چگونه نوجوان ها را به سرگرمی های مفید تشویق کنیم؟

چگونه نوجوان ها را به سرگرمی های مفید تشویق کنیم؟
t چگونه نوجوان ها را به سرگرمی های مفید تشویق کنیم؟

در کنار درس خواندن و ادامه تحصیل ، داشتن سرگرمی خوب تا حد زیادی زندگی نوجوان را غنی می کند.سرگرمی می تواند فعالیت فیزیکی و تعامل اجتماعی را افزایش داده، اضطراب را تسکین دهد و فرد مهارت های ارزشمندی را فرا گیرد. با این حال، بسیاری از نوجوان ها تمایل ندارند یک سرگرمی جدید را امتحان کنند وخیلی وقت ها آن را نادیده می گیرند. وظیفه شما این است که سرگرمی های مفید وکاربردی را به آنها معرفی کنید و اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهید.با استفاده از بینش و آگاهی به نوجوانتان کمک کنید تا علایق وسرگرمی خود را پیدا کند.

از نوجوان خود بپرسید:چه چیزی باعث می شود که او در مورد خودش احساس خوبی داشته باشد؟

یک روش موثر که می توان با آن به نوجوان کمک کرد تا سرگرمی جدید و مفیدی داشته باشد این است که به او یادبدهید تا بر نقاط قوتش تمرکز کندو دیگر اینکه نسبت به سرگرمی که انتخاب می کند حس خوبی داشته باشد.بسیاری از نوجوان ها تنها بر نقاط ضعف ویا کاری که در آن شکست خورده اند تمرکز می کنند.مدام به آن ها یادآوری کنید که بهتر است روی کاری که از آن لذت می برند و زمان انجام آن خوشحال هستند ،تاکید کنند.

برای مثال : ممکن است نوجوانی علاقمند به موسیقی، ورزش وبازیگری باشد درصورتی که خواهر،برادر یا نزدیک ترین دوستش به آموزش زبان دوم ،رایانه یا کسب علم علاقه داشته باشد.ممکن است فرد در یک سرگرمی که انتخاب می کند مهارت کافی نداشته باشد .این مساله نیز مهم نیست زیرا سرگرمی ، الزاما” استعداد تلقی نمی شود.اگر نوجوانی ورزشی را انتخاب کند باوجودیکه در انجام آن متوسط است ،تا زمانی که در این کار احساس خوبی داشته باشد این ورزش برای او به یک سرگرمی تبدیل می شود.

سرگرمی

از نوجوان خود بپرسید: تمایل به انجام چه کاری را دارد؟

ممکن است فرزند شما تمایل داشته باشد کاری را در طولانی مدت انجام دهد اما  مطمئن نیستید که می توانید با انجام آن موافقت کنید و ممکن است در پاسخ، واکنش نشان دهید. این طبیعی است.سوال “چه کاری را می خواهی انجام دهی؟” بسیار مبهم و گسترده است.به نوجوان خود بگویید که درمورد سوال فکر کند و بعداً دوباره ازاو بپرسید.

در ابتدا معین کنید که فرزندشما تا به حال چه سرگرمی هایی را تجربه کرده است.

نوجوان ها بیشتر اوقات فراغت خود را دور از خانواده و در اتاق خود سپری می کنند واکثر اوقات صحبتی در مورد مسایل شخصی خودشان بروز نمی دهند.در نتیجه، گاهی اوقات خانواده ها از نوع سرگرمی مورد علاقه نوجوان خود، آگاهی کاملی ندارند.فرزند شما ممکن است سرگرمی خود را بیرون از خانه انتخاب کنند مثل:رفتن به کلاس های آموزشی یا هنری. بنابراین شما نباید آنها را مجبور به انجام کاری کنید که خودتان در نظر دارید، در عوض سرگرمی که در حال حاضر مشغول به انجام آن هستند را پشتیبانی کنید و درکنارشان باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه نوجوان سحر خیز باشیم ؟

سرگرمی نوجوانان

انجام یک فعالیت باهمراهی دوستانش را پیشنهاد کنید .

ممکن است نوجوان شما به یک سرگرمی خاص ومفید که اغلب نوجوان ها علاقه مند به آن هستند اهمیت ندهد .در صورت تمایل اگر به آن‌ها اجازه دهید این کار را با یک دوست انجام دهد،یقین داشته باشید که به آن فعالیت علاقه نشان خواهدداد. به فرزندتان پیشنهاد کنید که همراه با یک دوست به یک باشگاه ملحق شوند و یا یکی از  دوستانش را به همراه خود به خانه بیاورد وباهم فعالیتی که شما مدنظر دارید را انجام دهند .

برای مثال:فرزندشما ممکن است از شرکت در کلاس‌های آشپزی همراه  با یک دوست بیشتر از تنها بودن در آن کلاس لذت ببرد.گاهی اوقات همراه شدن نفر دوم با نوجوان ها و ایجاد حس رقابت ،باعث می شود که آن ها انگیزه بهتر وبیشتری  برای ادامه مسیر پیدا کنند.

بازی گروهی

از وادار کردن نوجوان خود به انجام هر سرگرمی پرهیز کنید .

اگر شما وسوسه می‌شوید که نوجوان خود را مجبور کنید چیزی را امتحان کند ، بعید است که به خوبی به پایان برسد .این کار فقط باعث رنجش و فاصله بین شما می‌شود . احتمالا” در وهله اول دلیلی وجود دارد که نوجوان شما قصد انجام فعالیت را نداشته باشد . پس بهتر است جویای آن دلیل باشید.ورزش کردن به نفع یک فرد است و انجام آن باید برای یک نوجوان جالب باشد ،اما این علت خوبی برای اینکه  نوجوان خود را مجبور به انجامش با این ایده  کنید نیست .

اگر خیلی مشتاق هستید نوجوان تان سرگرمی یا فعالیتی را انتخاب کند وانجام دهد،به او پیشنهاد دهید که فقط برای یک هفته آن را امتحان کند . سپس تاکید کنید که شما واقعا دوست دارید که ادامه دهد، اما در پایان تصمیم نهایی  را به عهده خودش بگذارید.

در مدارس به کودکان و نوجوانان از سنین پایین در مورد فواید فعال بودن، آموزش داده می شود. آنها باید بدانند که سرگرمی های ورزشی و متحرک، خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلب وعروق و حتی دیابت را کاهش می دهد و باعث افزایش تندرستی می شود. با این حال، کمبود فعالیت نوجوانان و رو آوردن آن ها به سرگرمی های غیرمنفعل به موضوعی تبدیل شده است که اکنون به یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رانندگی نوجوانان

سرگرمی گروهی

نظرسنجی ازنوجوان ها

با توجه به نکات گفته شده در ابتدای مطلب و مهم بودن رضایت خاطر نوجوان ها در انتخاب فعالیت و سرگرمی خودشان، تصمیم گرفتیم ازبهترین راه یعنی نظرسنجی استفاده کنیم .مواردی را که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد خلاصه ای ازنتایج کاربردی یک نظرسنجی 70نفره از بین نوجوان هاست. این ها پیشنهادهای موثر و قابل اجرادر مورد راه های فعال تر شدن سرگرمی های نوجوان ها می باشد.

پیشنهاد مطالعه:معرفی ۱۵ انیمه کمدی برتر در دنیا

1.هزینه کمتر بدون کم کردن کیفیت

نوجوانانی که با آنها صحبت کردیم گفتند که کاهش هزینه فعالیت و سرگرمی ها به آنها کمک می کند تا فعال تر شوند. آنها توصیه کردند که فعالیت‌های رایگان بیشتری باید در دسترس باشد . اگرچه نوجوانان بر این باور هستند که وقتی مکان‌ها قیمت‌هایشان را کاهش می‌دهند، کیفیت آن فعالیت وسرگرمی یا محل برگزاری نیز کاهش می‌یابد.

یکی از راه‌های مقابله با این موضوع، ارائه سرگرمی وفعالیت‌هایی است که نیازی به مربی یا داور ندارند. اما به نوجوانان اجازه می‌دهند آزادانه بازی کنند و بازی‌ها و قوانین خود را در فضایی امن اجرا کنند.

2.فعالیت و سرگرمی های مفید را محلی کنید.

از بین بردن نیاز به طی مسیر طولانی به مکان‌ها می‌تواند تا حدودی به ایجاد بیشتر فعالیت بدنی برای نوجوانان کمک کند. بیشترنوجوانانی که در نظرسنجی شرکت داشتند گفتند که اگر امکاناتی نزدیک به محل زندگی خود داشته باشند، خوشحال می شوند که سرگرمی و فعالیت های خود را برنامه ریزی کنند. آنها به نیاز به مربیگری اشاره نکردند، فقط نیاز آن ها محلی امن برای بازی و سرگرمی مفید است. تنها چیزی که آنها در نزدیکی محل زندگی خود می خواهند، فضایی برای شرکت در گروه های غیررسمی و غیررقابتی ورزش های مورد علاقه خود است.

ورزش

3.ارتقای استانداردهای امکانات موجود

همه نوجوانان گفتند که امکانات محلی برای ایجاد سرگرمی های مفید و کاربردی آنها باید بهبود یابد. فضاهایی مانند پارک های محلی در حالت بی توجهی قرار گرفته و بیشترتجهیزات موجود خراب شده اند. آنها گفتند که شوراها باید برای حفظ و بهبود امکانات محلی تلاش بیشتری کنند.

4.فعالیت ها و سرگرمی های مفید را بیشتر به نوجوانان اختصاص دهید.

افرادی که با آنها صحبت کردیم اظهار داشتند که موارد بسیار کمی وجود دارد که به طور خاص از نوجوانان دعوت می کند تا در آن شرکت کنند یا سرگرمی متناسب با آنها را فراهم می کند. آنها معتقد بودند که خدمات شورا به ویژه گروه سنی آنها را نادیده می گیرد.آن ها اعتقاد داشتند در سال های اخیر بیشتر به فعالیت و سرگرمی سالمندان و افراد بازنشسته بیشتر توجه شده تا نوجوان ها.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهارت های زندگی

پیشنهاد مطالعه: عکس پروفایل پسرانه 

انتخاب ورزش

5.به نوجوانان امکان انتخاب فعالیت ها را بدهید.

مانند هر کس دیگری، نوجوانان نمی خواهند فقط به طیف کوچکی از ورزش و سرگرمی ها محدود شوند. فعالیت هایی که آنها پیشنهاد کردند هم شامل سرگرمی های سنتی بود هم جدید و بروز. برای مثال : داژبال(بازی وسطی در قدیم)، ترامپولین زدن یا رفتن به باشگاه برای ورزش های خاص. اما این موضوع فقط مربوط به خدمات محلی نیست، نوجوانان همچنین گفتند که در مدارس نیز حق انتخاب ندارند.

آن ها شاکی بودند که سال به سال در انجام یک ورزش گیر افتاده اند. دختران بیشتری نسبت به پسران در مورد عدم انتخاب صحبت کردند و نشان دادند که آنها بیشتر درگیر سرگرمی و ورزش های یکنواخت و تکراری در مدرسه هستند. به ویژه، دختران پیشنهاد کردند که بتوانند فعالیت هایی را که می خواهند در سال تحصیلی انجام دهند، از طریق گفتگو با معلمان یا پرسشنامه انتخاب کنند.

شادی

6.فعالیت هایی را ارائه دهید که دختران نوجوان از آن لذت می برند.

دختران نوجوانی که با آنها صحبت کردیم گفتند: که اگر سرگرمی و فعالیتی را که مدرسه یا شورای محل به آن ها پیشنهاد می کند دوست نداشته باشند، این کار را انجام نمی دهند. در واقع ترجیح می دهند به جای آن غیرفعال باشند. وقتی در مورد فعالیت‌ها و سرگرمی های مختلف صحبت می‌شود، دختران نوجوان گفتند. اگر بتوانند فعالیت‌هایی را انجام دهند که از آن لذت می‌برند، احتمال بیشتری دارد که فعال باشند.

دخترانی که با آنها صحبت کردیم گفتند: که از پارک آبی محلی با سرسره‌های مهیج و ترامپولین لذت می‌برند. زیرا «سرگرم کننده است». شاید این فعالیت ها شبیه ورزش و سرگرمی های سنتی به نظر نرسد، اما نکته کلیدی در اینجا این است که نوجوانان را فعال تر کنیم.

واضح است که آنچه در حال حاضر ارائه می شود؛ فقط نوجوان ها را سرگرم می کند. اما به آن ها کمک نمی کند تا فعال تر شوند و فعال بمانند.  صرفاً با گنجاندن توصیه‌های خود نوجوانان در راه‌حل‌های آینده، شاید بتوانیم در نهایت مشکل ملی غیرفعال بودن نوجوان ها وجوانان را حل کنیم و باعث شویم آن ها به سرگرمی های مفید رو بیاورند.

در آخر خوشحال می شویم شما هم به عنوان یک نوجوان که ذهنی خلاق دارید اگر پیشنهاد یا عملکرد موثری در این راه دارید در زیر این مقاله عنوان کنید.

زهرا هاشمی

پیشنهاد مطالعه: دیواری برای  سرگرمی 

t چگونه نوجوان ها را به سرگرمی های مفید تشویق کنیم؟
3.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *