رصدخانه مهر بوشهر/معرفی رصدخانه های ایران

رصدخانه مهر بوشهر
t رصدخانه مهر بوشهر/معرفی رصدخانه های ایران

آسمان صاف و پر ستاره ایران باعث شده است که در جای جای کشور رصد خانه هایی برای دوستداران علم نجوم و ستاره شناسی ساخته و تاسیس شود. یکی از این رصد خانه ها که در این مقاله به معرفی آن می پردازیم رصدخانه مهر بوشهر می باشد.

رصد خانه مهر در ۳۰ کیلومتری شهر بوشهر در روستای گورک سادات در سال ۱۳۸۴ ساخته شد. این بنا متعلق به وزارت آموزش و پرورش می باشد که پذیرای دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند و دوستدار ستارگان است. بزرگترین رصد خانه دانش آموزی کشور گنبدی به قطر ۶ متر دارد که تلسکوپ ۱۶ اینچی روی آن سوار است.

با این تلسکوپ شما قادر خواهید بود بیش از ۱۴۰ هزار جرم آسمانی را مشاهده کنید. علاوه بر این ۴ تلسکوپ دیگر هم در این رصد خانه کار گذاری شده است.با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت برای مشاهده اجرام در تقویم رصد خانه بهترین زمان برای بازدید و استفاده از این مکان، دوم تا هفتم هر ماه قمری است.

این مرکز نیز جایزه‌ای از انجمن ترویج علم ایران در سال ۱۳۹۴ یعنی ده سال بعد از تاسیس دریافت کرده است.همکاری با جشنواره نجومی کاوشگران آسمان از سال ۱۳۹۲ همه ساله با هدف آشنایی با آسمان شب و دانش ستاره شناسی و کار با ابزار آلات نجومی، همراه با آشتی با طبیعت و محیط زیست، با مشارکت صد ها دانش آموز که در ماه اسفند هر سال برگزار می شود.

هم اکنون ریاست این مرکز بزرگ علمی بعد از جناب آقای کرمی موسس این بنا بر عهده آقای حسن باغبانی می باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اقمار سیاره نپتون

رصدخانه مهر بوشهر/معرفی رصدخانه های ایران

در این رصد خانه فعالیت های نجومی ویژه دانش آموزان و برای آشنایی آنان با نجوم انجام می شود . از جمله یکی از این رویدادها، جشنواره کاوشگران آسمان ویژه دانش آموزان بوشهری بود که دانش آموزان برای برگزاری آن یک شبانه روز کمپ زدند تا علاوه بر آموزش های نجومی نحوه کار تیمی در محیط زیست و مهارت های مختلف اجتماعی را فرا بگیرند.

رویدادهای چهارگانه تقویمی اعتدالین بهاری( نوروز) و پاییزی (جشن مهرگان)، انقلابین زمستانی (شب یلدا) و تابستانی(تیرگان) از دیگر رویدادهای بود که طی این چندسال دانش آموزان بوشهری آنها را با کارهای علمی پژوهشی خود تلفیق کرده اند.

t رصدخانه مهر بوشهر/معرفی رصدخانه های ایران
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *