لکه های سفید روی ناخن و علت به وجود آمدن آن ها+ روش درمان

لکه های سفید روی ناخن
t لکه های سفید روی ناخن و علت به وجود آمدن آن ها+ روش درمان

به وجود آمدن لکه های سفید روی ناخن ممکن است برای هر نوجوانی رخ بدهد. از آنجایی که نوجوانان به زیبایی ظاهری خود بسیار اهمیت می‌دهند، بروز چنین مشکلی می‌‌تواند بر روحیه و اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان‌ها، علت لکه های سفید روی ناخن را در کنار هم بررسی می‌کنیم و راهکارهایی را برای رفع آن‌ها به شما ارائه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: همه چیزهایی که باید در مورد ناخن ها بدانید

لکه های سفید روی ناخن چیست؟

لکه سفید روی ناخن چیست؟

در زبان علم پزشکی، برای لکه‌های سفید روی ناخن از اصطلاح خاصی استفاده می‌کنند. این عارضه را با نام «لوکونیشیا» می‌شناسند. لکه‌های سفید معمولا به صورت نقطه‌ای، طولی یا عرضی بر روی ناخن ظاهر می‌شوند. بد نیست بدانید که انواع مختلفی از این مشکل وجود دارد:

  • لوکونیشیای واقعی: که علت بروز آن از ریشه ناخن بوده و رفته‌رفته بالا آمده و بر روی صفحه ناخن قرار می‌گیرد. این نوع خود دارای دو زیرمجموعه دیگر است که با نام‌های لوکونیشیای کامل و لوکونیشیای جزئی شناخته می‌شوند.
  • لوکونیشیای ظاهری: که به علت وجود مشکلاتی در زیر صفحه ناخن ناشی می‌شود؛ یعنی همان پوستی که زیر ناخن ما قرار دارد. این نوع معمولا بسیار خفیف‌تر از لوکونیشیای واقعی است.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

علت لکه های سفید روی ناخن

بروز لکه‌های سفید روی ناخن یا همان عارضه لوکونیشیا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله علت لکه های سفید روی ناخن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

حساسیت یا آلرژی

از جمله رایج‌ترین علت لکه های سفید روی ناخن، می‌توانیم به واکنش‌های آلرژیک اشاره کنیم. برخی اوقات پوست و ناخن ما ممکن است به موادی شیمیایی از جمله لاک، براق‌کننده، سفت‌کننده ناخن، لاک پاک‌کن یا مواد اکریلیک و ژله‌ای واکنش نشان بدهد و این واکنش، به‌ صورت لکه‌های سفید ظاهر شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگاهی به مجسمه عیسی (ع) در آغوش مادرش

عفونت‌های قارچی

از دیگر علت لکه های سفید روی ناخن، می‌توانیم به عفونت‌های قارچی اشاره کنیم. اونیکومایکوز نوعی عفونت قارچی است که بیشتر بر روی ناخن‌های پا ظاهر می‌شود، در ابتدا یک نقطه سفید کوچک روی ناخن شکل می‌گیرد و سپس رفته رفته بزرگ‌تر می‌شود. این لکه سفید می‌تواند ناخن را لایه‌لایه کرده و سبب شکنندگی آن شود.

دلایل ارثی

باید بدانید که یکی از علت لکه های سفید روی ناخن، می‌تواند به دلایل ارثی باشد. لوکونیشیا یک بیماری ژنتیکی ارثی بوده و می‌تواند از پدر و مادر به فرزند منتقل شود. بروز لکه سفید با این علت بسیار نادر است و چندان نباید بابت آن نگران باشید.

آسیب دیدن ناخن

آسیب دیدن ریشه ناخن یا صفحه آن، می‌تواند از دیگر علت لکه های سفید روی ناخن باشد. اگر آسیب به ناخن از ریشه باشد، معمولا لکه سفید بین 3 تا 4 هفته بعد از آسیب خودش را نشان خواهد داد. ماندن انگشت در بین در، اصابت اجسام سنگین به ناخن یا برخورد ناخن با شی سخت و حتی مانیکور و پدیکور نیز گاه ممکن است ایجاد لکه سفید روی ناخن کنند.

مسمومیت یا داروهای نامناسب

مصرف برخی از داروها می‌تواند علت لکه های سفید روی ناخن باشد. برخی از داروهای مربوط به شیمی درمانی ممکن است این عارضه را ب همراه داشته باشند. گاهی اوقات مسمومیت با برخی از فلزات سنگین مانند سرب یا آرسنیک نیز می‌تواند علت لکه های سفید روی ناخن باشد؛ مسمومیت با فلزات سنگین معمولا با تهوع، استفراغ، تنگی نفس و دل درد همراه است، در صورت وجود این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خانواده نابسامان عامل انحراف نوجوان ها

کمبود ویتامین و مواد معدنی

در موارد اندکی، کمبود مواد معدنی در بدن یا دیگر ویتامین‌ها، ممکن است لکه‌های سفید روی ناخن شما ایجاد کند. برخی از متخصصان باور دارند که اگر میزان زینک یا همان روی در بدن کم باشد، ممکن است لکه‌های سفیدی روی ناخن‌های شما ظاهر شوند. برای کسب اطمینان در این مورد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و با آزمایش مختلف، سطح مواد معدنی بدن خود را اندازه بگیرید.

ابتلا به بیماری‌های پوستی

از بیماری‌های پوستی که می‌توانند علت لکه های سفید روی ناخن باشند، می‌توان به پسیوریازیس ناخن یا اگزمای ناخن اشاره کرد. از آنجایی که تشخیص بیماری‌های پوستی اندکی دشوار است، بهتر است که برای کسب اطمینان درباره این علت، به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

ابتلا به بیماری‌های داخلی

در صورتی که هیچ یک از دلایل بالا علت مشکل شما نبودند، شاید بتوان گفت که علت لکه های سفید روی ناخن، به بیماری‌های سیستمیک داخلی ربط دارد. از جمله بیماری‌هایی که ممکن است موجب بروز لکه سفید روی ناخن شوند، می‌توانیم به بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، سیروز کبدی، دیابت، پرکاری تیروئید، کم‌خونی و ذات‌الریه اشاره کنیم.

پیشنهاد مطالعه: میکروب های زیر ناخن

چطور می‌توان لکه سفید روی ناخن را درمان کرد؟

چطور می‌توان لکه سفید روی ناخن را درمان کرد؟

اولین قدم برای آنکه بتوانیم لکه سفید روی ناخن را درمان کنیم، آن است که علت لکه های سفید روی ناخن را تشخیص دهیم. بعد از اینکه متوجه دلیل بروز این عارضه شدیم، می‌توانیم برای درمان اقدام کنیم و راه‌حل‌های زیر را در پیش بگیریم:

  • بهتر است که برای مدتی به سراغ مواد شیمیایی حساسیت‌زا نروید. اگر برای زیبایی ناخن خود از این مواد استفاده می‌کنید، بهتر است تا قبل از آنکه لکه‌های سفید روی ناخن بهبود نکرده‌اند، به سراغ ناخن‌کار خود نروید. در تماس با مواد شیمیایی هم بهتر است که دستکش به دست کنید.
  • بهتر است که از داروهای ضدقارچ استفاده کنید. اگر علت بروز لکه سفید روی ناخن شما به دلیل عفونت‌های قارچی است، باید از داروخانه‌ها یا با نسخه پزشک، داروهای ضد قارچ تهیه کنید و عارضه خود را با آن‌ها درمان کنید.
  • در صورتی که پزشک شما هیچ راه درمانی را برای از بین بردن لکه سفید ناخن شما پیدا نکرد، احتمالا این لکه‌ها به‌طور طبیعی از بین خواهند رفت. در چنین مواردی بهتر است که صبور باشید، استراحت کنید و حتی‌الامکان با ناخن‌های خود با ملایمت رفتار کنید.
  • حفظ یک رژیم غذایی سالم و درست نیز می‌تواند به درمان و همچنین جلوگیری از بروز مجدد لکه سفید روی ناخن کمک کند. بهتر است که به اندازه کافی از مواد معدنی استفاده کنید یا در غیر این صورت، از قرص‌های مکمل استفاده نمایید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برترین تکنیک رفع جوش طبیعی!

سوالات متداول

لوکونیشیا عارضه‌ای است که به صورت لکه‌های سفید روی ناخن ظاهر می‌شود و می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. خیلی از اوقات نیز طبیعی است و خود به خود از بین می‌رود.

از جمله دلایل بروز لکه سفید روی ناخن می‌توان به حساسیت‌های شیمیایی، استفاده از داروها یا مسمومیت با فلزات سنگین، آسیب به ناخن، عفونت قارچی، بیماری‌های داخلی، بیماری‌های پوستی و … اشاره کرد.

درمان این عارضه ساده است؛ ابتدا پزشک باید علت این عارضه را تشخیص بدهد. سپس ممکن است برای آن دارو تجویز کند یا صرفا صبر و استراحت را برای شما توصیه کند. دور ماندن از مواد محرک شیمیایی، استفاده از دستکش و ملایم بودن با ناخن به مرور زمان می‌تواند این مشکل را درمان کند.

t لکه های سفید روی ناخن و علت به وجود آمدن آن ها+ روش درمان
امتیاز به این نوشته

‫3 نظر ارسال شده در “لکه های سفید روی ناخن و علت به وجود آمدن آن ها+ روش درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *