردم به مراکز خرید و مکان‌های تفریحی می‌روند و از فرصت استفاده می‌کنند تا با دوستان و خانواده خود سرگرم شوند.

روز عید پاک در انگلستان    عید پاک در انگلستان

مراسم عید پاک در آمریکا

مراسم عید پاک در آمریکا

آیین عید پاک در کشور ایتالیا

آیین عید پاک در کشور ایتالیا

عید پاک ارامنه ایران

عید پاک ارامنه ایران

ماجرای خرگوش عید پاک و تاریخچه آن چیست؟

ماجرای خرگوش عید پاک، یکی از شخصیت‌های محبوب و پرطرفدار این عید مسیحی است که به داستان قدیمی عید پاک برمی‌گردد. بر اساس این داستان، خرگوش عید پاک برای جمع‌آوری تخم‌های عید به خانه‌های کودکان می‌رود و تخم‌های رنگی را برای آن‌ها می‌گذارد.

در بسیاری از کشورها، مردم در عید پاک، تخم‌های رنگی را برای جشن گرفتن می‌آورند و این مراسم به عنوان یکی از عناصر اصلی این عید در سراسر جهان شناخته شده است. تاریخچه این عید به دوران قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و بر اساس باورهای مسیحی، این عید به یاد خروج بنی‌اسرائیل از مصر برگزار می‌شود.

امروزه عید پاک، علاوه بر جنبه دینی، جنبه تفریحی و سرگرمی هم دارد؛ این عید، جشن هم به حساب می‌آید و نماد‌های اصلی این عید شامل تخم‌ مرغ‌های رنگی و خرگوش است.

احتمالا در انیمیشن‌های زیادی این دو مورد را دیده باشید. در مراسم‌های امروزی، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، گوشت بره می‌خورند و حسابی از با هم بودن لذت می‌برند.

خرگوش عید پاک

فلسفه تخم مرغ روز عید پاک چیست؟

تخم‌مرغ‌های عید پاک، تخم‌مرغ‌هایی هستند که برای عید پاک، که رستاخیز عیسی مسیح را جشن می‌گیرند، تزئین می‌شوند. به این ترتیب، تخم مرغ عید پاک در طول فصل عید پاک(فصل عید پاک) رایج است. قدیمی‌ترین سنت که همچنان در اروپای مرکزی و شرقی کاربرد دارد، استفاده از تخم مرغ رنگ شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از بین بردن استرس با ساده ترین ورزش

اگرچه تخم مرغ‌ها، به طور کلی، نماد سنتی باروری و تولد دوباره بودند. در مسیحیت، برای جشن عید پاک، تخم مرغ‌های عید پاک نماد مقبره خالی عیسی است که عیسی از آنجا زنده شد.

علاوه بر این، یکی از سنت‌های باستانی رنگ آمیزی تخم مرغ‌های عید پاک با رنگ قرمز، به یاد خون ریخته شده حضرت مسیح در زمان به صلیب کشیده شدن اوست.

تخم مرغ عید پاک

طبق بسیاری از منابع و با مطالعه تاریخچه عید پاک متوجه می‌شویم که این رسم تخم مرغ عید پاک از ابتدا در بین مسیحیان بین النهرین رواج داشته است. سپس این رسم از طریق کلیساهای ارتدکس به اروپای شرقی و سیبری و بعداً از طریق کلیساهای کاتولیک و پروتستان به اروپا گسترش یافت.

لباس های روز عید پاک

علاوه بر این، استفاده گسترده از تخم‌مرغ‌های عید پاک، به گفته دانشمندان قرون وسطایی، به دلیل ممنوعیت تخم‌مرغ در روزه است که پس از آن، در عید پاک، به این مناسبت برکت داده شده است.

یک رسم مدرن در برخی جاها این است که در روز عید پاک، از تخم مرغ‌های شکلاتی پیچیده شده در فویل رنگی، تخم مرغ‌های چوبی حکاکی شده با دست یا تخم مرغ‌های پلاستیکی پر از مواد شیرینی پزی استفاده کنند.

تزئینات روز عید پاک

تزئینات روز عید پاک

همه مذاهب و کشورها دارای برخی عیدهای باستانی و فرهنگی هستند. در کشور عزیزمان ایران نیز برخی از جشن‌ها مانند جشن فروردینگان جزو جشن‌های باستانی است که افراد زیادی آن را جشن می‌گیرند.

منبع

t روز عید پاک
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *