راهنمای نگهداری و تمیز نگه داشتن پرینتر سه بعدی خانگی

راهنمای نگهداری و تمیز نگه داشتن پرینتر سه بعدی خانگی
t راهنمای نگهداری و تمیز نگه داشتن پرینتر سه بعدی خانگی

راهنمای نگهداری و تمیز نگه داشتن پرینتر سه بعدی خانگی

در این مطلب، می خواهیم شرایط نگهداری از یک پرینتر سه بعدی خانگی را آموزش دهیم تا بتوانید با خیال راحت مدت طولانی از دستگاه لذت ببرید. استفاده و رسیدگی به دستگاه پرینتر سه بعدی کار سختی نیست و با کارهایی جزیی اما مداوم در هزینه های تعمیر یا خرید دستگاه جدید صرفه جویی خواهد شد.

1. گرد و غبار و ضایعات چاپگرتان را پاک کنید

تمیز نگه داشتن فضای کار و 3DPrinter کلید یک چاپ موفق است:
• صفحۀ ساخت: با دست خالی به صفحۀ ساخت دست نزنید. روغن پوست می تواند لایه ای ایجاد کند و منجر به کاهش چسبندگی شود.
• اجزای الکترونیکی: اجازه ندهید که گرد و غبار در جایی جمع شود، به ویژه در محفظۀ الکترونیک. گرد و غبار نه تنها خطر رسانایی دارد، بلکه کارکرد خنک کنندۀ MCU و آی‌سی‌های مختلف مادربرد را نیز مختل می نماید.
• سیستم های حرکتی: هرگونه چاپ ناموفق یا ضایعات را بردارید و خطوط را از مسیر غلتک گرفته تا هر جزء مکانیکی دیگر تمیز نمایید. بقایای فیلامنت را از روی مجموعۀ اکسترودر تمیز کنید.
• مسیر فیلامنت:مسیر فیلامنت را تمیز و بدون گرفتگی نگه دارید. نازل تمیز و حرارت شکن احتمال انسداد را کاهش می دهد. این امر اهمیت بسیاری دارد زیرا پلیمرهای خاص (مانند PETG و PVA) نباید برای مدت طولانی در نزدیکی دمای انتقال شیشه ای نگه داشته شوند، زیرا به سمت کربن شدن حرکت می کنند.
• نگهداری: برای رسیدگی به پرینتر سه بعدی خود از مواد پاک کنندۀ مناسب استفاده کنید. از مواد شیمیایی بسیار قوی مانند استون یا سفیدکننده اجتناب کنید، به جای آن از الکل ایزوپروپیل، پاک کنندۀ شیشه بدون آمونیاک (برای سطوح کاملاً شیشه ای)، یا آب و صابون استفاده نمایید.

3DPE 3D Printer Shop

پرینتر سه بعدی خانگی

2. میکروبها، سموم متریال مصرفی، قطعات داخلی یا سطح دستگاه چاپگر3d

موضوع ایمنی پرینترهای مصرفی بسیار جدید است و تحقیقات کاملی دربارۀ آن صورت نگرفته است. در حالی که برخی خطرات آن را برای سلامتی می دانیم، حرکت منسجمی برای نشر این موارد انجام نشده است. با این وجود، اطلاعاتی که اکنون در اختیار داریم برای تدوین برخی دستورالعمل ها به منظور فرایندی ایمن تر و به حداقل رساندن خطرات کفایت می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فلش مموری هایی با شکل های عجیب

• خطرات

تمام فیلامنتها پس از گرم و اکسترود شدن مجموعه ای از ترکیبات را در هوا آزاد می کنند. برخی از آنها بی ضرر هستند، اما برخی دیگر سلامت و ایمنی کاربران را به خطر می اندازند. آلاینده ها را می توان به سه حوزه تقسیم کرد: ترکیبات آلی فرار (VOCs)، ذرات ریز، و ذرات بسیار ریز (UFPs). اگر ریه و پوست برای مدت طولانی در معرض آنها قرار بگیرند، برخی از VOC ها و UFP ها پتانسیل سرطان زایی خواهند داشت.
متریال ها، نرخِ آلایندگی متفاوتی دارند و با شدت و وسعت یکسانی آلاینده منتشر نمی کنند. مقدار انتشار آلاینده ها به واسطۀ پلیمر، شرکت سازنده، مواد افزودنی و بسیاری عوامل دیگر از جمله اندازۀ نازل، دما، سرعت جریان و مدت چاپ تعیین می شود.
نرخ و شدت انتشار آلاینده ها برای تعیین کمیت خطر کافی نیست. در واقع، بالاترین سطح VOC در هوا در پنج دقیقۀ اولِ زمان چاپ متساعد می شود. پس از آن، VOCها به طور طبیعی به ذرات متصل می شوند و انتشار آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
در بین رایج ترین متریالها، ABS به دلیل انتشار انفجاریِ اولیه و آزادسازی مداوم در کل فرایند چاپ، بعنوان یکی از آلاینده ترین متریالها در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، PLA در مقایسه با ABS آلایندگی اولیۀ بالاتری دارد. با این حال، با پیشرفت چاپ، ABS دوباره در صدر متریال های منتشر کنندۀ آلاینده قرر می گیرد.
پرینتر سه بعدی خانگی

• پس چگونه باید از خودمان محافظت کنیم؟

اقدامات ایمنی

وقتی صحبت از آلاینده ها به میان می آید، اطلاعات چندان زیادی دربارۀ ایمنی شخصی در چاپگرهای سه بعدی در دسترس نیست بطور خلاصه، می توانید دستورهای زیر را دنبال کنید:

(the top ten tips for 3d-printer maintenance)
• دمای چاپ را کاهش دهید (دقت کنید که روند پرینت قطعه با کاهش دما مختل نمیشود).
• از نازل اندازۀ کوچک استفاده کنید، نازل قطر 0.4 میلیمتر کمترین مقدار ذرات را تولید می کند.
با روش های زیر می توانید انتشار VOCها و UFPها را به حداقل برسانید و هوا را تا جای ممکن تمیر نگه دارید:
• پرینتر سه بعدی را در مکانی با تهویۀ مناسب قرار دهید. برای کاهش اثر فقط به فکر خود اتاق کار نباشید. VOCها سنگین تر از هوا هستند اما ممکن است توسط ذرات یا جایجایی افراد منتقل شوند.
• برای پرینترهای FDM و رزینی از محفطۀ دارای فیلتر HEPA یا ذغالِ فعال استفاده کنید و خروجی مناسبی برای دود در نظر بگیرید.
• از متریال های شرکت های معتبر استفاده کنید. ترکیبات کم هزینه اغلب مقدار بیشتری ذرات معلق در هوا منتشر می کنند.
• به طور منظم کیفیت هوا را در محدودۀ چاپ کنترل کنید.
• از وسایل محافظت شخصی یا سایر اقدامات پیشگیرانه بهره ببرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگاهی به تحول رایانه ها از ابتدا تا کنون (بخش سوم)

چاپگرهای سه بعدی

3. روانکاری بخش های متحرک پرینتر3بعدی

یک پرینتر سه بعدی رومیزی به بزرگی یک ماشین تراش صنعتی نیست، اما نباید مونتاژ مکانیکی آن را نادیده گرفت. اگر می خواهید در حین روشن بودن دستگاه با آن کار کنید، موتورهای استپر را خاموش نمایید. از هرگونه دستکاری لحظۀ آخری پیش از شروع کار پرینتر خودداری کنید. بهتر است چاپ را متوقف کرده و پس از اتمام کار چاپ را از سر بگیرید.
Nema17 موتورهای کوچک و در عین حال قدرتمندی هستند و بعنوان مثال اگر دست شما بین ریل و حامل قرار بگیرد، ممکن است آسیب ببینید. روی گشتاور کم و حذف مراحل به عنوان اقدامات ایمنی حساب نکنید.
وقتی موتورها روشن هستند، آنها را وصل یا جدا نکنید، زیرا ممکن است به درایورها آسیب برسانید. موتورها را به جلو و عقب حرکت ندهید؛ جریان معکوس می تواند به اجزای محافظت نشدۀ روی برد آسیب برساند.

چاپگرهای سه بعدی

4. نحوه جداسازی قطعه چاپ شده از بستر دستگاه

ممکن است پس از اتمام چاپ کمی گیج باشید و با دست خالی شروع به جداسازی ساپورت ها کنید. اما به یاد داشته باشید، هنگام برداشتن ساپورت ها همیشه از محافظ چشم (و احتمالاً صورت) استفاده کنید تا از پریدن ریزه خرده ها به سمت صورتتان جلوگیری نمایید. برای این کار از ابزار مناسب بهره ببرید. چاقوهای ظریف و تخصصی برای برداشتن برجستگی ها و جزئیات کوچک عالی هستند، اما نباید تحت فشار قرار بگیرند چون ممکن است تیغۀ آنها بشکند. تکه های کوچک پلاستیک را با ناخن خود جدا نکنید. ممکن است تراشه ای زیر آنها باشید و تجربۀ بسیار ناخوشایندی را برای شما رقم بزند.
اگر قطعه به بستر چاپ چسبیده است، آن را به زور جدا نکنید. بگذارید خنک شود و سعی کنید هر عامل چسبنده (مانند چسب، اسپری مو، چسب های پلیمری) را با آب و صابون حل کنید. سپس، به آرامی و با حوصله قطعه را به سمت بالا حرکت دهید. گاهی اوقات گرم کردن مجدد بستر می تواند به جداسازی کمک کند.
به یاد داشته باشید که بسترهای شیشه ای ممکن است خرد شوند، بنابراین در کار با آنها مراقب باشید و هنگام برداشتن قطعه به نیروی کششی که اعمال می کنید توجه نشان دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهمترین قطعات کامپیوتر

5. پرداخت نهایی قطعه چاپ شده

اگر می خواهید چاپ های خود را پرداخت نهایی کنید، به خاطر داشته باشید که هنگام سمباده زدن یا رنگ آمیزی از ماسک استفاده کنید تا مانع از استنشاق گرد و غبار و ذرات معلق در هوا شود.
در صورت نیاز از دستکش و محافظ چشم بهره ببرید (مثلاً هنگام رنگ آمیزی با اسپری یا برش با ابزار Dremel). از استون یا صاف کنندۀ بخار در اتاق بسته استفاده نکنید. بهتر است این کار را بیرون یا در بالکن انجام دهید.
در نهایت، به خاطر داشته باشید که متریال های مختلف می توانند گزینه های مختلفی برای پرداخت نهایی داشته باشند، به ویژه بسته به کاربرد مورد نظر.
منبع: چاپگرهای سه بعدی توسعه گران بعد سوم

 

t راهنمای نگهداری و تمیز نگه داشتن پرینتر سه بعدی خانگی
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *