معرفی رصدخانه های ایران؛ رصدخانه آلاشت

t معرفی رصدخانه های ایران؛ رصدخانه آلاشت

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

سوسن قریشی:

رصدخانه آلاشت.سایت نوجوان ها (1)برای معرفی رصدخانه های ایران به شمال کشور می رویم تا تنها رصدخانه در این خطه را به شما نوجوانان علاقمند به علم نجوم معرفی کنیم تا در زمان مسافرت به استان مازندران سری هم به این مرکز علمی بزنید و لذت تماشا آسمان شب را از دست ندهید.
این مجموعه حرفه ای علاوه بر نام رصدخانه و آسمان نما آلاشت به نام عالم بزرگ آیت الله صالحی مازندرانی شناخته شده است.
این مجموعه اولین در نوع خود در خطه مازندران است که برای جذب بیش تر گردشگر در شهر آلاشت از توابع شهرستان سوادکوه بر روی یکی از تپه های این شهر بنا شد. این بنا محصول دو شرکت از دو استان دیگر است‌ دو شرکت اصفهانی و شیرازی در سال ۱۳۸۵ شروع به ساخت کردند و در روز ۱۶ فروردین سال بعد یعنی ۱۳۸۶ گنبد آن نصب شد و درست در ماه بعد ۱۶ اردیبهشت همان سال به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید.
ارتفاع این رصد خانه از سطح آب های آزاد ۱۸۱۵ متر است اما ارتفاع تپه حدود ۵۰ متر می باشد. که از سه طرف پرتگاه آن را محاصره کرده و از طرف دیگر دامنه کوه. به همین دلیل تنها راه رسیدن به این مجموعه پلکانی است که برای آن مقرر کرده اند و فقط با پای پیاده می توان به آن رسید.
این سازه دارای دو تلسکوپ ۱۴ و ۱۶ اینچی می باشد و از دیگر امکانات این مجموعه اتاق آسمان نما، بانک نرم افزاری، نمایشگاه دائمی عکس، ترازو نجومی و کتابخانه تخصصی است.

t معرفی رصدخانه های ایران؛ رصدخانه آلاشت
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تاریخ ایران (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *