همیشه سعی کرده ام در همه زمینه ها بهترین باشم. نمیدانم با خودم چند چند شده ام؟

t همیشه سعی کرده ام در همه زمینه ها بهترین باشم. نمیدانم با خودم چند چند شده ام؟

پرسش

با سلام. میخواستم در مورد موضوعی مرا راهنمایی کنید. من 15 سال سن دارم و همیشه سعی کرده ام در همه زمینه ها بهترین باشم. همیشه فلسفه درس خواندن برای من این بوده که باید نسبت به همه، نمره بهتری کسب کنم حتی در کلاس زبان و ریاضی و… در تابستان. اگر درس بخوانم حتما موفق خواهم شد ولی با این شرایط احساس میکنم همه زندگی ام را فقط صرف درس خواندن کرده ام و استعدادهای دیگرم در حال تلف شدن هستند. میدانم درس میخوانیم تا شغل خوبی به دست آوریم و با آن نیاز هایمان در زندگی را برطرف کنیم ولی احساس میکنم چیز های دیگری در زندگی هستند که اهمیت بیش تری دارند. یک بار مثل هم کلاسی های دیگرم درس خواندم از اینکه نتوانستم یک کوییز را مثل همه جواب دهم 80 دقیقه کلاس را گریه کردم. فکر میکنم برای دیگران و دوستانم درس میخوانم نه برای خودم و یادگیری. نمیدانم با خودم چند چند شده ام در درس خواندن. باید چه کنم؟ با چه انگیزه ای درس بخوانم؟ و فلسفه ام را به چه فلسفه ای برای درس خواندن تغییر دهم؟ من به خاطر اینکه نتوانم سوالی را جواب دهم همیشه نگران و غمگینم چه در خانه چه در مدرسه. میدانم مشکل از طرز فکرم است. باید چگونه آن را تغییر دهم؟ با تشکر

پاسخ خانم دکتر سلیقه دار، مشاور و روانشناس سایت

دوست خوبم

اولین اشکال کار این است که از درس خواندن لذت نمی بری چون برای خودت نمیخوانی. رقابت کردن با دیگران در برخی مواقع بد نیست اما اینکه بخواهیم در چیزهایی مثل درس خواندن از رقابت به عنوان تنها انگیزه استفاده کنیم چندان درست نیست و به همین خاطر با این احساس تو موافقم که با این کار زندگیت و برخی استعدادهایت را تلف میکنی. حالا چاره چیست؟

چاره این است که تلاش کنی تنها برای اینکه چیزی را یاد بگیری و از آن لدت ببری آن را بخوانی. تلاش کنی تا بیشتر یاد بگیری، بیشتر سوالاتی در ذهنت داشته باشی، بیشتر بدانی که چقدر دانایی لذت بخش است. خوب روشن است که در این شرایط هم این طور مطالعه کردن موجب می شود که از دیگران جلو باشی اما دیگر تنها برای جلوتر از دیگران بودن نمی­خوانی بلکه برای خودت و برای لذن بردن از یاد گرفتن تلاش میکنی و این خیلی ارزشمند است.

در مورد اینکه آیا باید با این حساب تمام تابستان را هم تنها به خواندن کتاب های درسی بپردازی، پاسخش در هدف گیری تو نهفته است. هدفت را روشن کن: آیا قصد داری از یاد گرفتن لذت ببری؟ یا هدفت این است که در درس از بقیه جلو باشی؟

در هدف اول، ناچاری تا به علاقمندی های دیگرت هم توجه کنی، شاید رشته ها و مطالبی هستند که دوستشان داری اما چون در محدوده درسهایت نیست به آن ها توجهی نمیکنی. پیدا کردن این علاقمندی ها و توجه کردن به آنها می تواند کمک کند که از یاد گرفتن آنها هم مانند یادگیری های درسی لذت ببری.

موفق باشی

 

t همیشه سعی کرده ام در همه زمینه ها بهترین باشم. نمیدانم با خودم چند چند شده ام؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فکر میکنی چه شخصیتی داری ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *