چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

t چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟
t چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

چاپگر جوهر افشان یکی از انواع چاپگرهای رایجی هستند که بیش‌تر در منازل استفاده می‌شوند. این نوع چاپگرها از یک کارتریج به عنوان منبع رنگ استفاده می‌کنند. کارتریج بر روی صفحه‌ای که قرار است روی آن عمل چاپ انجام شود، حرکت می‌کند و جوهر از نازل‌های بسیار ریز آن بر روی صفحه می‌ریزد. این نازل‌ها بر روی هد قرار دارند و عمل چاپ به کمک آن‌ها انجام می‌شود.

نحوه‌ی کار چاپگر جوهر افشان

t چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

شاید بد نباشد با طریقه‌ی کار کردن این چاپگر نیز آشنا شویم. وقتی برای اولین بار از این چاپگرها استفاده شد مانند این بود که فردی رنگ سیاه و سفید را دقیقا بر روی خطوط نقاشی پاشیده باشد. این کار باعث می‌شد تصویر واضح‌تر نیز دیده شود اما در اصل این گونه نبود.

چاپگرهای جوهرافشان به وسیله‌ی پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آمدن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شوند. رنگ‌های اصلی در چاپگر جوهرافشان به سه رنگ آبی، قرمز و زرد تقسیم می‌شوند که به همراه آن‌ها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می‌رود. اما برای چاپ حرفه‌ای عکس به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن نیز باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ‌های طبیعی‌تر تاثیرگذار است.

از جمله قسمت‌های مهم این چاپگرها می‌توانیم به هد، کلاهک پمپ، پمپ، حامل هد، کاست کاغذ، برد تغذیه و برد اصلی اشاره کرد.

مزایا و معایب

t چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

چاپگرهای جوهرافشان به خاطر ارزان بودن نسبت به چاپگرهای لیزری برای مصارف خانگی و عمومی یک انتخاب مناسب هسند. البته ازمدل‌های حرفه‌ای این نوع چاپگر برای چاپ عکس‌های رنگی نیز استفاده می شود. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کارهایی که نباید با گوشی هوشمند خود بکنید!

از اواسط دهه ۱۹۸۰ که این گونه چاپگرها به بازار عرضه شد، با توجه به اینکه هم از نظر قیمت و هم از نظر کارکرد برای تمام افراد مناسب بود، باعث رشد سریع این نوع از چاپگرها نسبت به کیفیت و کارایی آنان شد.

اما این چاپگر مشکلاتی نیز دارند که از جمله می‌توان به خشک شدن جوهر در صورت عدم استفاده و هزینه‌ی بالای کارتریج رنگ اشاره کرد. چون به هنگام تعویض کارتریج، هد متصل به آن نیز باید تعویض شود، بنابراین گاهی قیمت تعویض کارتریج به قدری بالاست که تقریبا با قیمت خرید چاپگر برابری می‌کند. در نتیجه برای کسانی که کار زیادی با این چاپگر انجام نمی‌دهند، خرید این نوع چاپگر مقرون به صرفه نیست. این نوع چاپگر با توجه به سرعت کندی که دارد، برای استفاده‌ در مشاغلی مانند مطب پزشکان نیز مناسب نیست.

از چاپگرهای جوهرافشان در طیف وسیعی استفاده می‌شود. دامنه‌ی کاربرد این چاپگر از چاپ روی علائم و بیلبوردهای تبلیغاتی، تی شرت و لباس تا چاپ تخته‌های مدارالکتریکی گسترده است.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – جمال رادفر

t چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *