زمین چند سال دارد؟!

سن زمین
t زمین چند سال دارد؟!

سن زمین چقدر است ؟

آیا تا به حال به سن زمین فکر کرده اید. شاید شما نوجوانان عزیزی که به نجوم علاقه مندید بیشتر به فضا فکر کنید. اما فراموش نکنید که سیاره زمین نیز جزئی از منظومه شمسی است و دانستن در مورد زمین می تواند کمک موثری در دانش منظومه شمسی و سیارات باشد.

دانشمندان با تعیین قدمت سنگ‌های پوسته دائماً در حال تغییر زمین و همچنین سنگ‌های همسایه‌های زمین مانند ماه و بازدید از شهاب‌سنگ‌ها، سن زمین را 4.54 میلیارد سال محاسبه کردند و دامنه خطای آن 50 میلیون سال است.حتما کنجکاوید که دانشمندان چطور سن زمین را تخمین زده اند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

در واقع سه روش برای تخمین سن زمین وجود دارد :

اولین روش

مطالعه صخره های دگرگون شده هستند. بیشتر مواد تشکیل دهنده اطراف هسته یک صخره خیلی قدیمی را صخره های جوان تر می پوشانند. دانشمندان این هسته ها را مربوط به قبل از دوره  کامبریان می دانند. این گونه صخره ها اغلب دگردیسی دارند و این به معنای تغییر ماهیت آنها به مرور زمان و به دلیل فشار و گرمای زیر سطح زمین است. با این وجود تمام صخره ها به طور کامل دگردیس نمی شوند. به هر حال سن تخمین زده شده زمین از روی سنگ ها و صخره ها حداقل سن آن است!صخره های بسیار قدیمی در نقاط مختلف زمین مانند :هندوستان ، آمریکای شمالی ، استرالیا ، آفریقا ، و روسیه  یافت شده اند

قدمت زمین

قدیمی ترین سنگ ها

قدیمی ترین سنگ های روی زمین که تا به امروز کشف شده اند،  آکاستا گنیس  در شمال غربی کانادا در نزدیکی دریاچه بزرگ برده هستند که 4.03 میلیارد سال عمر دارند. اما سنگ هایی با قدمت بیش از 3.5 میلیارد سال در تمام قاره ها یافت می شوند. گرینلند دارای سنگهای فوق پوسته ایسوآ (3.7 تا 3.8 میلیارد سال قدمت) است، در حالی که سنگهای سوازیلند 3.4 تا 3.5 میلیارد سال عمر دارند. نمونه ها در استرالیای غربی بین 3.4 تا 3.6 میلیارد سال قدمت دارند. گروه های تحقیقاتی در استرالیا قدیمی ترین دانه های معدنی روی زمین را پیدا کردند. این  بلورهای ریز سیلیکات زیرکونیوم  سنی دارند که به 4.3 میلیارد سال می رسد و آنها را به قدیمی ترین مواد زمینی که تاکنون روی زمین یافت شده است تبدیل می کند. سنگ های منشا آنها هنوز پیدا نشده است

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نکاتی ضروری برای خرید تلسکوپ

روش دوم

  فهمیدن تاریخ به وجود آمدن اشیا بیرون از محیط زمین است. برای این هدف مطالعه شهاب سنگ ها و نمونه های آورده شده از ماه مورد استفاده قرا می گیرند. اما باید بدانید که مطالعه سن اشیا بیرون از محیط زمین به اندازه مطالعه صخره ها مطمئن و دقیق نیست.

سن زمین

روش سوم

. در این روش که به عقیده دانشمندان صحیح ترین روش تخمین سن زمین است ؛سن سیارات دیگر و منظومه شمسی مورد مطالعه قرار می گیرند . همان طور که قبلا ذکر کردیم بر اساس تحقیقت انجام شده سن زمین ، شهاب سنگ ها که نشانه های منظمومه شمسی هستند و ماه  در حدود 4.5 تا 4.6 میلیارد سال است!

 نتیجه گیری

دانشمندان توانسته اند قدمت زمین را تقریباً 4.54 میلیارد سال تعیین کنند. برای مقایسه، کهکشان راه شیری که شامل منظومه شمسی است تقریباً 13.2 میلیارد سال قدمت دارد، در حالی که قدمت خود کیهان به  13.8 میلیارد سال رسیده است .

 

t زمین چند سال دارد؟!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *