معرفی کتاب «شاید عروس دریایی» | کتاب نوجوان

کتاب شاید عروس دریایی
t معرفی کتاب «شاید عروس دریایی» | کتاب نوجوان

مقدمه‌ی کتاب شاید عروس دریایی

کتاب شاید عروس دریایی

سوزی سوانسون همیشه چیزهایی می‌داند که بچه‌های هم‌سن و سالش نمی‌دانند. مثل اینکه عروس‌های دریایی سالانه و میانگین 150 میلیون بار نیش می‌زنند. یا هر بچه‌ی مدرسه‌ی راهنمایی، حدود 20 میلیارد اتم شکسپیر در وجودش دارد.

هر وقت به آن دو روز فکر می‌کنم، به فاصله‌ی رفتن تو و خبردار شدن من ، یاد ستاره‌ها می‌افتم. می‌دانستی چهار سال طول می‌کشد تا نور نزدیک‌ترین ستاره به ما برسد؟ یعنی وقتی آن را می‌بینیم، وقتی ستاره‌ای را می‌بینیم، در واقع داریم گذشته‌اش را نگاه می‌کنیم. تمام آن ستاره‌های چشمک‌زن، همه‌ی ستاره‌های آسمان، ممکن است قبلا از بین رفته باشند. ممکن است در این لحظه آسمان ستاره‌ای نداشته باشد. اما ما حتی نمی‌دانیم.

درباره‌ی نویسنده

الی بنجامین، نویسنده‌ی آمریکایی کتاب‌های کودک و نوجوان است. او در شهر «ویلیامز تاون» در ایالت ماساچوست زندگی می‌کند. بنجامین، دانش‌آموخته‌ی کالج گرینل در ایالت آیووا است. اولین رمان این نویسنده، نامزد جایزه‌ی ملی کتاب آمریکا شد و در زمره‌ی پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت.

او هم‌اکنون عضو انجمن نویسندگان نیوانگلند است و به خاطر نگارش داستان «عروس دریایی» در سال ۲۰۱۵ جوایز «ای بی وایت» و «زمین سبز» را از آن خود کرده است.

بررسی داستان کتاب شاید عروس دریایی

داستان از زبان سوزی روایت می‌شود. سوزی دختر دوازده ساله‌ای است که حرف نمی‌زند ولی حرف برای گفتن بسیار دارد. و این حرف‌ها آنقدر جذاب‌اند که وقتی آن‌ها را می‌خوانید یادتان می‌رود کتابی در دست دارید و غرق در افکار سوزی می‌شوید.

سوزی اصلا حرف نمی‌زند. البته از اول این‌طوری نبود. بعد از آن اتفاق سکوت کرد؛ بعد از آن شنبه در کاخ مینگ که با پدر شام خورد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کتابی کوچک برای آشنایی با خطراتی که کره زمین را تهدید می کند

شاید روایت عروس دریایی روایتی منسجم مثل تمام رمان‌هایی که خوانده‌اید نباشد. چند صفحه یک‌بار داستان متوقف می‌شود و از جای دیگری شروع می‌شود. در واقع صفحاتی از کتاب به روایت زندگی این روزهای سوزی می‌پردازد و بخش‌هایی از آن یادداشت‌های سوزی خطاب به دوستش است، یادداشت‌هایی درباره‌ی دوستی‌شان و اتفاقاتی که در روز آشنایی تا روز جدایی برای آن‌ها رخ داده است.

کتاب پر است از نکات علمی راجع به مسائل مختلف و مخصوصا عروس‌های دریایی. عروس‌های دریایی با نیش‌هایشان دغدغه‌ی اصلی این روزهای سوزی هستند. سوزی فکر می‌کند یک شناگر ماهر به این راحتی‌ها غرق نمی‌شود اما ممکن است با نیش عروس دریایی ایروکاجی کشته شود.

داستان با موضوع جذابش شما را به دنبال خودش می‌کشاند. مطالب علمی که از زبان سوزی بیان می‌شوند آنقدر جذاب و قابل توجه هستند که واقعا علاقه‌مند می‌شوید درباره‌ی عروس‌های دریایی بدانید. البته داستان فقط به عروس‌های دریایی نمی‌پردازد. در این بین، نویسنده دغدغه‌های آغاز دوران نوجوانی را هم به تصویر می‌کشد. عروس دریایی از آن دست کتاب‌هایی است که به سختی از یادتان می‌رود.

عروس دریایی
نویسنده: الی بنجامین
مترجم: آرزو قلی‌زاده
انتشارات: پرتقال

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمین الهیاریان

t معرفی کتاب «شاید عروس دریایی» | کتاب نوجوان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *