معنای گروه های سنی کتاب های کودک و نوجوان (الف ب ج د ه) چیست؟

معنای گروه های سنی کتاب های کودک
t معنای گروه های سنی کتاب های کودک و نوجوان (الف ب ج د ه) چیست؟

آشنایی با معنای گروه های سنی کتاب های کودک ونوجوان، موضوعی است که والدین باید به خوبی با آن آشنا باشند. گروه های سنی کتاب های کودک ونوجوان به تقسیم‌بندی‌هایی اشاره دارد که براساس سن و سطح توسعه کودکان ونوجوانان، کتاب‌ها را به چند گروه تقسیم می‌کنند.

این تقسیم‌بندی معمولاً بر اساس سطح مهارت خواندن، دسترسی به محتوا، مفاهیم و موضوعات مورد بررسی در کتاب‌ها و میزان پیچیدگی آن‌ها انجام می‌شود. در برخی سیستم‌ها، از حروف الف، ب، ج، د، ه برای نشان‌دادن این گروه‌ها استفاده می‌شود. در ادامه مطلب شما را با معانی گرو های سنی کتاب های کودک آشنا می‌کنیم.

معنی گروه های سنی کتاب های کودک

معانی متداول این گروه‌ها شامل موارد زیر است.

  • الف: کتاب‌های برای کودکان سنین پیش‌دبستانی (تا 5 سال)
  • ب: کتاب‌های برای کودکان سنین ابتدایی (6 تا 8 سال)
  • ج: کتاب‌های برای کودکان سنین متوسط (9 تا 12 سال)
  • د: کتاب‌های برای کودکان و نوجوانان سنین بالا (13 تا 16 سال)
  • ه: کتاب‌های برای نوجوانان و جوانان سنین بالا (17 سال به بالا)

 

جدول گروه های سنی کتاب های کودک

 

در ادامه 5 نمونه از بهترین کتاب‌ها را برای هر گروه سنی معرفی می‌کنیم.

کتاب های مناسب گروه سنی الف(0 تا 5 سال)

کتاب‌ها برای گروه سنی 0 تا 5 سال شامل کتاب‌های تصویری و کتاب‌های صوتی با داستان‌ها و تصاویر جذاب و آموزنده باشند. این کتاب‌ها با توجه به توانایی‌ها و تمرکز کودکان در این سنین، باید ساده و جذاب باشند.

همچنین باید به کودکان کمک کنند تا از دنیای کتاب و مطالعه لذت ببرند و درک خواندن و صحبت کردن را نیز تقویت کنند. در بخش بعدی، یک نمونه از کتاب‌های گروه سنی 0 تا 5 سال را معرفی می‌کنیم.

باب اسفنجی

باب اسفنجی، اسفنج زرد بامزه‌ای‌ست که در زیر دریا با دوستانش زندگی می‌کند. او همیشه ایده‌های جالبی دارد. این بار باب در کتاب باب اسفنجی نوشته اریکا پاس می‌خواهد پدرش را در یک جشن عالی همراهی کند و چه چیز بهتر از بازی و وقت گذراندن با پدر! این داستان دوست‌داشتنی را بخوانید تا ببیند باب اسفنجی، شلوار مکعبی برای این جشن چه کارهایی در سر دارد.

قرار است در ساحل صدف در نزدیکی اقیانوسی که اهالی بیکینی باتم (محل زندگی باب اسفنجی) در آن هستند، سالگردی برای بازی پدرها و بچه‌هایشان برگزار شود. باب اسفنجی برای این جشن خیلی هیجان‌زده است. چون همه پدرها قرار است در این روز حاضر شوند و باب خیلی مشتاق دیدن پدرش است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی رمان گردان قاطر چی ها

در کتاب جذاب باب اسفنجی (!SpongeBob SquarePants: hooray for dads)، با پدر دوست‌داشتنی پاتریک، اختاپوس، سندی و همه دوستان باب اسفنجی آشنا می‌شوید و در هیجان شرکت در این جشن که اتفاقا مسابقه جالبی هم در آن برگزار می‌شود، سهیم خواهید شد.

وقتی مسابقه شروع می‌شود، همه مشغول بازی می‌شوند و برای به دست آوردن جایزه بزرگ تلاش می‌کنند. نویسنده این کتاب، اریکا پاس (Erica Pass) در این داستان به کودکان یاد می‌دهد که همه چیز به برد و باخت محدود نمی‌شود؛ بلکه باید قدر اوقات خوشی که در کنار هم داریم را بدانیم و از وجود یکدیگر لذت ببریم.

کتاب‌های مناسب گروه سنی ب(6 تا 8 سال)

کتاب‌های گروه سنی ب، معمولاً برای کودکان و نوجوانان با سن حدود 6 تا 8 سال توصیه می‌شود. این کتاب‌ها برای این گروه سنی، براساس سطح ذهنی و درک آن‌ها تنظیم شده است و موضوعات و سبک‌های متنوعی را شامل می‌شوند. در ادامه، یک مثال از کتاب‌های گروه سنی ب ذکر شده است.

کتاب باشگاه مغز کودکان 1

رشد، مراحل مختلفی دارد که حوزه‌های گوناگونی را در برمی‌گیرد. بنابراین رشد کودک باید در همه‌ی زمینه‌های آن اعم از رشد عاطفی، مغزی، جسمی و حرکتی تامین شود تا بتواند در آینده به‌عنوان یک بزرگسال سالم در جامعه حضور یابد.

دراین‌میان تمرینات مغزی برای رشد مهارت‌های ذهنی، جایگاه ویژه‌ای را به خودشان اختصاص داده‌اند و از اهمیت بسیاری برخوردارند. به‌همین‌دلیل جامعه علمی و دانشگاهی همواره به‌دنبال طراحی و اجرای طرح‌هایی بوده است که در قالب تمرین، بازی و یا سرگرمی این وجه از رشد کودک را تامین کند.

کتاب باشگاه مغز کودکان 1 که اولین جلد از مجموعه کتاب‌های باشگاه مغز کودک به‌شمار می‌رود، با دنبال کردن همین هدف تألیف و منتشر شده است. تارا رضاپور و حامد اختیاری نویسندگان این کتاب هستند که آن را در جهت کمک به فرآیند رشد و تقویت عملکردهای مغزی کودکان تألیف کرده‌اند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی کتاب «بی صدایی»

تمریناتی که در این کتاب وجود دارند، در قالب تصویرهای زیبا و کودکانه و سرگرمی و بازی، با مبنای چارچوب‌های علمی برای توانمندسازی کودکان ارائه شده‌اند.همچنین همه‌ی تمرین‌های موجود در این اثر، به شیوه‌ای منجسم و هدفمند تألیف شده‌اند که به‌خوبی بخش‌های مختلف مغز کودک را درگیر می‌کند و به چالش می‌کشد.کودکان با انجام این تمرین‌ها توانایی توجه، حافظه کاری به معنای حفظ و نگهداری اطلاعات، سرعت پردازش یا نشان دادن واکنش سریع و همچنین هماهنگی حرکات دست و چشم، استدلال، انعطاف‌پذیری، یادگیری جهت‌ها، شیوه معکوس پاسخ‌دهی را می‌آموزند و آن‌ها را در خود تقویت می‌کنند.

کتاب های مناسب گروه سنی  ج (9 تا 12 سال)

گروه سنی ج عموماً به کودکان و نوجوانان با سن حدود 9 تا 12 سال اشاره دارد. کتاب هایی که برای این گروه سنی مناسب هستند، شامل داستان‌هایی با محتوا و سبک نوشتاری مناسب برای این سنین هستند که می تواند به توسعه مهارت های خواندن، تخیل و افزایش دانش کودکان و نوجوانان کمک کند. در زیر یک نمونه از کتاب‌های گروه سنی ج را می توانید ببینید.

کتاب خانه درختی 130 طبقه

اندی و تری 13 طبقه‌ی جدید به خانه‌درختی‌شان اضافه کرده‌اند؛ این ‌بار دیگر خانه‌شان خیلی بالا رفته!!! با یک دمنده‌ی حباب‌صابونی، یک ماشین قاپنده(که می‌تواند هرچیزی را از هرجایی بقاپد)، یک طبقه‌ی وقت‌تلف‌کنی، یک کارخانه‌ی دستمال‌توالت(چون هرچقدر دستمال‌توالت داشته باشی، باز هم کم است)، یک طبقه برای پاهای دراز، یک مرکز مشاهدات فرازمینی، و بهترین کتاب‌فروشی دنیا که واقع در یک خانه‌درختیِ واقع در یک جنگلِ واقع در یک کتاب است!

کتاب های گروه سنی د(13 تا 16)

کتاب‌هایی که برای این گروه سنی مناسب هستند، باید موضوعات مربوط به سنین این دوره را به خوبی درک کرده و به عنوان یک منبع آموزشی و سرگرمی جذاب برای این نوجوانان عرضه شوند.

پاستیل های بنفش

کتاب پاستیل‌های بنفش نوشته کاترین اپل گیت است که با ترجمه آناهیتا حضرتی کیاوندانی نوشته شده است. این کتاب درباره عشق، دوستی و خانواده است.این کتاب داستان پسر بچه‌ی کوچکی به نام جکسون است. از نظر جکسون همه چیز باید منطقی و واقعی باشد و خیال به هیچ دردی نمی‌خورد، اما یک روز می‌فهمد آدم‌ها همیشه دلشان نمی‌خواهد در دنیای واقعیت باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود رمان "پاک کن ها"

جکسون برای اولین بار در زندگی‌اش برای خودش یک دوست خیالی پیدا می‌کند. دوست خیالی جکسون مانند خودش عاشق پاستیل‌های بنفش است.جکسون امسال به کلاس پنجم می‌رود و روای داستان است. پدرش به دلیل ابتلا به ام اس کارش را از دست داده و خانواده‌ی جکسون برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

اوضاع به قدری بد است که خانواده جکسون نتوانستند خانه‌ای برای زندگی اجاره کنند و مجبورند در یک مینی ون زندگی کنند. جکسون در این داستان احساساتش را با ما به اشتراک می‌گذارد. او اعتقاد دارد در این دنیا همه‌چیز باید واقعی باشد و در ذهنش جایی برای خیال‌پردازی وجود ندارد.

اما در همین حال و هوا و مشکلات، سر و کله‌ی دوست خیالی کودکی‌اش یعنی کرنشا پیدا می‌شود. کرنشا همراه دوران کودکی جکسون بود و چند سالی بود که از او خبری در ذهن جکسون نبود. اما حالا کرنشا آمده تا به جکسون کمک کند از پس سختی‌های زندگیش بر بیاید.

کتاب های مناسب گروه سنی  ه

بهترین کتاب‌ها برای گروه سنی نوجوانان 17 سال به بالا بستگی به علایق و سلیقه هر فرد دارد. زیرا نوجوانان در این سن درک و بینش بهتری برای انتخاب کتاب دارند. در ادامه یک مورد از بهترین کتاب‌های مخصوص گروه سنی ه را به شما معرفی می‌کنیم.

جودی و فهرست آرزوها

جودی تصمیم می‌گیرد در مدت‌‌‌زمانی که مامان‌بزرگ در خانه‌شان اقامت دارد، وقتش را با او بگذراند. مامان‌بزرگ، در کیفش فهرستی از آرزوهایش دارد. جودی هم تصمیم می‌گیرد چنین فهرستی تهیه کند و برای رسیدن به آرزوهای فهرست‌شده، تلاش کند.

کلام آخر در مورد گروه های سنی کتاب

استفاده از این گروه‌بندی‌ها به کودکان و والدین کمک می‌کند تا کتاب‌های مناسب براساس سن و سطح توسعه کودک انتخاب کنند. با این حال، همیشه باید در نظر داشت که عوامل دیگری مانند علایق و سطح توانایی خواندن هر کودک می‌تواند نقش مهمی در انتخاب کتاب‌ها داشته باشد و تنها بر اساس گروه سنی کتاب، تصمیم نگیرید.

یکی از کارهایی که نوجوانان می‌توانند انجام دهند، مطالعه کتاب داستان های مخصوص نوجوانان است. مطالعه این کتاب‌ها به ویژه در اوقات فراغت، استفاده از تلفن همراه و مضرات آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

منبع

t معنای گروه های سنی کتاب های کودک و نوجوان (الف ب ج د ه) چیست؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *