معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ «ماتی و سامی و سه گاف گنده»

t معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ «ماتی و سامی و سه گاف گنده»

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

یاسمن رضاییان:

کتاب ماتی و سامی و سه گاف گنده (1)سعی کنید تا جایی که می شود این یادداشت دست پدر و مادرهایتان نیفتد وگرنه می گویند «این ها چیست که می خوانی، بدآموزی دارد!» البته واقعیت این است که این یادداشت بدآموزی ندارد. ما که نمی خواهیم بگوییم دروغ گفتن چیز خوبی است. اتفاقاً خیلی هم بد است (مثل معلم های دبستان شدم!) واقعیت این است که یک دروغ به ظاهر بی اهمیت باعث شد آن همه ماجرا پیش بیاد.
بابای «ماتی» آن شب به دروغ جلوی برادرش گفت که یک کار خوب در سوئیس پیدا کرده و قرار است به یک خانه بزرگ و ویلایی در آن کشور مهاجرت کنند. ماتی هم که باورش شده بود روز بعد سر کلاس انشا، از تغییرات آینده زندگی اش نوشت و گفت که قرار است از آلمان به سوئیس مهاجرت کنند. این خبر داغ به گوش بچه های مدرسه رسید و حتی مدیر و ناظم هم آن را شنیدند. اما خیلی طول نکشید که ماتی فهمید پدرش آن شب برای اینکه جلوی عمو یوسی کم نیاورد این دروغ بزرگ را گفته بود. چه بدبیاری وحشتناکی!
ماتی برای اینکه جلوی بچه های مدرسه ضایع نشود دست به یک کار عجیب می زند. کاری که حتی فکرش هم آدم را می ترساند!
«ماتی و سامی و سه گاف گنده» را «صلاح نعورا» با بیانی طنز نوشته است. اصلاً همین بیان طنز است که به ما کمک می کند داستان را بخوانیم و پیش برویم و از دردسرهایی که برای این خانواده درست می شود نه تنها ناراحت نشویم بلکه خنده مان هم بگیرد. در غیر این صورت که دردسرهای این کتاب وحشتناک است! شاید اگر مامان و بابا به حیوانات در حال انقراض کمک کرده بودند، شاید اگر آن دلفین بزرگ را به پارک شهر آورده بودند، شاید اگر عمو یوسی و خاله ماریا برای دیدن آن ها به آلمان نیامده بودند، هیچ کدام از این دردسرها درست نمی شد.
داستان ماتی و سامی پر از لحظه های بامزه و به یاد ماندنی است. این کتاب با صفحات کمش مثل زنگ تفریحی بعد از فعالیت های سنگین است. مثلاً اگر هنوز ذهنتان از روزهای امتحان خسته است و تصمیم گرفته اید زنگ تفریحی به آن بدهید و البته اگر می خواهید این زنگ تفریح، خواندن یک کتاب باشد، ماتی و سامی و سه گاف گنده انتخاب خوبی است. این کتاب را «نشر افق» با «ترجمه کتایون سلطانی» و قیمت 7500 تومان منتشر کرده است. بعد از خواندن آن خودتان می بینید که این کتاب هیچ نوع بدآموزی ندارد و پدر و مادرتان بی دلیل نگران بودند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نامیرا

راستی، این را هم بدانید که این کتاب در سال 2011 برنده جایزه «پتر هرتلینگ» شده است.

 

t معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ «ماتی و سامی و سه گاف گنده»
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *