زیارت قبور امامان معصوم (ع) صحیح است ؟

بوسیدن ضریح
t زیارت قبور امامان معصوم (ع) صحیح است ؟

زیارت قبور امامان معصوم (ع) صحیح است ؟

بسیاری از نوجوانان می پرسند چرا به زیارت قبور امامان معصوم در مشهد و کربلا و… می‌رویم و چرا در آنجا نماز و دعا می‌خوانیم و قبر و ضریح آن‌ها را تبرک می‌جوییم. و آیا خواندن نماز زیارت امامان در حرم امامان یا بوسیدن ضریح و قبور ائمه و اعمالی از این دست صحیح است ؟

برای پاسخ به این سؤال اول باید فلسفه‌ی زیارت امامان معصوم را بدانیم. اگر ما دلیل و فلسفه‌ی زیارت و نمازخواندن و تبرک به ضریح ائمه را بدانیم متوجه درست‌بودن آن‌ها خواهیم شد.

فلسفه زیارت  حرم امامان معصوم

 زیارت یعنی به حضور کسی رفتن و او را ملاقات نمودن. زیارت پیشوایان و بزرگان دین نیز به همین معناست. آنان به دلیل شأن و جایگاه بزرگی که نزد خداوند دارند و ما به دلیل محبت و علاقه‌ای که به آن‌ها داریم به زیارت‌شان می‌رویم.

علت نماز و دعا و تبرک در زیارتگاه‌ها هم همین است. در نماز زیارت، به درگاه خداوند نماز می‌خوانیم و ثواب آن را هدیه به امام می‌کنیم تا محبت‌مان را ثابت کنیم و از ثواب آن خودمان هم بهره‌مند بشویم. شدت علاقه و محبت به آن‌ها باعث می‌شود تا به هرآنچه متعلق به آن‌ها باشد تبرک بجوییم و ضریح آن‌ها را ببوسیم.

 زیارت قبور امامان معصوم (ع) صحیح است ؟

بوسیدن ضریح

بوسیدن قبر و ضریح آن‌ها به همین دلیل است. البته بوسیدن ضریح اگر موجب اذیت و آزار دیگران، بی‌حرمتی به حرم یا پدید آمدن صحنه‌هایی دور از ادب شود، نباید انجام شود. متأسفانه در این مورد برخی افراط کرده‌اند و می‌گویند که تا ضریح را نبوسند زیارت نکرده‌اند و تا موفق به بوسیدن ضریح نشوند احساس خوبی ندارند و برخی هم تفریط کرده‌اند و می‌گویند بوسیدن آهن و چوب مسخره است و شرک.به نظر ما، تبرک و بوسیدن ضریح جز آنکه نشانه‌ی عشق و ادب و احترام است معنی دیگری ندارد و ما در زندگی معمولی خودمان این را درک می‌کنیم. بوسیدن دست بزرگان و پدر و مادر و یا حتی قرآن کریم نشانه‌ی همین احترام و علاقه است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه دیگران را به نماز خواندن ترغیب کنیم؟

فقط خدا پرستی 

 به یاد داشته باشیم امام مدفون در حرم ها به هیچ وجه مورد پرستش قرار نمی گیرد یا آن ها حاجات مسلمانان را بر آروده نمی کنند .اگر دعایی در حرم خوانده می شود مستقیما خداوند هست که حاجات را بر آروده می کند و از این جهت زیارت حرم امامان کاری شرک آمیز نیست .

هیچ آدم عاقلى، پیامبر صلى الله علیه وآله یا امامان علیهم‌السلام را پرستش نمى‌‏‌کند و آنها را خدای خود نمی‌داند. اصلا به فکر کسى چنین مطلبى خطور نمى‌‏‌کند، و همه مؤمنان آگاه براى اداى احترام، طلب شفاعت، جهت بر طرف کردن نیازهای مادی یا معنوی به اذن خدا، به زیارت مى‌‌‌‌‏روند. 

 زیارت قبور امامان معصوم (ع) صحیح است ؟

امامان معصوم واسطه‌ای بین انسان‌ها و خدا

ما امامان و دوستان خدا را دوست داریم و سعی می‌کنیم تا این خوبان، که نزد خداوند مقام و جایگاهی دارند، واسطه و آبرویی نزد خداوند متعال باشند. پس هدف زیارت برقراری ارتباط با معصومین و اولیاء الله است که این ارتباط کاملاً الهی و صحیح است.

علاوه براین باید توجه کنیم که به واسطه‌ی اینکه در زیارت‌گاه‌ها، امامان و امامزاده‌ها دفن هستند توجه خداوند و مؤمنان به این مکان‌ها بیش‌تر از مکان‌های دیگر است. سال‌ها میلیون‌ها انسان براى ارتباط با خداوند و ائمه و دعا و نیایش در حرم‌های زیارتی حاضر مى‌شوند و این‌ها موجب ایجاد فضای روحانی در زمین و آسمان می‌شود. چه بسیار آدم‌ها که در این مکان‌ها نماز و دعا خوانده‌اند و متوسل شده و حاجت‌روا شده‌اند.

بنابراین باید احترام این مکان‌ها را حفظ کنیم و آداب زیارت امامان را رعایت کنیم. از جمله‌ی این آداب که همه باید در این مکان‌ها رعایت کنیم این است: با طهارت، لباس پاکیزه و معطر و همراه با غسل و وضو باشیم، کلام بیهوده را ترک کنیم و دائم به یاد خداوند باشیم و از کارهای نادرست قبلی توبه کنیم و به دنبال جبران کارهای خوب در آینده باشیم. در هنگام ورود، اجازه‌ی ورود از آن‌ها بخواهیم و سلام بدهیم، دعای زیارت، نماز زیارت و قرآن بخوانیم و نیز اعمال دیگر.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ضرورت تقلید چیست؟

دوستان گرامی، امیدوارم خداوند توفیق زیارت را در همه‌ی ایام عمر به ما بدهد که هر از چند گاهی بتوانیم روح خودمان را در دریای محبت امامان جلا بدهیم.

 

t زیارت قبور امامان معصوم (ع) صحیح است ؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *