پروتکل های HTTP / HTTPS درس (۶-۲)

t پروتکل های HTTP / HTTPS درس (6-2)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

HTTP   اچ تی تی پی

پروتکل (1)

رایج ترین و عمومی ترین پروتکل شبکه Hypertext Transfer Protocol به معنی پروتکل انتقال ابر متن می باشد. این پروتکل در اصل برای انتقال اسناد وب ایجاد گردید ولی اکنون توانایی ارسال سایر فایل ها را نیز دارد.

به طوری که نسخه های جدیدتر HTTP عملکرد بهتری برای انتقال فایل نسبت به پروتکل FTP دارد. این پروتکل به صورت پیش فرض از پورت 80 TCP استفاده می کند. به صورت پیش فرض به این معنی که این پورت قابل تغییر است. وقتی که شما در مرورگر هستید می توانید دو نقطه قرار دهید و سپس شماره پورت را وارد کنید.

پروتکل (4)

HTTPS   اچ تی تی پی اس

پروتکل (2)

دقیقا همان عملکرد HTTP را دارد با این تفاوت که HTTPS از (Secure Sockets Layer (SSL برای ارسال داده ها استفاده می کند.

درباره SSL در مبحثی جداگانه صحبت خواهیم کرد. فقط در این اندازه بدانید که استفاده از SSL باعث می شود که در ابتدا سرور تشخیص هویت شود و اعتبار آن توسط مرورگر تایید گردد و سپس جابجایی اطلاعات رمزنگاری گردد.

پروتکل (3)

فرض کنید هنگامی که از طریق اینترنت می خواهید خرید کنید و به دروازه بانک فرستاده می شوید. در ابتدا توسط گواهینامه SSL بانک مربوطه تایید می گردد تا تایید شود شما به آدرس صحیحی وارد شده اید و یک صفحه جعلی نیست. سپس در مراحل انجام تراکنش کلیه اطلاعات رد و بدل شده همچون رمز دوم و شماره کارت و … رمزنگاری می شود تا امنیت ارتباطی به صورت کامل برقرار گردد. امروزه اکثر سایت هایی که اطلاعات مهم کاربران را حفظ می کنند و به نحوی نیاز به امنیت بالا دارند دارای گواهینامه SSL هستند. از این جمله می توان به شبکه های اجتماعی بزرگ و پست های الکترونیکی اشاره کرد. پروتکل HTTPS از شماره پورت 443 TCP استفاده می کند.

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس سوم – NTP / POP3 / IMAP4 / SMTP

نوشته: مهدی فاریابی

 

 

 

 

 

 

 

 

t پروتکل های HTTP / HTTPS درس (6-2)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با مرورگر Torch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *