شهر تاریخی بیشاپور به دست چه کسانی ساخته شد!

بیشاپور
t شهر تاریخی بیشاپور به دست چه کسانی ساخته شد!

این شهر تاریخی در نزدیکی شهر کازرون در استان فارس قرار گرفته است. بیشاپور در کنار تنگه ای که رودخانه ای پر آب از میانه آن می گذرد بنا شده است و محیطی سرسبز و زیبا دارد. همان طور که از نام شهر پیداست این شهر به دستور شاپور ساسانی که بین سال های 241 تا 272 میلادی سلطنت می کرد ساخته شده است. شاپور در جنگی با والرین پادشاه روم او را شکست داد و والرین را با هزاران نفر از سربازانش به اسارت گرفت.

بیشاپور
t شهر تاریخی بیشاپور به دست چه کسانی ساخته شد!

نقش بر جسته تسلیم شدن والرین در برابر شاپور ساسانی (نقش رستم)

رودخانه شاپوروتنگ چوگان در بیشاپور

رودخانه شاپوروتنگ چوگان

ایرانیان از این اسیران برای ساختن پل بزرگی در نزدیکی دزفول امروزی و همچنین شهر بیشاپور استفاده کردند. بزرگ ترین دلیل استفاده از سربازان رومی برای ساختن بیشاپور نقشه این شهر است. همه شهر های ساسانی نقشه ای دایره ای شکل دارند اما نقشه بیشاپور مانند زمین فوتبال بزرگی مستطیل شکل است.

 نقشه ماهواره ای شهر ساسانی گور (فیروز آباد)

 نقشه ماهواره ای شهر ساسانی گور (فیروز آباد)

 نقشه ماهواره ای شهر ساسانی بیشاپور

 نقشه ماهواره ای شهر ساسانی بیشاپور

نوع معماری شهر و استفاده از نقوش موزاییکی در ساختمان ها نشانه های دیگری از ساخته شدن این شهر به دست سربازان رومی است. دیواره ها و کف کاخ های بیشاپور با این موزاییک های زیبا آراسته شده بود که بیشتر در معماری رومی رواج داشت. بخش زیادی از این موزاییک ها بعد از کشف به وسیله باستان شناسان به موزه لوور پاریس منتقل شد و امروزه در آنجا نگهداری می شود.

بیشاپور

شهر بیشاپور با روشی که مهندسین یونانی ابداع کرده بودند ساخته شده یعنی دو خیابان و چهار دروازه آن یکدیگر را قطع می کردند. یکی از خیابان ها در جهت شمال به جنوب و دیگری شرق به غرب است و هر کدام در انتها به یکی از دروازه‌های شهر منتهی می‌شده‌اند. دروازه غربی، ورودی اصلی شهر بوده‌ است.

بیشاپور

دروازه شهر بیشاپور

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
می توانم با اتوبوس، شهر را بگردم

باستان شناسان در سال های گذشته فقط بخش های کوچکی از این شهر را از زیر خاک بیرون آورده اند و ده ها هکتار دیگر این شهر منتظر است تا روزی رازهای نهفته در دل خود را آشکار کند.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها 

t شهر تاریخی بیشاپور به دست چه کسانی ساخته شد!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *