مقاله شماره (۴)؛ خانم افتخاری

t مقاله شماره (4)؛ خانم افتخاری

«به نام خداوند سمیع و بصیر»

مقدمه

بچه که بودم، بعد از آخرین روز مدرسه،یک جشن می گرفتم و خودم را به یک تابستان شاد و مفرح و خالی از درس و نگرانی دعوت می کردم.کارهای مورد علاقه ام را انجام میدادم،بالا و پایین می پریدم، بازی می کردم و خلاصه هرکاری که دلم میخواستم انجام می دادم.این اوضاع تا 3 سال پیش که من راهنمایی رفتم ادامه داشت.اما بعد از آن کمی جدی تر شدم و تصمیم گرفتم دوماه را خوش بگذرانم و شهریورماه اگر کلاس های تابستانی مدرسه در کار نبود،ریاضی سال گذشته را مرور کنم.اما الان که تا به مردم می گویم دارم می روم پایه «دهم» میگویند خب پس دو سال دیگر کنکور داری ، به این نتیجه رسیده ام که تابستان چه قدر کوتاه است. سه ماه برای تفریح و خوش گذرانی و و رسیدگی به علایق و درس خواندن خیلی کم است. در این مواقع یک کلام باید گفت:«برنامه ریزی».

تابستان و تفریح و خوش گذرانی در مقابل ،کمی کار مفید

 تابستان یعنی تفریح و شادی و استراحت، درس ها نباید در تابستان هم خودشان را به ما قالب کنند و تمام وقتمان را پر کنند ، ولی خب برای آینده هم باید بر نامه ریزی کرد. به قول شکسپیر:«تا وقتی که دریای زندگی آرام است ،باید از فرصت ها استفاده کنیم،در طوفان شرایط سخت می شود». ما باید در آرامش تابستان برای سال تحصیلی آماده شویم.

گام اول ، سحرخیزباش تا کام روا شوی:

از نظر من قدم اول سحرخیزی است ، «سحر خیز باش تا کام روا شوی» . شب های تابستان جان می دهند برای بیدار ماندن و با تبلت و گوشی بازی کردن و فیلم دیدن و صبح ها هم که برای خوابیدن!  ما نوجوان ها شب بیداری ها و صبح ظهر کردن هایمان را در کودکی گذرانده ایم.پس بهتر است عزممان را جزم کنیم و حداکثر ده صبح بیدار شویم.شب ها هم اگر خواستیم بیدار بمانیم و نتوانستیم بخوابیم، باید خودمان را به ساعت خواب کم عادت دهیم. بالاخره بدن عادت می کند دیگر!. یادم می آید دوسال پیش رتبه ششم کنکور تجربی می گفت:« خواب خیلی اذیتم می کرد، چون برنامه خوابم کم شده بود، بازده ام پایین آمده بود.» پس چه بهتر که ما از الان خودمان را وقف بدهیم تا موقع کنکور غر نزنیم.

گام دوم ، شاهانه صبحانه بخورید و اول صبح را برای خودتان باشید:

صبحانه را شاهانه بخوریم نه مثل موقع مدرسه ها! بعد از آن فیلم مورد علاقه یا کار دلخواه مان را انجام دهیم که اول صبح پر انرژی باشیم و خودمان را در چشم یک بیچاره که مجبور است درس بخواند نبینیم، و بعد بچسبیم به کارمان.

گام سوم:کارهایمان را روی هم جمع نکنیم تا بازده مان بالا برود و کارهای بیشتری انجام دهیم:

اگر مشق زبان داریم چند روز در هفته ، یک یا دوساعت برایش وقت بگذاریم تا در شهریور که کارهایمان زیاد می شود، اذیت نشویم و کم نیاوریم..ما نوجوان ها بسته به علاقه و ذهنیاتمان کارهای مشخصی برای انجام دادن داریم. تجربه به من نشان داده در هفته های اول تابستان باید حدود 90% از وقتمان را استراحت کنیم تا از خوشی اشباح شویم. و بعد ، از اوایل یا اواسط مردادماه  کم کم کارها را از سر بگیریم و زمان بندی کنیم.خداراشکر در تابستان حداقل دو یا سه ساعت وقت گذاشتن برای هر درس در روز، کارمان راه می اندازد  و به ما فشار نمی آید. می توانیم فرض کنیم به یک اردوگاه رفتیم و مربیان سخت گیری داریم که برکار ما نظارت می کنند. ما زمان های مشخصی در روز درس میخوانیم و در دیگر زمان ها در اردوگاه حسابی خوش می گذرانید .

در این اردوگاه چه کارکنیم؟

تابستان فرصت بسیار بسیار مناسبی برای تقویت استعدادها و رفع ضعف هاست. ما نوجوان ها  خودمان باید به فکر آینده و فردایمان باشیم چون با زور کلاس های تقویتی و …. کاری پیش نمی بریم.

فکر کنید 

برای انتخاب بهترین فعالیت ها برای انجام دادن در تابستان باید خیلی خوب فکر کنیم و ببینیم فلان کلاس را واقعا دوست داریم؟فایده ای برای ما دارد ؟ بهتر است از الان به فکر تجربیات مالی هم باشیم. حتما نباید پول احتیاج داشته باشیم! ، چشیدن مزه پولی که خودمان درمی آوریم بسیار لذت بخش است و اعتماد به نفسمان را بالا می برد.

از درس فراری نباشید

معمولا بچه ها در تابستان تا به هم می رسند میگویند:« درس را بگذار لب کوزه آبش را بخور!» ولی حقیقت این است که بچه های عاقل همیشه در تابستان درس های سال گذشته یا آینده را مرور می کنند.برای سال آینده برنامه ریزی کنید و بخواهید در هر جایگاه درسی که هستید بهترین باشید. برای درس های پایه مانند ریاضی فیزیک و شیمی حتما وقت بگذارید. در هفته 3تا4 ساعت برای هر درس کافیست .

از روحتان غافل نشوید

امروزه تبلت و گوشی و تلوزیون وقت ما را آنقدر پر می کنند که ما از فرط خستگی و بی حوصلگی حسابی از غذا دادن به روحمان غافل می شویم.ذهن ما الان آماده پذیرش افکار نو و تازه است پس چرا باید عقاید کهنه و غلط رسانه ها اعم از عباراتی همچون “دنیا دار مکافات است ، پایان عشق سوختن است ، نامردی کار زمانه است ، ما آمده ایم تا ناکام برویم ” را در مغزمان فرو کنیم و ناخودآگاهمان را خراب و مایوس کنیم؟ کمی کلیپ های انگیزشی گوش کنیم با افراد موفق دنیا آشنا شویم ،قانون جذب یاد بگیریم و از الان آینده خودمان را آبادکنیم و به فردی شاد تبدیل شویم که هر چی میخواهد بدست می آورد.از تبلت ها و گوشی ها  درست استفاده کنیم ،عضو کانال های انگیزشی بشویم ،به مرور زمان تغییر را در افکار خود می بینیم.

متفرقه ها را دست کم نگیرید

استیو جابز می گفت:«اگر به کلاس های خطاطی نمی رفتم هرگز کامپیوترهای جدید به دنیا ارائه نمی شدند ،در حقیقت ظریف کاری برنامه این کامپیوترهای برتر را ،مدیون آن کلاس ها هستم.» میبینید چنین مرد بزرگی به ما می گوید به کتاب های مدرسه قانع نشوید مهارت کسب کنید.هرچیزی که یاد می گیرید شما را جلو می برد.کلاس های هنر،کامپیوتر،برنامه نویسی که الان بسیار پر طرفدار شده ،ورزش های متفاوت و… به شما در جایی کمک می کند که حتی فکرش را هم نمی کنید.

خانواده و دوستان

انسان موجودی اجتماعی است. صحبت کردن با خانواده و دوستان و بیرون رفتن با آن ها علاوه بر لذت همنشینی با آنها و دیدن مکان های مختلف و کسب تجربه ، روابط شما را گسترش می دهد و در هنگام نیاز شما دوستان زیادی دارید تا از آن ها کمک بگیرید

سخن پایانی

نوجوانان عزیز اگر در تابستان علایق و آرزوهایمان را جدی بگیریم و با فکر به آینده شوق عمل به آن ها را ایجاد کنیم، آخر تابستان یا در سال تحصیلی یا سالهای بعد،همیشه به خود افتخار خواهیم کرد و خواهیم گفت ما تابستانی پر از نشاط و در عین حال بسیار مفید داشتیم که در آن توانایی هایمان را تقویت کردیم و موفق شدیم.

 با آرزوی تابستانی سرشار از احساس عالی برای شما

t مقاله شماره (4)؛ خانم افتخاری
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عروس تالش را اینجا ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *