نقش جامعه در دوستی نوجوانان با جنس مخالف

t نقش جامعه در دوستی نوجوانان با جنس مخالف
t نقش جامعه در دوستی نوجوانان با جنس مخالف

در دو مقاله گذشته به علل به وجود آمدن روابط نامطلوب دختران و پسران و دوستی نوجوانان با جنس مخالف پرداختیم و نقش نوجوان و افکار غیرواقعی او و خانواده را بررسی کردیم در این بخش به شیوه برخورد جامعه با نوجوانان می‌پردازیم.

سومین دسته از عواملی که در ایجاد برخوردها و روابط نادرست، بین دختران و پسران در جامعه ما مؤثر است، نحوه برخورد جامعه، بین مردم و اطرافیان نوجوان با مسائل آنان است. هر یک از ما به مثابه عضوی از جامعه، نه تنها در مورد مسائل تربیتی خود و اعضای خانواده خویش و دانش آموزان باید حساس باشیم، بلکه در خصوص هر یک از اعضای جامعه خویش نیز، باید حساسیت لازم را داشته باشیم.

ارتباط نوجوانان با جنس مخالف

در گذشته، والدین حساسیت و سختگیری بیشتری نسبت به روابط نوجوان خود با جنس مخالف داشتند. والدین باید به منظور پیشگیری و کاهش خطرات روابط دختر و پسر در دوران نوجوانی، در این زمینه آگاهی کسب کنند.مهمترین انگیزه‌ای که نوجوانان را به سمت جنس مخالف سوق می‌دهد، میل جنسی است. این جذابیت تنها پس از گذراندن مرحله نوجوانی از زندگی که تقریباً حدود 12، 13 سالگی شروع می‌شود. در این زمان، همراه با رشد برخی از هورمون‌ها، امیال و تمایلات جنسی افزایش می‌یابد. این روند در طول سال‌ها به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و اگر تحت کنترل باشد، پس از پایان دوره بلوغ تمام می‌شود.

عوامل زمینه ساز اجتماعی در ایجاد برخوردهای نامناسب بین دختر و پسر

هنگامی که مطلب یا واقعه‌ای، در مورد یک نوجوان می‌شنویم، در قدم اول باید به مثابه انسانی که مایلیم جامعه‌ای سالم و سربلند داشته باشیم، آن نوجوان را به منزله خواهر یا برادر خود تلقی کنیم و مصلحت او را چنان که برای خویشاوندان خود می‌اندیشیم، در نظر بگیریم. به این منظور در صورت لزوم، مطلبی را که در مورد وی شنیده یا دیده‌ایم، به روشنی و با دقت مشخص سازیم. در اینجا باید از تفحص و کسب اطلاع بی مورد، شدیداً اجتناب ورزیم.

بسیاری از افراد و حتی مربیان در برخورد با مسائل جزئی نوجوانان، طرف افراط را می‌گیرند و چیزی بسیار جزئی و کوچک را بزرگ و غیرواقعی جلوه می‌دهند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع مدل های پایه گوشی برای عکاسی

رفتار درست با نوجوانانی که دوست جنس مخالف دارند چگونه است؟

در این بحث باید بین آنچه در حقیقت رفتاری منحرف و یا نشانه ای از انحراف است، یا آنچه براساس ذهنیت نشانه انحراف و کجروی است، تفاوت قائل شد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برای سالم سازی جامعه خود، باید با دیگران آن گونه رفتار کنیم که انتظار داریم آن گونه باشند، نه به گونه‌ای که واقعاً هستند. اگر می‌خواهیم دروغگو زمینه کمتری برای دروغ گفتن داشته باشد، با او باید مانند یک راستگو رفتار کنیم نه اینکه پیوسته دروغگو بودن او را به رخش بکشیم.

باید با دخترانمان به گونه ای رفتار کنیم که آن‌ها احساس کنند ما آنان را افرادی پاکدامن، با صلابت و متعالی می‌شناسیم. همچنین با پسرانمان به گونه‌ای رفتار کنیم که آن‌ها احساس کنند ما آن‌ها را افرادی غیرتمند، پاکدامن و حافظ نوامیس دیگران می‌شناسیم.بنابراین نباید لغزش‌های نوجوانان را با دید انحرافی نگریست، باید برای آنان احترام قائل شد، به آنان مسئولیت داد و از لغزش‌های آنان چشم پوشی کرد.

تأثیر رابطه دختر و پسر بر عملکرد تحصیلی

روابط دختر و پسر بیانگر تمایلات عاطفی عمیق و قوی نوجوانان نسبت به جنس مخالف است. روابط دختر و پسر معمولاً از زمانی شروع می‌شود که نوجوانان با جنس مخالف برخورد می‌کنند و در آنها جذابیت یا احساس شباهت نسبت به یکدیگر ایجاد می‌شود. از دانش آموزان انتظار می‌رود که برای موفقیت تحصیلی روی دروس خود تمرکز کنند.

دوستی نوجوانان با جنس مخالف در بین نوجوانان به عنوان یکی از عوامل تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مطرح شده است. هدف از این مقاله، تعیین میزان روابط نوجوانان با جنس مخالف و بررسی تأثیرات منفی رابطه دختر و پسر بر عملکرد تحصیلی است. همچنین رابطه نوجوانان با جنس مخالف، زمینه ایجاد مشکلات روانی بسیار زیادی را نیز فراهم می‌نماید.

نقش جامعه در دوستی نوجوانان با جنس مخالف

نقش مدارس در پیشگیری از دوستی نوجوانان با جنس مخالف

به صورت کلی روابط عاطفی نوجوانان، تاثیرات منفی زیادی بر زندگی دانش‌آموزان دارد. معلمان نقش مهمی در کاهش تاثیر منفی روابط دختر و پسر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند. بنابراین، در مدارس راهنمایی و دبیرستان باید دپارتمان‌های راهنمایی و مشاوره جهت کمک به نوجوانان در پیشگیری از ورود به این روابط نامطلوب وجود داشته باشد. یکی از این کارها، افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های مدرسه است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ساخت کاردستی گل نرگس با روبان(فیلم)

سیاست گذاران در بخش بهداشت و آموزش باید سیاستی را طراحی کنند که دانش آموزان را با مهارت‌ها و نگرش‌های مربوط به روابط بین فردی آشنا شوند. معلمان دبیرستان باید چند وقت یکبار، میزان تمرکز دانش آموزان در کلاس را بررسی کنند. والدین، مشاوران و معلمان باید با ایجاد رابطه خوب با نوجوانان، به آن‌ها اجازه دهند به راحتی درباره روابط خود صحبت کنند و مشورت بگیرند. در این صورت احتمال ورود آن‌ها به روابط مخرب و آسیب دیدن آن‌ها کمتر است.

نشانه‌های ورود نوجوانان به روابط نامطلوب

شاید خیلی از والدین از دوستی نوجوانان با جنس مخالف و نشانه‌های آن اطلاعی نداشته باشند. ورود به یک رابطه عاطفی ناسالم، باعث بروز آسیب جدی به سلامت روانی و جسمی، زندگی اجتماعی و تحصیلات نوجوان شما می‌شود. معمولا نوجوانان پس از ورود به یک رابطه عاطفی ناسالم، علائم زیر را تجربه می‌کنند.

  • افزایش خشونت نوجوانان
  • مصرف بیش از حد مشروبات الکلی
  • مصرف ماری جوانا
  • بروز افسردگی
  • تمایل به خودکشی
  • تغییر عادات نوجوان

راهکارهای جلوگیری از روابط نامطلوب دختر و پسر در جامعه

معمولا ما به عنوان والدین نوجوانان سعی می‌کنیم با تهدید، نوجوانان خود را مجبور به انجام کاری کنیم؛ اما در حقیقت این راهکار کاملا اشتباه است. اما این پاسخ چنین نیست. در واقع ممکن است تلاش شما برای پایان دادن به رابطه نوجوان شما با جنس مخالف، کاملا نتیجه عکس داشته باشد.

شاید بهتر باشد ابتدا به صورت صمیمانه با وی صحبت کنید. از جنگیدن با نوجوان خود و تهدید وی به شدت بپرهیزید. با فرزند خود رابطه صمیمی داشته باشید. اگر فرزندتان با شما احساس صمیمیت کند، راحت‌تر می‌تواند مشکلات خود را با شما در میان بگذارد. در صورت لزوم محدودیت‌هایی را تعیین کنید. به عنوان مثال می‌توانید میزان استفاده نوجوان خود از موبایل و وسایل الکترونیکی را محدود کنید.

راهکارهای جلوگیری از روابط نامطلوب دختر و پسر در جامعه

خطرات روابط دختر و پسر

با شروع نوجوانی، نوجوان زمان کمتری را با خانواده و زمان بیشتری را با همسالان می‌گذراند. در سال‌های اولیه نوجوانی، امکان آشنایی نوجوانان با جنس مخالف و شرکت در مهمانی‌های مختلط وجود دارد. روابط دختر و پسر در دوران نوجوانی، تأثیرات مهمی بر رشد اجتماعی و هویت فردی نوجوان دارد. برخی از اثرات منفی روابط دختر و پسر شامل موارد زیر است.

  • افت تحصیلی
  • کاهش تمایل دانش آموزان به درس خواندن و شرکت در کلاس
  • بزهکاری
  • عدم تمایل به یادگیری مهارت‌های اجتماعی
  • داشتن رابطه جنسی ناسالم و خارج از چهارچوب
  • افسردگی
  • مصرف مواد مخدر
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عوامل به وجود آمدن روابط نامطلوب دختران و پسران

نقش رسانه در روابط نامطلوب دختران و پسران

با این حال، این مرحله نیز آسیب پذیرترین مرحله زندگی برای هر جوان است. در این مرحله، نوجوانان باید تلاش کنند علاوه بر کنار آمدن با تمایلات جنسی خود، با “عوامل محرک بیرونی” که توجه آن‌ها را جلب می‌کند نیز مبارزه کنند.

من در اینجا عمدتاً به رسانه‌های فعلی اشاره می‌کنم که دائماً در حال کار کردن بر روی ذهن و سیستم ارزشی جوانان هستند. در این شرایط، والدین بیشترین نقش را برای کنترل نوجوانان دارند که زندگی و رفتار آن‌ها تحت تاثیر این رسانه‌ها قرار نگیرد.

شاید خیلی از افراد از این موضوع بی اطلاع باشند؛ اما رسانه‌ها و تلویزیون تاثیر زیادی بر ناخودآگاه افراد به ویژه نوجوان‌ها دارند. نوجوانان معمولا در این شرایط به برقراری ارتباط با جنس مخالف و… روی می‌آورند.

نقش رسانه در روابط نامطلوب دختران و پسران

سخن پایانی

یکی دیگر از محرک‌هایی که حتی قوی‌تر عمل می‌کند، رابطه عاشقانه با فردی از جنس مخالف است. گاهی اوقات این مسئله از یک ارتباط کاملا ساده شروع می‌شود. شاید این فرد ابتدا فقط دوست صمیمی شما باشد!

ممکن است نوجوانان گروهی از دوستان دختر و پسر داشته باشند و این مشکلی ندارد؛ اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که نوجوانان قصد دارند با شخصی خاص ارتباط داشته باشند. اغلب اوقات این رابطه با موضوعی به نام “عشق” شروع می‌شود.

شاید به این دلیل که ما در دوران کودکی به اندازه کافی عشق دریافت نکرده‌ایم و با شروع نوجوانی و به ویژه اواسط آن، این خلاء نیازهای برآورده نشده همراه با تمایلات جنسی در حال ظهور ما، شروع به ایجاد مشکل می‌کند. بنابراین والدین باید با فرزندان خود رفتاری مناسب داشته باشند. در این صورت، هنگام ورود به دوران نوجوانی به علت خلاءهای عاطفی وارد روابط احساسی با جنس مخالف نمی‌شوند.

 

 

t نقش جامعه در دوستی نوجوانان با جنس مخالف
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *