کوله پشتی اردویی

t کوله پشتی اردویی
t کوله پشتی اردویی

کوله پشتی

کوله پشتی پیشاهنگی پر اهمیت ترین وسیله یا ابزار مورد نیاز برای یک پیشاهنگ می باشد که حتی به آن مادر ابزار پیشاهنگی می گویند چرا که تمام ابزار در آن قرار می گیرد.

کوله پشتی پیشاهنگی در میان وسائل یک پیشاهنگ با اهمیت ترین وسیله است. از آنجا که تمام وسایل یک پیشاهنگ باید در یک کوله پشتی حمل شود و راحتی آن تاثیر بسزایی در حرکت شخص دارد لذا کوله پشتی نیز به مروز زمان دچار تحولات زیادی شده است. ابتدا کوله پشتی ها دارای زین مخصوص در بیرون بود و اگر به تصاویر قدیمی نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که تمامی کوله پشتی های قدیمی دارای زین فلزی از بیرون هستند.

امروزه از این نوع کوله پشتی های زین دار بسیار نادر تولید می شوند و اکثر کول هایی که زین آن ها در داخل قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه قرار گرفتن کوله پشتی با توجه به خصوصیات فیزیکی پشت انسان بسیار مهم است و بدین منظور کوله پشتی های مدرن تماما قابل تنظیم از نظر ارتفاع و نحوه قرار گرفتن بر روی شانه تا کمر می باشند. در تکنولوژی ساخت کوله های جدیدتر حتی بند شانه آن ها قابل تنظیم به نسبت عرض شانه نیز است. پس از تنظیم کوله پشتی موضوع پارچه های استفاده شده در آن ها و وزن خود کوله پشتی نیز مد نظر سازندگان قرار گرفته است. امروزه در ساخت کوله پشتی های جدید حتی روکش ضدباران نیز برای آن ها پیش بینی می شود که در زیر کوله در جیب مخصوصی به کوله پشتی نصب است و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد. (که اصطلاحا به آن کوله رین کاور می گویند.)

کوله پشتی های فنی که بیشتر مورد استفاده سنگ نوردان قرار می گیرند، همواره به طریقی ساخته می شوند که کاملا تراز با عرض کمر انسان باشند تا به هنگام عبور از شکاف های باریک درست از همان نقطه ای که انسان قادر به عبور کردن است با همان کوله پشتی هم امکان عبور وجود داشته باشد. برای این کوله پشتی ها در کناره، جیب قرار داده نمی شود.

کوله پشتی

از نکات دیگر در مورد کوله پشتی سهل بودن بند ها و سگگ های اتصالات آن است. تولید کنندگان بیشتر سعی دارند از سگک ها و اتصالاتی استفاده کنند که سرعت دست یابی به وسایل کوله پشتی افزایش یابد.

امروزه در کوله های جدید حتی یک زیپ فوق العاده برای دست یابی به وسط کوله پشتی قرار داده می شود تا فرد در صورت لزوم از طریق آن زیپ بتواند وسیله مورد نظر را که در زیر سایر لوازم است سریعا بردارد و نیازی به بیرون ریختن سایر وسایل نباشد. جیب ها در کوله پشتی نیز قابل توجه هستند و امروزه به نوع و نحوه قرار گرفتن آن ها توجه زیادی می شود. کوله پشتی ها بر حسب فضای داخل با واحد لیتر اندازه گیری می شوند. به عبارتی واحد سنجش حجم کوله لیتر است مانند کوله 90 لیتری یا 45 لیتری. اینکه یک پیشاهنگ چه وسایلی را در کوله خود قرار می دهد و نوع و حجم وسایل چگونه است، ارتباط مستقیم با تعداد روز های برنامه یک پیشاهنگ دارد. لازم است توجه کنیم که عبارت کوله دو روزه و یا سه روزه چندان جالب نیست چرا که ممکن است فردی برای برنامه دو روزه نیاز به کوله پشتی 70 لیتری داشته باشد ولی فرد دیگری در همان منطقه برای اجرای برنامه سه روزه بتواند از کوله 50 لیتری هم استفاده کند. این موضوع به وسایل قرار داده شده در داخل کوله پشتی مربوط می شود که این وسایل هر مقدار عالی تر باشند، طبیعتا کم حجم تر با کارایی بالاتر است.

کوله پشتی

کوله پشتی یک روزه و یا کوله معمولی

در سفرهای یک روزه و صخره نوردی کاربرد دارد. کوچک است اما تعادل خوبی دارد. بعضی از وسایل را در جیب های بیرونی آن می توان قرار داد. برای حمل بار اضافی نیز امکاناتی دارد. بر روی شانه ها لایه نرمی وجود دارد. برای متعادل ماندن آن یک کمربند هم برای کمر تعبیه شده است.

کوله با بار اضافی آویزان

برای حمل بار سنگین ساخته شده است و می تواند تعادل را خوب حفظ کند. بیشتر وزن آن روی ران ها است. با فاصله در روی پشت قرار می گیرد که این باعث می شود در روزهای گرم شما راحت تر باشید. به ساختمان اصلی کوله پشتی می توان وسایل دیگری را هم اضافه کرد. همچنین گاهی بند گردنی نیز اضافه می شود که در حفظ تعادل هنگام حمل بار سنگین به ما کمک می کند.

کوله پشتی کاملاً بسته شده بدون بار اضافی

برای تعادل بهتر بر روی پشت سوار می شود و حمل آن در مانورها آسان تر است. اگر شما در پیاده روی طولانی، دوچرخه سواری، اسکی، پیشاهنگی و کوهنوردی مشکل دارید از Frame internal استفاده کنید. این کوله پشتی محکم تر بسته می شود و امکان کج و نامتعادل شدن آن کمتر است. در پایان سفر وقتی که بار شما سبک تر شد، کیف را می توان مطابق با بار تنظیم کرد.

کوله شکل پذیر

هم به عنوان کوله پشتی و هم به عنوان چمدان کاربرد دارد. با زیپ بسته می شود. این کیف برای چک کردن مفید است مثلاً در فرودگاه برای بازدید وسایل لازم نیست که بندها و حمایل آن را باز کنیم.

کوله مدل پک بورد

برای حمل وسایل خیلی سنگین مثل قایق موتوری یا کرجی استفاده می شود، به دلیل اینکه می توان هر چیزی را با تسمه به آن نصب و حمل کرد. این مدل همچنین انعطاف پذیر است.

انواع کوله پشتی پک بورد کوله یک روزه  کوله یک روزه مدل دار کوله معمولی کوله با بار اضافی کوله بسته  کوله شکل پذیر پک بورد

خصوصیات کیف

حجم بر طبق احتیاجات و هر وسیله ای که در سفر لازم دارید اندازه کوله مشخص می شود. این وسایل را در یک کیسه زباله بزرگ بریزید و ارتفاع، طول و عرض آن را به اینچ یا سانتی متر اندازه گیری کنید. ترکیب این اعداد در ابعاد اینچ مکعب یا سانتی متر مکعب حجم کوله مورد نیاز شما را نشان می دهد. اشخاص بالاتنه های متفاوتی دارند. ارتفاع از انتهای گردن تا نشیمنگاه را بالاتنه گویند. کوله باید متناسب و هماهنگ با ارتفاع بالاتنه شما باشد.

عرض پشت کوله باید به حد کافی باریک باشد. درحین پیاده روی نوسان و تعادل کوله باید به گونه ای باشد که شما را اذیت و محدود نکند.

تنظیم باید قرار دادن وسایل در کوله با تعدیل و تنظیم باشد به طوری که حمل یک کوله پر از وسایل راحت باشد.

وسایل  یک کوله پشتی با بند و تسمه های خوب انتخاب کنید.

بند یا تسمه ران تسمه های رانی و کمربندها باید لایه لایه باشند. کمربندهای تنظیم شده باید در طرفین تعادل داشته باشد. وجود تعادل باعث می شود که کوله روی کمر قرار گرفته به معده و شکم شما فشار وارد نکند. تسمه رانی و کمری باید دو سوم وزن کوله را تحمل کند.

جیب ها جیب ها را چک کنید تا حتماً جای اضافی برای نگه داشتن وسایل داشته باشد. کوله پشتی های جدید یک حالت منحنی شکلی دارد که این را می توان مناسب با پشت از طریق نگهدارنده آلومینیومی آن تغییر داد. یک کمربند لایه دار هم تعبیه شده است که با کمر منطبق می شود و حدود دو سوم وزن کوله را به ران ها منتقل می کند و باقی وزن بین شانه ها و استخوان پشت تقسیم می شود.

کوله پشتی و وسایل

وسایل را چگونه در کوله پشتی جا دهیم؟

* هیچ وسیله سنگینی را روی پشت خود قرار ندهید. * اشیاء و وسایل سبک و کوچک را در نایلون قرار دهید تا ته کوله پشتی نیفتد و یا آن ها را در جیب های کنار هم قرار دهید. اجسام سنگین را به صورت عمودی متناسب با سطح زمین در کیف قرار می دهیم. اگر زمین نرم باشد داخل کیف اشیاء سنگین را کمی بالاتر می گذاریم. با این کار مرکز ثقل زمین بالا می آید و بیشتر وزن روی ران ها می افتد. اگر زمین ناهموار باشد یا میدان دید شما کم باشد اشیاء سنگین را در ته کوله و نزدیک بدن قرار می دهیم. این حالت بیشتر در اسکی، دوچرخه سواری، کوهنوردی و پیشاهنگی استفاده می شود. با این کار مرکز ثقل زمین پایین قرار می گیرد. * لوازمی مثل نقشه ها، دوربین ها، بطری های آب، قمقمه ها و مواد غذایی باید در دسترس باشد. این ها را در جای مناسبی مثل جیب ها و یا قسمت های دست یافتنی قرار دهید. * لوازمی مثل لباس های خیس یا بطری های سوخت را باید در نایلون پلاستیکی طوری قرار داد که احتمال نشت نباشد.

کوله پشتی ارتشی برای حمل بارهایی که به یک طرف سنگینی می کنند، استفاده می شود. یک کمربند کمری و همچنین بندی که از جلو بسته می شود. جهت حمل بارهای اضافی بسیار مفید هستند.

نگهداری کوله پشتی

برای رفع کردن عیب کوله پشتی قبل و بعد از استفاده آن را چک و بررسی کنید.

بررسی کردن آن

هیچ کدام از سگک ها گم یا کج نشده باشند.

کمربندها و حمایل پاره نشده باشند.

هیچ کدام از قسمت های کوله پشتی با کوله اصطکاک نداشته باشند. این قسمت ها شامل تبر، یخ شکن و غیره می باشد.

کوله پشتی با خاکستر آتش سوراخ نشده باشد، قبل از استفاده از کوله پشتی تمام این مسایل را چک و حل می کنیم.

کوله پشتی

کیف حمل بار این نوع کیف سنگین معمولاً برای حمل چادرها، تیرهای چادر و ظروف استفاده می شود. این اشیاء سنگین وزن هستند بنابراین باید کاملاً ثابت شده و سر نخورند. این کیف کاملاً بسته می شود و به راحتی در اتومبیل، پشت فرد، قایق، هواپیما، سورتمه و غیره قابل حمل است. همچنین به شکل کوله پشتی می توان آن را به پشت بست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گره بُشکه یا استوانه ای | آموزش گره پر کاربرد

t کوله پشتی اردویی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *