آموزش عکاسی؛ ریتم در عکاسی

ریتم در عکس
t آموزش عکاسی؛ ریتم در عکاسی

ریتم  چیست ؟ریتم درعکاسی فقط کاربرد ندارد بلکه در بسیاری هنرها از آن استفاده می شود پس اول باید آن را تعریف کنیم . ریتم عبارت است از تکرار هر گونه عناصر بصری مانند نقطه، خط، بافت، رنگ، فرم. این تکرار باید از نظم خاصی پیروی کند. ریتم در طبیعت نیز وجود دارد، مثلا روز و شب و تغییر فصول.

در بطن ریتم می توانیم به وجود حرکت پی ببریم. وقتی چشم ما ریتم را دنبال می کند حرکت را در اثر به وجود می آورد. پس آثاری که از ریتم در آن ها استفاده شده ساکن و ثابت نیستند و این منفعل نبودن و سیال بودن در اثر نکته مثبتی تلقی می شود.ریتم های یکنواخت گاهی خسته کننده می شوند و شکستن این ریتم باعث پویایی در اثر می شود. پس باید بدانیم از ریتم در کجا و چگونه استفاده کنیم.

ریتم به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شود:

ریتم یکنواخت:

ریتم یکنواخت تکرار یک عنصر بصری به صورت ساده و پشت سر هم است.در این عکس ردیف درختان که از بزرگ به کوچک رفته اند در عکس ریتم ایجاد کرده است .

ریتم در عکاسی

ریتم متناوب:

ریتم متناوب از تکرار یک مجموعه عناصر به صورت منظم و متناوب ایجاد می شود.

ریتم افزایشی کاهشی:

ریتم افزایشی کاهشی به رشد تدریجی عناصر بصری گفته می شود. نام دیگر آن ریتم تکاملی است.

ریتم موجی: 

ریتم موجی با استفاده از خطوط و سطوح موجی ایجاد می شود و به علت اعوجاج آن می تواند ریتم بسازد زیرا چشم بیننده دائما به دنبال این خطوط حرکت می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس ببینیم (پیری و جوانی)

شکستن ریتم

گاهی برای از بین بردن یکنواختی و کسل کننده بودن ریتم به دنبال عناصری می گردیم که به وسیله آن این نظم را برهم زنیم. ذهن انسان همواره از تکرار می گریزد و به دنبال نوآوری است.

موضوع ریتم درعکاسی بسیار مفصل است و شما با دیدن عکس های خوب می توانید بیشتر در این موضوع مطالعه کنید.

۱۰۰ دوربین تاثیر گذار در تاریخ عکاسی

t آموزش عکاسی؛ ریتم در عکاسی
2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *